Annons

NAS eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Personligen har jag inte sett många NAS-system i konsumentklassen som har prestanda som kommer i närheten av vad ens långsamma 5400-diskar klarar av om man kikar på småfiler, så jag ser ingen anledning till att köra 7200.

QNAP 559 Pro+ anses vara en snabb NAS, och den kommer inte upp över 30MB/s när det gäller "småfiler" på några MB. Naturligtvis är den mycket snabbare på stora filer (hundratals MB)

Jag lånar ett par länkar från Toms Hardware:
http://media.bestofmicro.com/4/0/278784/original/TS-559_Pro+_hd_videoplayback.png

http://media.bestofmicro.com/4/2/278786/original/TS-559_Pro+_photo_album.png
Vad kommer en normal lokal 7200 rpm:are av idag under liknande förhållanden?
 

tommypeters

Aktiv medlem
Fördelen med de långsammare diskarna är ju i huvudsak att de inte blir lika varma, en NAS är ofta rätt liten och blir då varm om inte fläktar arbetar. Fläktar genererar oväsen, så de vill användarna gärna undvika. Små NAS har enbart rum för små fläktar, vilka för mer oväsen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Fördelen med de långsammare diskarna är ju i huvudsak att de inte blir lika varma, en NAS är ofta rätt liten och blir då varm om inte fläktar arbetar. Fläktar genererar oväsen, så de vill användarna gärna undvika. Små NAS har enbart rum för små fläktar, vilka för mer oväsen.
Sant, även strömförbrukning är ju intressant. Det senare var i alla fall klart bidragande när jag skrotade linux-servern till förmån för nas:en.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad kommer en normal lokal 7200 rpm:are av idag under liknande förhållanden?
Ungefär 120MB/s läshastighet kan en vanlig, icke-RAID:ad disk komma upp i som mest. Vanligare är dock att den jobbar mellan 40 och 70MB/s. Kan självfallet också gå mycket långsammare vid slumpartad läsning av små filer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mina bilder för LR ligger på en NAS QNAP219 Pro. Det gör inte importen jättesnabb och inte hller skpandet a vförsta tumnaglar som läses ut ur raw-filen. Det är dock drägligt. När väl detta är gjort märks inte stor skilland mot om jag haft dem på mina SSD diskar i datorerna.
Det skiljer mycket mer om jag laddar upp bilder via en dator med W-lan eller använder kabel.
 

Mesch

Aktiv medlem
Mina bilder för LR ligger på en NAS QNAP219 Pro. Det gör inte importen jättesnabb och inte hller skpandet a vförsta tumnaglar som läses ut ur raw-filen. Det är dock drägligt. När väl detta är gjort märks inte stor skilland mot om jag haft dem på mina SSD diskar i datorerna.
Det skiljer mycket mer om jag laddar upp bilder via en dator med W-lan eller använder kabel.
Jag importerar till lokal disk och gör första sortering och tagning av bilderna. När det är klart flyttar jag bilderna till min Nas.
Jag tycker det fungerar helt ok och jag brukar inte tåla allt för mycket väntetider :)

Wlan vs 1gb lan skiljer otroligt mycket (så klart)
 

Santiago

Medlem
Hej fotovänner!

Jag har en idé om att skaffa en ny lagringslösning för mina foto-/videoarkiv. Min tanke är att ha en nätverksdisk ansluten till mitt hemnätverk, åtkomligt för samtliga mina datorer, läsplattor, smarta telefoner och andra enheter som kan jobba mot nätverk.

Frågorna är:

Vad är ert tips? Är en renodlad NAS det bästa? Finns det NAS som även kan strömma bilder/video direkt till t ex TV utan inblandning av dator och fungerar dessa bra?

Eller är en NAS och t ex AppleTV en bra lösning för detta?

Alla tips välkomna!

PS. En fullskalig server är inget alternativ som jag ser det. DS.
Kör ReadyNas DUO 2x1 TB XRAID, används i huvudsak till backup, fungerar bra att streama video och eller bildvisning, grejen är att jag plåtar alltid RAW så jag måste göra om till jpeg för bildvisningar (croppade till 1920x1080), jag skulle idag inte välja NAS:en utan en Boxee Box dels som multimedialösning och sedan bara jacka in usb diskar efter hand för backup.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Kör ReadyNas DUO 2x1 TB XRAID, används i huvudsak till backup, fungerar bra att streama video och eller bildvisning, grejen är att jag plåtar alltid RAW så jag måste göra om till jpeg för bildvisningar (croppade till 1920x1080), jag skulle idag inte välja NAS:en utan en Boxee Box dels som multimedialösning och sedan bara jacka in usb diskar efter hand för backup.
Det går faktiskt också att använda boxee:n som "ful-NAS", då dess mjukvara inkluderar en samba-server som man kan använda till att dela ut det som är anslutet till dess USB-port :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Ungefär 120MB/s läshastighet kan en vanlig, icke-RAID:ad disk komma upp i som mest. Vanligare är dock att den jobbar mellan 40 och 70MB/s. Kan självfallet också gå mycket långsammare vid slumpartad läsning av små filer.
Generisk prestanda vet jag oxo. Det var dock inte det jag efterfrågade.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Jag kör med två speglade 500MB-diskar i en Synology. Jag har ställt den intill routern i mitt svala garage så man både slipper att se och höra den. (Den är iofs rätt snygg). Sedan gör jag en backup till en av de stationära datorerna med Backup4All och sedan vidare till molnet Sugarsync. Tänkte att det skulle vara smidigt att komma åt filerna från alla datorer i huset.

MEN

Det blir ändring på detta för bildhanteringens del. Det går alldeles för långsamt att skyffla bilderna i mitt nätverk. Så NASen får bara härbärgera vanliga dokument och vara bildbackup.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Här kommer en dum NAS-fråga till alla ni som är insatta i ämnet.
Går det att använda en NAS som en trådlös hårddisk även om man inte har internetuppkoppling? I så fall, vad behövs förutom själva NAS:en? En router?

Jag planerar ett NAS-inköp och självklart kommer jag använda den med uppkoppling framöver, men jag kommer antagligen inte kunna ha någon internetuppkoppling den närmsta tiden, men skulle kunna tänka mig att köpa NAS:en redan nu i alla fall och bara använda den som en trådlös hårddisk så länge.

Så, fungerar det?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Här kommer en dum NAS-fråga till alla ni som är insatta i ämnet.
Går det att använda en NAS som en trådlös hårddisk även om man inte har internetuppkoppling? I så fall, vad behövs förutom själva NAS:en? En router?

Jag planerar ett NAS-inköp och självklart kommer jag använda den med uppkoppling framöver, men jag kommer antagligen inte kunna ha någon internetuppkoppling den närmsta tiden, men skulle kunna tänka mig att köpa NAS:en redan nu i alla fall och bara använda den som en trådlös hårddisk så länge.

Så, fungerar det?
Internet har egentligen inget med saken att göra.

Det enda som behövs är en nätverkskoppling mellan datorn och NAS:en.
Huruvida det sker trådlöst via wifi, med hjälp av en nätverkskabel direkt mellan datorn och NAS:en eller över internet spelar ingen roll.

Vill man ansluta flera enheter till den är nån form av router att föredra, kanske helst en med möjlighet till både trådlös och trådbunden anslutning.

För att du ska kunna använda en NAS som "trådlös hårddisk" krävs att den har ett inbyggt trådlöst nätverkskort och att antingen din dator eller NAS:en kan agera trådlös access-punkt eller att dom kan ansluta till varandra i så kallat "ad-hoc"-läge, alternativt att datorn och NAS:en är anslutna till samma nätverk via någon form av router (NAS:en är med fördel ansluten med kabel till routern och datorn trådlöst).
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Internet har egentligen inget med saken att göra.

Det enda som behövs är en nätverkskoppling mellan datorn och NAS:en.
Huruvida det sker trådlöst via wifi, med hjälp av en nätverkskabel direkt mellan datorn och NAS:en eller över internet spelar ingen roll.

Vill man ansluta flera enheter till den är nån form av router att föredra, kanske helst en med möjlighet till både trådlös och trådbunden anslutning.

För att du ska kunna använda en NAS som "trådlös hårddisk" krävs att den har ett inbyggt trådlöst nätverkskort och att antingen din dator eller NAS:en kan agera trådlös access-punkt eller att dom kan ansluta till varandra i så kallat "ad-hoc"-läge, alternativt att datorn och NAS:en är anslutna till samma nätverk via någon form av router (NAS:en är med fördel ansluten med kabel till routern och datorn trådlöst).
Tack för info! Jag har en Macbook Pro som har WIFI, NAS:en jag planerar att köpa är en Synology DS212j, och jag vill även komma åt filmer och bilder via ett Playstation 3.
Enligt denna produkt-pdf: http://www.webhallen.com/documents/144143/DS212J.PDF verkar en router behövas.

Jag är dålig på routrar också... vad ska man kolla efter för specifikationer där? Ser såklart gärna att den trådlösa hastigheten är så snabb som möjligt! :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Tack för info! Jag har en Macbook Pro som har WIFI, NAS:en jag planerar att köpa är en Synology DS212j, och jag vill även komma åt filmer och bilder via ett Playstation 3.
Enligt denna produkt-pdf: http://www.webhallen.com/documents/144143/DS212J.PDF verkar en router behövas.

Jag är dålig på routrar också... vad ska man kolla efter för specifikationer där? Ser såklart gärna att den trådlösa hastigheten är så snabb som möjligt! :)
Eftersom du kör Mac så skulle jag säga Apple Airport Extreme. Busenkel att sätta upp men kostar "extra"
 
ANNONS