Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NET Framework-installation tar en evig tid..!?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Finns det något annat sätt än att behöva minska storleken på själva arbetsytan genom att dra filmstripsfönstret uppåt? Det finns ju "Passa in", men minsta storleken där blir inte särskilt liten..
Det finns flera sätt. Uppe i View fönstret finns Multi view, Primary view och Proof margin du kan välja mellan. Avståndet mellan View ytan och bilden kan du ställa in under Edit>Preferencies>Appearence. Där kan du välja hur många pixlar det ska vara mellan kanten på View ytan och bilden under Primary view och Proof view. Du kan också gå till Window>Viewer (F10), så får du själva viewern i ett eget fönster som du kan justera storleken på. Sedan kan du naturligtvis välja att köra Capture One i annat läge än hela sjärmen. Då går det också att justera storleken på bilden.

Bättre om du skapar en ny tråd om Capture One om du vill ställa fler frågor om programmet. Ingen lär hitta dem under .NET Framework-installation...
 

Falumas

Aktiv medlem
Comodo är bara brandväggen. Menar du att jag ska installera Comodo antivirus i stället för Avast? På min förra dator hade jag "Comodo-paketet", men det skulle vara sämre än att kombinera Comodo Firewall med ett annat antivirusprogram. Så som jag har valt att göra alltså!
Problemen med Avast och Comodo är att dom kräver sin användare för att hantera dom. Comodo för ett minimalt ökat skydd jämfört med dom inbyggda som bara fungerar. Detsamma gällar även i mindre mån för Norton och Symantec även om dessa har ytterligare några fördelar jämfört med det inbyggda. Gemensamt för alla externa brandväggar och virusskydd jämfört med det inbyggda är att dom alla fungerar bra som handbroms för prestandan.

/Karl
 

alfin

Aktiv medlem
Märkligt Karl att du har en helt annan uppfattning i denna fråga än alla sajter som testar virusprogram och brandväggar. Själv har jag kört Norton Internet Security i väldigt många år och dina erfarenheter om påverkan på datorprestanda stämmer knappast med mina gällande moderna versioner av programmet. Hellre svagt negativ prestandapåverkan än oförmåga att filtrera oönskad programvara i datorn.
 

Falumas

Aktiv medlem
Märkligt Karl att du har en helt annan uppfattning i denna fråga än alla sajter som testar virusprogram och brandväggar. Själv har jag kört Norton Internet Security i väldigt många år och dina erfarenheter om påverkan på datorprestanda stämmer knappast med mina gällande moderna versioner av programmet. Hellre svagt negativ prestandapåverkan än oförmåga att filtrera oönskad programvara i datorn.
Men så får du problem hela tiden. Sist var det VirtualBox som slutade fungera på allt utom defender. Det var droppen som fick mig att slänga ut Norton, var bara 1 månad sedan och min dator blev betydligt snabbare då.

Du kan väl lägga upp lite egna benchmarks som visar motsatsen istället. Verkar ju inte vara så svårt enligt dig.

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men så får du problem hela tiden. Sist var det VirtualBox som slutade fungera på allt utom defender. Det var droppen som fick mig att slänga ut Norton, var bara 1 månad sedan och min dator blev betydligt snabbare då.

Du kan väl lägga upp lite egna benchmarks som visar motsatsen istället. Verkar ju inte vara så svårt enligt dig.

/Karl
Nu var det länge sedan jag körde VirtualBox, men min erfarenhet från när jag gjorde det var att det strulade oavsett vad man gjorde. ;) Inte för att jag kan lämna något aktuellt omdöme om Norton då det är mer än tio år sedan jag körde det...

Sedan kan jag kanske tycka att det är du som borde visa dina benchmarks. För sådana har du förstås gjort eftersom du har en så bestämd uppfattning? Det handlar ju inte om att det segar ner lite, utan tydligen är det som att köra med handbromsen i. Något jag har testat för att slipa av rost i handbromstrumman, och det går rätt trögt...
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var det länge sedan jag körde VirtualBox, men min erfarenhet från när jag gjorde det var att det strulade oavsett vad man gjorde. ;) Inte för att jag kan lämna något aktuellt omdöme om Norton då det är mer än tio år sedan jag körde det...

Sedan kan jag kanske tycka att det är du som borde visa dina benchmarks. För sådana har du förstås gjort eftersom du har en så bestämd uppfattning? Det handlar ju inte om att det segar ner lite, utan tydligen är det som att köra med handbromsen i. Något jag har testat för att slipa av rost i handbromstrumman, och det går rätt trögt...
Har verkligen slängt ut Norton och kan inte installera det igen, så det blir svårt för mig. Någon som har det installerat kan lätt deaktivera det och köra benchmarken och snabbt se resultatet. Mot Avast skulle jag iofs kunna köra några benchmarks senare i veckan.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu var det länge sedan jag körde VirtualBox, men min erfarenhet från när jag gjorde det var att det strulade oavsett vad man gjorde. ;) Inte för att jag kan lämna något aktuellt omdöme om Norton då det är mer än tio år sedan jag körde det...

Sedan kan jag kanske tycka att det är du som borde visa dina benchmarks. För sådana har du förstås gjort eftersom du har en så bestämd uppfattning? Det handlar ju inte om att det segar ner lite, utan tydligen är det som att köra med handbromsen i. Något jag har testat för att slipa av rost i handbromstrumman, och det går rätt trögt...
Nja, för det mesta är jag faktiskt väldigt nöjd med VirtualBox. För att köra desktops klår det faktiskt det mesta. USB-portar (inte USB-devices) skickas lätt till det virtuella OSet t.ex. Kör allt från Windows till Linux och ibland OS/X virtuellt under VirtualBox.
Så jag kan faktiskt rekommendera att du testar det igen om du är intresserad av virtuallisering.


/Karl
 

forstheim

Aktiv medlem
Själv surfar jag på nätet här nu med min gamla laptop eftersom jag inte har kunnat bestämma mig för vilket antivirusprogram respektive brandvägg jag ska installera på min nya dator så att jag kan surfa mer regelbundet med den. Avast, Comodo, AVG, ZoneAlarm, Panda Cloud..finns en del att välja på. Olika forummedlemmar har helt olika åsikter och tester man läser går ibland också lite isär.

Comodo Firewall verkar vara en mycket bra gratisbrandvägg. Min erfarenhet av Comodo är dock att man inte får en lugn stund när man har deras program installerat på sin dator. Meddelanden ploppar upp hur ofta som helst och en del gånger har man ingen aning om vad för något det är den meddelar om. Och då vet man heller inte riktigt vad man ska göra med det hela..stoppa, sätta i karantän eller låta gå igenom. Comodo var dessutom omöjligt att få bort/avinstallera förra gången jag hade det installerat, så det är inte ett program jag längtar efter att befatta mig med igen om jag säger så.. ;-)

Finns det inget bra antivirus-/brandväggsprogram som ger gott skydd, jobbar mestadels i det tysta, inte stör andra program, lätt att underhålla och som sedan är enkelt att avinstallera ifall man skulle vilja det..?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad som uppfyller dina önskemål blir en tolkningsfråga. Jag har kört Aviras betalvariant (inte den med brandvägg) och Windows inbyggda brandvägg rätt länge. Detta på både den bärbara och stationära. Sedan har jag en router med brandvägg i också, fast det gäller ju inte om jag kopplar upp den bärbara med t ex 4G (inbyggt).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, för det mesta är jag faktiskt väldigt nöjd med VirtualBox. För att köra desktops klår det faktiskt det mesta. USB-portar (inte USB-devices) skickas lätt till det virtuella OSet t.ex. Kör allt från Windows till Linux och ibland OS/X virtuellt under VirtualBox.
Så jag kan faktiskt rekommendera att du testar det igen om du är intresserad av virtuallisering.


/Karl
Det kan ju ha blivit bättre. :) Förut tröttnade jag och stoppade in en VMware Player när den blivit någorlunda användbar. Nu var det ett tag sedan jag virtualiserade något, men det uppstår säkert ett nytt behov förr eller senare. Om inte annat så brukar det ibland börja klia i test-och-fippelgenen. ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
OK, tack!

Ska ta mig en närmare titt på Nortons program även om det nu inte är en gratisvariant. Men det spelar i och för sig mindre roll då de viktiga är att det uppfyller mina önskemål som jag skrev om här ovan.
Fick slänga ut Norton nyss för att det fick för sig att VirtualBox inte var något som skulle få finnas.

/Karl
 
ANNONS