Annons

Naturpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

HannaDaun

Ny medlem
Hej!
Ny här på fotosidan!
Jag går konstskola och ska snart ha en fotoutställning. Jag skulle vilja ha utskrifterna på ett brunt, lite annorlunda papper. Typ vaxat, naturpapper, arkitektpapper eller liknande omslagspapper men hittar ingenstans om det på nätet! Är det någon här som har erfarenhet av detta? Eller vet vart man kan vända sig? Helst skulle jag vilja ha dom ganska stora, minst 50x70cm.
Hälsningar Hanna
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varför inte gå hela steget ut och testa att skära till några egna papper av t.ex. en rulle tjockt oblekt, återvunnet. papper. T.ex. papper från en bygghandeln för skydd vid målning etc. Kan vara värt att testa och inte särskilt dyrt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Hej!

(Jag brukar aldrig svara på frågor från medlemmar som inte lagt in något alls på sin sida, men nån gång ska man göra undantag. Det är teckningsläraren i mig som svarar.)

Jag har försökt printa på diverse olika papper och fick aldrig till det.Till slut insåg jag att detta är ett svårt ämne. Färgutskrifter med bläckstråleskrivare behöver ske på speciellt preparerat papper. Hahnemühle Photo Rag eller Canons /Epsons m fl märkesvaror. Eller nåt från Clas Ohlson.

Det går att köpa emulsion och lära sig sprida den "rätt" på papperet eller annat underlag och sen testa sig fram. Det tar tid och pengar och stämmer inte med din tidsram (och kanske budgetram). Men kan vara nåt att jobba med på sikt! "Vaxat" låter absolut dödfött om man försöker printa på vaxat papper, men att vaxa i efterhand kan väl gå.

Det kan gå att chansa, att skolan har skrivare som klarar udda papper och att det "blir nåt" ändå. Troligen inte det resultat du ser framför dig, men "blir nåt".

Ett annat sätt är att använda svartvit laserskrivare. Det finns dom som klarar papper upp till 200 gram per kvadratmeter. "Naturpapper" skulle kanske funka. Det blir max A4. Men du kanske kan fixa till en passepartout i nåt passande material för att få upp måtten.

Eller hänga bilderna i befintligt skick på ett klädstreck med klädnypor.
 
ANNONS