** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
M.Zuiko 45/1.8

Funderar på om det går att ha det som Macroobjektiv?

Det behövs mellanringar eller en försättslins i så fall. Mellanringar är nog att föredra, men jag vet inte om det finns mellanringar till m4/3.

Jag använder ett gammalt Zuiko 50/3.5 Macro (OM-objektiv) med OM->m4/3-adapter för makrofoto med E-PL3. Det blir inte så tokigt, men jag har inte använt det så mycket att jag avge ett ordentligt omdöme än.
 
Det behövs mellanringar eller en försättslins i så fall. Mellanringar är nog att föredra, men jag vet inte om det finns mellanringar till m4/3.

Jag använder ett gammalt Zuiko 50/3.5 Macro (OM-objektiv) med OM->m4/3-adapter för makrofoto med E-PL3. Det blir inte så tokigt, men jag har inte använt det så mycket att jag avge ett ordentligt omdöme än.

Tanken slog mig nu att om man med adapter och reverseringsring (?) kan få till en prisvärd macrolösning med analoga objektiv. Jag är lite osäker på hur detta blir, men det kanske är värt att undersöka. Objektiv med manuell bländare är nog säkraste kortet då.
 
Alla objektiv är analoga. :)

En omvändningsring, en mellanring och en adapter kan nog vara en billig makrolösning, men manuella makroobjektiv kan man hitta ganska billigt. En sådant objektiv och en adapter blir lite enklare.
 
Tanken med detta köpet är att ha kameran tills den dör. Jag räknar med att huset blir en ren ekonomisk förlust, och då är det en del pengar. Prestandamässigt så bör en E-P3 hålla som vardagskamera.

Räknar du med att behålla kameran tills den dör, skulle jag satsa på en E-M5 i stället. Med den nya sensorn har kameran kommit upp på den nivå man behöver, när det gäller kontrastomfång och lågt brus på höga ISO. De tidigare modellerna är visserligen helt OK i de flesta fall, men når inte riktigt ända fram i vissa lägen. Själv köpte jag en E-P1 när den kom ut och tänker nu efter nästan tre år byta till en E-M5. Den kameran räknar jag med att behålla i mer än tre år. När jag får den, kan jag också pensionera min E-3, som jag har behållit som studiokamera eftersom E-P1 inte kan styra de trådlösa blixtarna. Men det kan ju E-M5 (och E-P3, för all del).
Om du tycker att E-M5 är för stor (men det skiljer inte mycket i storlek och bara ca 30 gram i vikt), skulle jag i så fall chansa och vänta på att det kommer en Pen-modell med den nya sensorn. Jag skulle inte köpa en kamera med den gamla sensorn i dagens läge, såvida den inte var väldigt billig (och jag var ute efter en billig kamera).
 
Räknar du med att behålla kameran tills den dör, skulle jag satsa på en E-M5 i stället. Med den nya sensorn har kameran kommit upp på den nivå man behöver, när det gäller kontrastomfång och lågt brus på höga ISO.

Om du tycker att E-M5 är för stor (men det skiljer inte mycket i storlek och bara ca 30 gram i vikt), skulle jag i så fall chansa och vänta på att det kommer en Pen-modell med den nya sensorn. Jag skulle inte köpa en kamera med den gamla sensorn i dagens läge, såvida den inte var väldigt billig (och jag var ute efter en billig kamera).

Nya och gamla sensorn? Nu känns det som att jag inte hänger med här.
 
Exakt den kombinationen började jag med. :)
Om man inte tycker bra om 45/1.8 så vet jag inte riktigt vad man skulle bli nöjd med.

Om du kommer ihåg så tvekade jag lite om jag skulle ha nytta av denna. Är Du förvånad att jag i morgon hälsar på hos Fotokungen och köper en 45 1,8?
 
Räknar du med att behålla kameran tills den dör, skulle jag satsa på en E-M5 i stället. Med den nya sensorn har kameran kommit upp på den nivå man behöver, när det gäller kontrastomfång och lågt brus på höga ISO. De tidigare modellerna är visserligen helt OK i de flesta fall, men når inte riktigt ända fram i vissa lägen. Själv köpte jag en E-P1 när den kom ut och tänker nu efter nästan tre år byta till en E-M5. Den kameran räknar jag med att behålla i mer än tre år. När jag får den, kan jag också pensionera min E-3, som jag har behållit som studiokamera eftersom E-P1 inte kan styra de trådlösa blixtarna. Men det kan ju E-M5 (och E-P3, för all del).
Om du tycker att E-M5 är för stor (men det skiljer inte mycket i storlek och bara ca 30 gram i vikt), skulle jag i så fall chansa och vänta på att det kommer en Pen-modell med den nya sensorn. Jag skulle inte köpa en kamera med den gamla sensorn i dagens läge, såvida den inte var väldigt billig (och jag var ute efter en billig kamera).

Det verkar du ha helt rätt i (om man bortser från att "vad man behöver" är ganska relativt).

Ska bli kul när de kommer in i butik så man får känna, designen upplever jag som ganska tidlös och det är ungefär vad jag lyckas utläsa förutom spec sheets och pre production shots.
 
Nya och gamla sensorn? Nu känns det som att jag inte hänger med här.

Alla Pen-modeller som har kommit ut hittills har i grunden samma sensor som Panasonic G1, som kom ut för över tre år sedan. Den sensorn är alltså äldre än det mesta på marknaden nu.
E-M5 har däremot en helt ny sensor med högre upplösning men framför allt också bättre kontrastomfång och klart lägre brus på höga ISO. Du kan jämföra resultaten från olika kameror med DPreviews widget:

http://www.dpreview.com/previews/olympusem5/7

Klicka på någon av de jämförda kamerorna och välj E-P3 i stället. Sedan kan du välja olika ISO-tal i rutan för OM-D E-M5, så uppdateras de andra automatiskt.
 
Sen är det bara att invänta Olympus Macro 60 mm, Pannys 45 2,8-3,5(!) för runt 8k var för dyrt för mig just nu.
 
Panasonics 45 mm macro är en fast glugg på 2.8 inte 3.5. :)

Riktigt trevligt litet macro men jag skulle gärna se ett lite längre som den Olympus kommer med. Blir den inte alltför dyr, och kvaliteten håller vilket jag inte tvivlar, så säljer jag nog Panaleican som jag har och köper den. Stabiliseringen i objektivet har däremot varit väldigt trevligt på min GF/GX 1 men köper man en Olympus så är ju inte det avgörande då det sitter i huset.
 
Angående µ4/3, 45/1,8 och porträtt så var bilderna här intresssanta. Som inspiration eller bara för att se vad systemet klarar av: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1041&thread=40976402

Visserligen skiljer det även mellan sensorerna, men det objektivet har riktigt fin återgivning. Duktig fotograf som verkar ha gjort ett bra efterarbete också.

#4 visar dock att bokehn lämnar en del att önska om man vant sig vid FF eller APS-C, det krävs nog mer tele eller längre avstånd för att få en lugnare bakgrundoskärpa med m4/3 formatet på sensor.
 
Vilken godbit. Det är en fröjd att fotografera med 45 1,8. Känner mig lite lyrisk. Och så skarpt det blir, nästan så att man skär sig på mig..

Verkligen. Med tanke på det måttliga priset och den låga vikten bör det inte saknas i utrustningen. Finns det något som talar för att välja m4/3 mer än något annat, så är det just det objektivet.
 
Verkligen. Med tanke på det måttliga priset och den låga vikten bör det inte saknas i utrustningen. Finns det något som talar för att välja m4/3 mer än något annat, så är det just det objektivet.

Det och kanske ännu mer Olympus 12mm 2.0, de gör sig grymt bra på E-P3 också.. Hoppas att de känns lika bra eller bättre om OM-D.
 
ANNONS