Annons

Nattfotografering i stadsmiljö, hur?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristianC

Ny medlem
Hej!

Jag är en riktig nybörjare vad det gäller fotografering. Jag har läst igenom fotoskolan här på sidan ett par gånger och lärt mig lite i alla fall... =)

Nu ska jag åka till New York ett tag och tänkte passa på att ta lite fina bilder. Vad ska jag tänka när jag fotograferar mitt i stan kvällstid? Det kommer att vara relativt mörkt, men samtidigt så lyser det ju neonskylter överallt. Någon som kan hjälpa mig med några enkla tips? Antar att det är lätt att bilderna blir mörka och gryniga.

Tacksam för hjälp!

//Christian
 
Det här tycker jag är bra utgångspunkter:
- Stativ
- Lägsta ISO
- RAW

Den engelska tidningen Digital Photo hade en artikel i det senaste numret om nattfotografering som ger en del tips.

Sen tycker jag du skall ut och prova innan du åker så att du får lite rutin.
 
Det funkar bra att fota på frihand också men det beror ju lite på vad man är ute efter. 1600 ASA och f/1,4. Men det kan ju bli rätt långa tider som ligger på gränsen för vad man klarar.
Om man ska fota mer statiska miljöer så är stativ bra att ha och då kan man även gå ner i ljuskänslighet om man vill.
 
Tack...

Hej och tack allihopa.

Jag ska ta och kika på den filmen, det blir säkert bra.

I övrigt kan jag nästa lova att jag inte kommer använda stativ eftersom dom flesta bilderna kommer bli spontana och det är inte ofta det finns ett naturligt stativ tillhands. Jag ska därmot tänka på låga ISO-tal och köra RAW. Varför ska jag använda RAW, kan jag redigera bilderna bättre efteråt eller?

//Christian
 
Jag tycker det funkar bättre med RAW eftersom färgtemperaruren är svår för kameran att ställa in kvällstid. Fotar du i RAW kan du efteråt enkelt ställa in den färgtemperatur som passar bäst. Det går förmodligen att göra liknande justeringar i jpg men det tycker jag inte är så lätt.

Om du skall köra på frihand i mörker kan du nog inte räkna med att kunna använda låg ISO. Som David mycket riktigt påpekade så kan man fota på frihand även kvällstid men då med hög ISO och ett lite annat resultat.
 
Enligt mig är tipset nr1. att inte vara ute mitt i svarta natten. Ofta blir glödlampor + + allt för överexponerade då..

Nattkänslan får man enligt mig bäst innan mörkret lagt sig helt. Alltså när solen gått ned men ändå en bra stund innan det blir helt mörkt.

Men såklart,, det handlar ju som vanligt om vad man vill i/med sina bilder:)


Mvh Niclas,
 
ANNONS