Annons

Nästa Nikon (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, en "Z500" lär användas mest med tele. Oftast är det ju sport/fåglar som kräver rapp autofokus och de fotas med längre objektiv. Finns lite att tjäna på att göra en APS variant av t.ex. ett 500PF så ser inte att Nikon skulle ge sig på det.

Nikon har väl inte haft en hög premiumoptik i APS för F-mount heller och det har inte hindrat D500 från att sälja som smör.
D500 lyckades inte upprepa succén med D300/D300S. Många valde istället D850. Flera debattörer, t.ex. Thom "buzz buzz" Hogan menar att det beror på att Nikon inte satsat på DX-optik.

Nikon behöver minst några fasta brännvidder (16,24,35mm), zoomar med fast bländare (ultravid, normal och något lite längre)

Nikon har redan så många hål att fylla för FX:

Fasta 14/2, 28/1.8, 105/1.8, 135/1.8, 35/1.2, 85/1.2, 105/1.4, 200/4 micro, 200/2

Zoomar: fisheye, 70-200/4, 70-300/3.5-5.6, 100-300, 180-400

Tilt/shift: 19/4 PC, 24/4 PC, 45/2.8 PC, 85/2.8 PC
 
D500 lyckades inte upprepa succén med D300/D300S. Många valde istället D850. Flera debattörer, t.ex. Thom "buzz buzz" Hogan menar att det beror på att Nikon inte satsat på DX-optik.

Nikon behöver minst några fasta brännvidder (16,24,35mm), zoomar med fast bländare (ultravid, normal och något lite längre)

Nikon har redan så många hål att fylla för FX:

Fasta 14/2, 28/1.8, 105/1.8, 135/1.8, 35/1.2, 85/1.2, 105/1.4, 200/4 micro, 200/2

Zoomar: fisheye, 70-200/4, 70-300/3.5-5.6, 100-300, 180-400

Tilt/shift: 19/4 PC, 24/4 PC, 45/2.8 PC, 85/2.8 PC
Det är sant att en del valde D850, men ändå har D500 varit en populär kamera för de som ville ha en sådan, sedan är det ju om Nikon vill satsa på en kamera som säljer mycket eller en nischad produkt i en smalare krets. Jag funderade också på en D850, men jag tyckte att det var bättre att köpa en D500 och D750 så fick jag två kameror i priset för en. Och samma tänker jag nu om jag kan få en delad Z9 i två delar, Z90 och Z8 så tar jag hellre dessa två
 
Z9 i aps-c mode blir typ 19.5 megapixlar eller liknande. Släpps en aps-c kamera med samma snabbhet som Z9 hoppas jag på fler megapixlar än 20, annars känns det poänglöst för en Z9 ägare.

Det kan jag hålla med om. Det var ju annoorlunda med D5 och D500 när de dök upp för några år sedan - där hade ju D500, trots "bara" 20 megapixel, avsevärt mer upplösning än en D5 hade i APS-C-läge.

Nu är Z9 mer av en mångsidig kamera än D5 och ju en rejält mycket högre upplösning, så skillnaden i pixeläthet mellan den och en APS-C-variant blir nog inte lika påtaglig som det var med D5 och D500.

Det finns ju redan mycket snabba stackade APS-C-sensorer på 26 megapixel (Fujifilm X-H2s), så några tekniska hinder att ha en bit mer upplösning än 20 finns ju inte. 30 kanske vore en trevlig siffra? Det är väl troligen mest en kostnadsfråga hur högt de skulle vara beredda att gå :)
 
Det som talar emot en avancerad aps-c kamera är det enkla faktum att Nikon saknar objektiv som matchar.

Som andra påpekat så har det problemet i praktiken även funnits med spegelreflexmodellerna och det har inte hindrat modeller som D200, D300 och D500 att bli mycket populära. Visst har det funnits några bra DX-objektiv till dessa, men min bild är att de (som andra också påpekat) nog mest använts med teleobjektiv. Och det är rätt slående att Nikon verkar ha prioriterat utbudet av telen till Z-systemet.

Om jag säger så här: den dag Nikon introducerar den 200-600 de har i lanseringsplanen skulle de inte förvåna mig om det sker hyfsat samtidigt som de introducerar en snabb APS-C-modell ...
 
Som andra påpekat så har det problemet i praktiken även funnits med spegelreflexmodellerna och det har inte hindrat modeller som D200, D300 och D500 att bli mycket populära. Visst har det funnits några bra DX-objektiv till dessa, men min bild är att de (som andra också påpekat) nog mest använts med teleobjektiv. Och det är rätt slående att Nikon verkar ha prioriterat utbudet av telen till Z-systemet.

Om jag säger så här: den dag Nikon introducerar den 200-600 de har i lanseringsplanen skulle de inte förvåna mig om det sker hyfsat samtidigt som de introducerar en snabb APS-C-modell ...

Kanske inte riktigt i samma utsträckning för D300 och särskilt inte D200. Nikon hade med D200 noll samtida småbildskameror (undantaget film) och i början för D300 fanns bara D3 som den lanserades ihop med. Sedan dröjde det väl något år innan D700 kom, som är lite åt en lite enklare D3 i D300:ans skal. För D500 är det rätt uppenbart att den inte är en fullt så bred kamera som de äldre sett till modellprogrammet.
 
D500 lyckades inte upprepa succén med D300/D300S. Många valde istället D850.

Finns det någon data som verkligen stöttar detta antagande?

En stor anledning till att D300 sålde så bra som den gjorde var väl att det inte fanns så många alternativ då. När den släpptes var den enda fullformataren D3 som var aningen dyrare. Så ville man ha en "bättre" Nikon DSLR var D300 det enda de flesta hade råd med. När D700 släpptes och det fanns alternativ ser försäljningen ut att ha dalat ganska rejält; trots at D300s fanns på marknaden dubbelt så länge som D300 uppnådde den inte samma försäljningssiffror.

D500 släpptes på en mer mogen marknad där det fanns gott om alternativ, så de som gärna ville ha fullformat kunde lättare få tag på en till rimliga pengar.

Hade D500 sålt bättre om det fanns ett större utbud av mer premium DX gluggar? Kanske, kanske inte; vi kan bara spekulera. I princip alla D500 ägare jag pratat med köpte den för sport eller fåglar så brydde sig inte mycket om kompakta DX objektiv. De som ville ha mindre/lättare utrustning och inte hade stora krav på autofokusen verkade föredra D7xxx serien.
 
Som andra påpekat så har det problemet i praktiken även funnits med spegelreflexmodellerna och det har inte hindrat modeller som D200, D300 och D500 att bli mycket populära. Visst har det funnits några bra DX-objektiv till dessa, men min bild är att de (som andra också påpekat) nog mest använts med teleobjektiv. Och det är rätt slående att Nikon verkar ha prioriterat utbudet av telen till Z-systemet.

Om jag säger så här: den dag Nikon introducerar den 200-600 de har i lanseringsplanen skulle de inte förvåna mig om det sker hyfsat samtidigt som de introducerar en snabb APS-C-modell ...
Kameravärlden såg annorlunda ut när D200 och D300 kom ut. Den fanns överhuvud taget knappt objektiv för digitala sensorer och noll för FX. D500 sålde inte bra och Nikon var snabbt tvungna att sänka priserna. D850 som är en betydligt dyrare kamera och troligtvis gav mycket högre marginaler sålde ungefär lika många enheter.

Visst kommer Nikon med en snabb aps-c kamera. Nästan alla kameror är snabba numera. Jag tror det blir en kamera som motsvarar Canon R7. Den skulle kunna heta Z50ii och ligga i pris mellan Z50 och R7.

En Z90 med stackad sensor skulle vara betydligt dyrare. Jag tror inte det går att sälja en pro/prosumer-kamera utan ett kunna erbjuda ett enda pro/prosumer-objektiv för DX (dvs. S-klasse, zoomar med fast bländare osv.). Dessutom skulle den kanalisera på Z9.

Glöm inte att många vill filma med sin kamera och då är inte 200-400mm första valet.

Enligt Nikon kommer 200-600mm, 600mm S och 85mm S härnäst.

Visst finns ett 24 och 12-28 för DX i planen längre fram, men inga av dem är S-objektiv.
 
Senast ändrad:
Finns det någon data som verkligen stöttar detta antagande?

En stor anledning till att D300 sålde så bra som den gjorde var väl att det inte fanns så många alternativ då. När den släpptes var den enda fullformataren D3 som var aningen dyrare. Så ville man ha en "bättre" Nikon DSLR var D300 det enda de flesta hade råd med. När D700 släpptes och det fanns alternativ ser försäljningen ut att ha dalat ganska rejält; trots at D300s fanns på marknaden dubbelt så länge som D300 uppnådde den inte samma försäljningssiffror.

D500 släpptes på en mer mogen marknad där det fanns gott om alternativ, så de som gärna ville ha fullformat kunde lättare få tag på en till rimliga pengar.

Hade D500 sålt bättre om det fanns ett större utbud av mer premium DX gluggar? Kanske, kanske inte; vi kan bara spekulera. I princip alla D500 ägare jag pratat med köpte den för sport eller fåglar så brydde sig inte mycket om kompakta DX objektiv. De som ville ha mindre/lättare utrustning och inte hade stora krav på autofokusen verkade föredra D7xxx serien.
Jag tror det är svårt att sälja hundratusentals kameror med en så smal målgrupp som fågelfotografer. Om du tittar i D300/D500 grupper på Flickr osv. så är det en hel del fåglar men mycket annat också.
 
Jag tror det är svårt att sälja hundratusentals kameror med en så smal målgrupp som fågelfotografer. Om du tittar i D300/D500 grupper på Flickr osv. så är det en hel del fåglar men mycket annat också.
Jag tror att användningsområdena för systemkameran har förändrats, de som förr hade en systemkamera för att fotografera livet (ett brett fotograferade) den gruppen är nog nu väldigt reducerad för dessa använder istället mobilen. Kvar är specifika områden och jag tror att det är klokt om kameratillverkaren styr sitt utbud nu till att passa smala grupper. Senast släpptes ett hus för youtuber vore väl inte konstigt om det kom en för sport/fågel
 
Senast ändrad:
Jag tror att användningsområdena för systemkameran har förändrats, de som förr hade en systemkamera för att fotografera livet, den gruppen är nog nu väldigt reducerad för dessa använder istället mobilen. Kvar är specifika områden och jag tror att det är klokt om kameratillverkaren styr sitt utbud nu till att passa smala grupper. Senast släpptes ett hus för youtuber vore väl inte konstigt om det kom en för sport/fågel
Skillnaden är att kameran för Youtubers delar i stort sett alla komponenter och utvecklingskostnader med två andra kameror.

En pro/prosumer aps-c kamera för fågel med stackad sensor måste utvecklas från scratch med en sensor som är unik för bara den modellen. Jag tror som sagt att Nikon kommer med en snabb aps-c i klass med R7, dvs. inte en Z90.

R7 kostar runt 17,000:- och kan fota 15fps och filma 4k/60 med utmärkt AF. Säg att Nikon kommer med en Z7iii med 67Mp BSI sensor och skär ner den till DX-format. Vips, en Z50ii (alternativt Z70) med 30Mp som kan konkurrera med R7. Pris runt 15000:-

För övrigt tycker jag Z f låter som en dålig ide. D f var en riktigt ful kamera. Det som gör Z fc så attraktiv är att den lilla storleken. Den påminner verkligen om en gammal Nikon FE.
 
Senast ändrad:
Skillnaden är att kameran för Youtubers delar i stort sett alla komponenter och utvecklingskostnader med två andra kameror.

En pro/prosumer aps-c kamera för fågel med stackad sensor måste utvecklas från scratch med en sensor som är unik för bara den modellen. Jag tror som sagt att Nikon kommer med en snabb aps-c i klass med R7, dvs. inte en Z90.

R7 kostar runt 17,000:- och kan fota 15fps och filma 4k/60 med utmärkt AF. Säg att Nikon kommer med en Z7iii med 67Mp BSI sensor och skär ner den till DX-format. Vips, en Z50ii (alternativt Z70) med 30Mp som kan konkurrera med R7. Pris runt 15000:-

För övrigt tycker jag Z f låter som en dålig ide. D f var en riktigt ful kamera. Det som gör Z fc så attraktiv är att den lilla storleken. Den påminner verkligen om en gammal Nikon FE.
Vi får vänta och se. Fast det är väl inte omöjligt att samtliga hus får stackad sensor i framtiden och att man då tar bort den mekaniska slutaren. Borde på sikt bli billigare att tillverka
 
Jag tror det är svårt att sälja hundratusentals kameror med en så smal målgrupp som fågelfotografer. Om du tittar i D300/D500 grupper på Flickr osv. så är det en hel del fåglar men mycket annat också.

Nu var det ju inte riktigt det jag sade. Utan sport och fåglar. Men vi lägger till djur i allmänhet så täcker det lätt 80% av fotona i t.ex. denna D500 grupp:

Själv begriper jag inte varför man skulle släpa runt på en tyngre och dyrare D500 om man inte behöver AF eller FPS prestandan den ger. Hade hellre använt en D7200 som fortfarande står sig fint i de fallen.
 
Nu var det ju inte riktigt det jag sade. Utan sport och fåglar. Men vi lägger till djur i allmänhet så täcker det lätt 80% av fotona i t.ex. denna D500 grupp:

Själv begriper jag inte varför man skulle släpa runt på en tyngre och dyrare D500 om man inte behöver AF eller FPS prestandan den ger. Hade hellre använt en D7200 som fortfarande står sig fint i de fallen.
Teknologin har utvecklats när det kommer till snabbhet och autofokus.

Nästan ingen skulle komma på tanken att fota fåglar med en Nikon Z fc, men den kan prestera 11fps (12 bit raw). vilket är ungefär lika bra som D500.
 
Teknologin har utvecklats när det kommer till snabbhet och autofokus.

Nästan ingen skulle komma på tanken att fota fåglar med en Nikon Z fc, men den kan prestera 11fps (12 bit raw). vilket är ungefär lika bra som D500.

Fungerar 11fps läget som på Z6/Z7II där "Extended" Continuous High gör att sökaren i princip visar en släpande slideshow av fotona istället för en normal "realtids" sökarbild så är det tyvärr inte en särskilt duglig fågelkamera.
 
Fungerar 11fps läget som på Z6/Z7II där "Extended" Continuous High gör att sökaren i princip visar en släpande slideshow av fotona istället för en normal "realtids" sökarbild så är det tyvärr inte en särskilt duglig fågelkamera.
Jag fotade motocross med min Z7. Den är inte lika snabb, kanske 6fps, men det funkade helt ok att följa när de hoppade.
 
Jag fotade motocross med min Z7. Den är inte lika snabb, kanske 6fps, men det funkade helt ok att följa när de hoppade.

Hade du 6 fps (tror det är 5,5 om man ska vara petig) så var du inte i något "extended" läge. Fc tror jag klarar max 5 FPS i "normalt" läge. Men visst går det att fota med lägre fart, jag brukade fota fåglar med en 10D en gång i tiden. 3 fps på den.

Men i dagsläget så finns det ju bra mycket bättre. Dock är autofokusen på Fc (och Z6 och Z7) inte lika kapabel som på D500. Det är först Z9 som har tagit klivet förbi D500/D850 nivån.
 
Roadmappen nedan finns nu på Nikon Rumors. Den är obekräftad.

Om det är sant får vi Nikon Z6iii och Z7iii i år och Z5ii, Z8 och Z90 nästa vår och Z f och Z50ii senare under 2023. Jag tror aldrig Nikon har lanserat 5 kameramodeller under ett år så jag är skeptisk.

Jag vet inte hur man ska tolka siffrorna i början av raden under modellen, men de verkar korrelera med storleken på sensorna. I så fall får Z6iii en 34Mp och Z7iii en 68Mp sensor och Z8 blir en Z9 utan grepp. Detta gör mig ännu mer skeptisk.

Om det visar sig vara sant så kommer jag att genast uppgradera till en Z7iii.

Visa bilaga 166801
Så det det visade sig att roadmappen var fejk!
 
Kanske inte riktigt i samma utsträckning för D300 och särskilt inte D200. Nikon hade med D200 noll samtida småbildskameror (undantaget film) och i början för D300 fanns bara D3 som den lanserades ihop med. Sedan dröjde det väl något år innan D700 kom, som är lite åt en lite enklare D3 i D300:ans skal. För D500 är det rätt uppenbart att den inte är en fullt så bred kamera som de äldre sett till modellprogrammet.

Ja du kan Nikon Martin, vill bara inflika hur jag uppfattade det med D300 och sedan Nikon släppte en lite uppdaterad D300s, här började folk vänta på APS-C uppföljare, tiden gick och sedan nästan Nikon chockade med en mycket prisvärd småbilds kamera D600, det var liksom småbild för hela slanten, man trodde nästan APS-C eran var över ( ungefär liknande på Canon sidan med 7D )- till slut kom D500 och fortsättningen känner vi till.
 
Ja du kan Nikon Martin, vill bara inflika hur jag uppfattade det med D300 och sedan Nikon släppte en lite uppdaterad D300s, här började folk vänta på APS-C uppföljare, tiden gick och sedan nästan Nikon chockade med en mycket prisvärd småbilds kamera D600, det var liksom småbild för hela slanten, man trodde nästan APS-C eran var över ( ungefär liknande på Canon sidan med 7D )- till slut kom D500 och fortsättningen känner vi till.
Nikon D3 och D300 lanserades samtidigt 2007. D3 var Nikons första fullformatkamera.

På den tiden fanns det inte mångaobjektiv som designats för digitala kameror i fullformat. Kanske bara 24-70/2.8G

Filtren och linserna framför D3-sensorn var mycket tjockare än moderna kameror och när ljuset kom i för stor vinkel ute i hörnen blev det inte bra.

Objektiv som AF-S 17-35/2.8 och AF-S 70-200/2.8 VR var bedrövliga i hörn och kanter.

Man skulle kunna hårdra det och säga att det fanns bara DX-objektiv (som AF-S 17-55 f/2.8) och småbildsobjektiv för film.

Med tiden utvecklades marknaden och de blev tydligare linjer mellan DX och FX. För att till fullo utnyttja fördelarna med DX (lägre vikt, storlek och pris) och för att erbjuda ultravidvinkel krävs ett visst utbud av objektiv för DX som Nikon inte har för Z.
 
Nikon D3 och D300 lanserades samtidigt 2007. D3 var Nikons första fullformatkamera.

På den tiden fanns det inte mångaobjektiv som designats för digitala kameror i fullformat. Kanske bara 24-70/2.8G

Filtren och linserna framför D3-sensorn var mycket tjockare än moderna kameror och när ljuset kom i för stor vinkel ute i hörnen blev det inte bra.

Objektiv som AF-S 17-35/2.8 och AF-S 70-200/2.8 VR var bedrövliga i hörn och kanter.

Man skulle kunna hårdra det och säga att det fanns bara DX-objektiv (som AF-S 17-55 f/2.8) och småbildsobjektiv för film.

Med tiden utvecklades marknaden och de blev tydligare linjer mellan DX och FX. För att till fullo utnyttja fördelarna med DX (lägre vikt, storlek och pris) och för att erbjuda ultravidvinkel krävs ett visst utbud av objektiv för DX som Nikon inte har för Z.

Jag skrev lite dåligt där, D600 var så pass billig när den kom det var det som överraskade många, samma pris som tidigare vissa pro-APS-C, menade inte som första småbilds kamera.
 
ANNONS