Annons

Nedgradering från DSLR till kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonee

Medlem
Tänker på grund av bristande intresse sälja min Canon 60D (finns i köp och sälj btw) och köpa en kompaktkamera. Men vilken ska jag välja? Gärna en som är okej på att filma och är ganska slimmad/liten. Tips?
 
Canon S100 kan väl vara ett bra alternativ, föregångaren S95 är/har varit i det närmaste omåttligt populär och omtyckt.
 
Hur står sig S100 i jämförelse med Olympus XZ-1? S100 är slimmare och har full HD-filmning men XZ-1 har 30fps i 720p istället för 24fps i 1080 som S100 har. Vad är att föredra?
 
Jag ställde en liknande fråga i höstas, fast jag bytte inte ned mig hela vägen till en kompaktkamera. Canon S100 torde dock vara ett säkert kort. Den är ju en kompaktkamera som faktiskt ryms i fickan.
 
En smartphone? Nja, det var väl inte riktigt vad jag var ute efter...

Jag vet, det är en ruskigt provocerande tanke och det var kanske inte 100% seriöst menat. Men om man vågar tänka utanför boxen lite;

En 'smartphone' är ju bara en etikett, det är innehållet som räknas, och det skiljar hur mycket som helst mellan olika smartphones. Faktum är att Nokias mobilkamerautveckling gått så långt att man på flera fronter tagit täten över de traditionella kompaktkamerorna. Du frågade efter en slimmad/liten kompaktkamera som också är bra att filma med. Det verkar som om Nokia lyckats ta fram teknik för att prestera riktigt bra bildkvalitet för stillbilder trots små yttermått, och samtidigt riktigt hög klass på både ljud och bild vid videoinspelning. Sen tillkommer ju redigeringsmöjligheterna, gränssnittet mot internet med alla möjligheter det ger osv. Andra kompaktkameror har andra födelar, men ingen har allt.


41 megapixelkamera, jo jo! Resten av branschen har hoppat av megapixeltåget men det har inte Nokia gjort.... fast nu användes ju 7 pixlar till varje utpixel. Det basunerar man inte ut.

Tvärt om - Nokia är väl de som gått längst ifrån megapixelracet iom 808. Med en grundinställning på 5 Mpix har man mer än halverat antalet pixlar från föregångaren N8 (12 Mpix), just i syfte att skapa bilder med lägre upplösning men riktigt bra kvalitet, inte minst i svagt ljus. Det är unikt.
 
Fuji X10 är ännu roligare att fotografera med. Manuell zoom, optisk sökare. Väldigt fina jpg. Fast tyvärr en bit större än S100.
 
Varför inte en systemkamera?

Skulle jag välja idag så skulle jag köpa Panasonic GF3:an. Liten och kompakt men med utbytbara linser. 20 mm linsen är underbar. Kameran är mindre än min Fuji X10! Dessutom läste jag att den nu var hackad så filmprestanda ska kunna bli imponerande med tanke på tidigare hack. Det är en ersättare på gång om någon månad så priset borde kunna bli attraktivt. Nackdelen är avsaknad av sökare men det är väl samma på s100:an?

Vänligen
Johan
 
ANNONS