Nikon 12 - 24 mm zoom för liten D-SLR sensor
- Trådstartare sagan
- Start datum
gors
Aktiv medlem
Det verkar som om Nikon just gett sin D100 ett ordentligt försprång framför Canons D60 på optiksidan.
Undrar om det här också betyder att nästa proffs-DSLR från Nikon inte får fullstor bildsensor.
I så fall, varför? Det går ju bevisligen att tillverka, Canon och Kodak använder fullstora CMOS.
Eller är det så att just Foveon-chippet är svårt att göra i större storlekar? (Det här är naturligtvis en vild spekulation, men kul om den vore sann.)
Det lär ju komma ytterligare tre superduper-vidvinklar från Nikon för det nuvarande bildsensorformatet. Hoppas nu bara att en av dem blir en fast optik med ordentlig ljusstyrka.
Undrar om det här också betyder att nästa proffs-DSLR från Nikon inte får fullstor bildsensor.
I så fall, varför? Det går ju bevisligen att tillverka, Canon och Kodak använder fullstora CMOS.
Eller är det så att just Foveon-chippet är svårt att göra i större storlekar? (Det här är naturligtvis en vild spekulation, men kul om den vore sann.)
Det lär ju komma ytterligare tre superduper-vidvinklar från Nikon för det nuvarande bildsensorformatet. Hoppas nu bara att en av dem blir en fast optik med ordentlig ljusstyrka.
Linmajon
Aktiv medlem
Viss går det, men de blir så otroligt dyra. Priset stiger exponentiellt med storleken. En D60-sensor kostar åtskilliga tusenlappar. En fullstor sensor kostar femsiffriga belopp. Så är det bara.gors skrev:
I så fall, varför? Det går ju bevisligen att tillverka, Canon och Kodak använder fullstora CMOS.
Helt klart intressanta nyheter även för en som envist hänger kvar vid analog fotografering. Med det där objektivet är en D100/S2 helt klart ett riktigt seriöst alternativ och fullframesensorn känns inte lika viktig.
Sympatiskt att ge objektivet fast bländare också även om det inte var så snabbt.
Sympatiskt att ge objektivet fast bländare också även om det inte var så snabbt.
gors
Aktiv medlem
Tror du att priset är avgörande när det gäller Nikons professionella DSLR-kameror? Jag har svårt att tänka mig det. Hela proffsvärlden skulle ha omfamnat en D2 med fullstor sensor. Det hade varit en lätt väg att gå. Utan tvekan hade Nikon kunnat ta ut lika mycket som Canon för sin 1Ds.Linmajon skrev:
Viss går det, men de blir så otroligt dyra.
Den valda vägen är krångligare och säkert mycket svårare marknadsföringsmässigt. Det handlar om helt nya gluggar som inte kommer att kunna användas med traditionella hus (åtminstone inte med gott resultat). Många kommer säkert att känna viss osäkerhet inför att investera i de nya objektiven. Dessutom kan Nikon knappast växla spår igen och gå över till fullstora bildsensorer i nästa generation utan att många upplever det som ett svek.
Nä, det är nog andra avväganden än tillverkningspriset som spelar in, vad sägs till exempel om:
1) I pressmeddelandet från Nikon pratar en talesman om "larger but slower sensors" som konkurrenterna har. Kanske Nikon väljer att avstå från CMOS-spåret för att det går att utveckla CCD-sensorn mycket mer vad gäller ljuskänslighet. D1h har redan makalösa prestanda vad gäller brus på 1600 och 3200 ISO. Om det går att utveckla ytterligare kanske vi äntligen får ett hus som är kul att använda i svenska handbollshallar i november.
2) Det lär öppna stora möjligheter att göra intressanta objektiv för det mindre formatet. Utan att vara optisk ingenjör vågar jag gissa att både vidvinklar och framtida telen kan göras lättare och ljusstarkare.
3) Även om det är långsökt så kanske det pågår samarbete med utvecklare som Foveon, som får det lättare att komma igång när kraven på fullstora sensorer inte längre gäller (det foveonchipp som finns på marknaden idag är påfallande litet). Det skulle vara underbart att kunna välja mellan en D2x med foveonchip och en D2h med en ultrakänslig CCD. Innerst inne tror jag inte att vi får se en Nikon med Foveon, men man vilda spekulationer är en krydda för tråkiga arbetsdagar.
steinick
Aktiv medlem
För den fotograf som vill/måste arbeta både digitalt och med film är nog Canons linje smakligare. Dels har man kanske lagt ner ett par hundra tusen kr på objektiv, dels kanske man inte vill släpa runt två kompletta kamerautrustningar. Den som satsar på de nya Nikon-objektiven har valt väg: inga filmkameror (såvida Nikon inte börjar tillverka halvformatskameror för film), inga digitalkameror med 24x36-sensor.
Sant, men de stora kunderna, läs betalarna, är nog tidningsredaktioner och nyhetsbyråer världen över. Och de allra flesta kör digitalt.steinick skrev:
För den fotograf som vill/måste arbeta både digitalt och med film är nog Canons linje smakligare. Dels har man kanske lagt ner ett par hundra tusen kr på objektiv, dels kanske man inte vill släpa runt två kompletta kamerautrustningar. Den som satsar på de nya Nikon-objektiven har valt väg: inga filmkameror (såvida Nikon inte börjar tillverka halvformatskameror för film), inga digitalkameror med 24x36-sensor.
Men annars håller jag med dig, mest idealiskt är förstås en fullframe sensor.
Men jag inbillar mig att Nikon kommer med en sådan, annars finns det Kodak.
Jag har vant mig vid D100:ans 1*5 faktor. Har inget behov av 20mm, så min 18-35, som ju blir 27mm-52,5mm är idealisk vid press och dokumentärt.
gors
Aktiv medlem
Jag har samma erfarenhet. Jag skulle rent av våga påstå att förlängningsfaktorn på min D1x i någon mån förändrat mitt bildspråk. Nu använder jag ofta motsvarigheten till 42 mm där jag tidigare skulle valt något betydligt vidvinklare.Calle S skrev:
Jag har vant mig vid D100:ans 1*5 faktor. Har inget behov av 20mm, så min 18-35, som ju blir 27mm-52,5mm är idealisk vid press och dokumentärt.
Och så blir man väldigt bortskämd på telesidan. En 85/1,4 med utsnitt som en traditionell 127/1,4 är inte kattskit i sporthallen.
Linmajon
Aktiv medlem
Kanske det, men proffsmarknaden är ganska liten jämfört med konsumentmarknaden. Man vill inte gärna ha två separata system.gors skrev:
Tror du att priset är avgörande när det gäller Nikons professionella DSLR-kameror? Jag har svårt att tänka mig det. Hela proffsvärlden skulle ha omfamnat en D2 med fullstor sensor. Det hade varit en lätt väg att gå. Utan tvekan hade Nikon kunnat ta ut lika mycket som Canon för sin 1Ds.
Med Nikons nya objektiv är 1.6-faktorn plötsligt inte någon jättestor nackdel (ofta en fördel). Kan någon med bestämdhet hävda motsatsen?
Man kan mycket väl ha samma gluggar som innan. Det kanske visar sig att man med nuvarande objektivserie inklusive den nya zoomen täcker in nästan alla behov. Den enda som inte passar ett analogt hus är då just den. Inga större problem anser jag.
Märk också att Nikon inte sagt något om att komma med en hel objektivserie för små sensorer. DET skulle vara ganska illa.
Jag tycker Nikons drag är genialt och hoppas bara Canon kommer med en motsvarande snart.
Det här är BIG NEWS i branschen. Kanske årets största nyhet...
Senast ändrad:
Kunde inte ha sagt det bättre själv ;-)Linmajon skrev:
Man kan mycket väl ha samma gluggar som innan. Det kanske visar sig att man med nuvarande objektivserie inklusive den nya zoomen täcker in nästan alla behov. Den enda som inte passar ett analogt hus är då just den.
Jag har faktiskt aldrig tänkt i såna banor innan jag såg det här objektivet, men det är ju faktiskt så att det räcker att komplettera med ett objektiv för att komma runt de flesta problemen med den lilla CCDn.
Jag är böjd att hålla med.Linmajon skrev:
Det här är BIG NEWS i branschen. Kanske årets största nyhet...
Linmajon
Aktiv medlem
Precis. Alla spaltkilometrar och diskussioner som förts om den "lilla" sensorn faller i princip platt till marken.Bara att spatsera till affären och köpa sin D100. MÅNGA (inklusive jag) har hållt i pengarna tills en större sensor dykt upp. Nu presenterar Nikon en kanske ännu bättre lösning på problemet.jimh skrev:
...det är ju faktiskt så att det räcker att komplettera med ett objektiv för att komma runt de flesta problemen med den lilla CCDn.
Plötsligt blir jag överlycklig över att äga bl.a. ett 85/1.8(motsv. 135/1.8).
Olle
Aktiv medlem
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!!!
Jag har aldrig förstått varför man tidigare inte tagit fram objektiv anpassade till det mindre digitala formatet. Inte förvånande att det var Nikon som blev först. Dom tog ju fram objektiv anpassade till det mindre APS-formatet, trots att brännviddsförlängningen för APS endast är 1,25.
Jag tror inte att Nikon i och med det här har gjort något systemval för framtida digitala systemkameror. Dom "vanliga" objektiven kommer väl fortfarande att tillverkas. Som redan påpekats är det ju mycket dyrt att tillverka fullformatssensorer. Alla är inte beredda att betala priset för dom. Tills priset för dom sjunker till en för dom flesta amatörer acceptabel nivå finns det nog en marknad för digital systemkameror med små sensorer.
Jag håller inte med Jim och Mats om att det räcker med detta vidvinkelobjektiv. Det finns förmodligen mycket att vinna i storlek, vikt och pris om även längre brännvidder gjordes för det mindre formatet. Jämför mellanformatsobjektiv med småbildsobjektiv med samma brännvidd och ljusstyrka så förstår ni vad jag menar.
Olle
Jag har aldrig förstått varför man tidigare inte tagit fram objektiv anpassade till det mindre digitala formatet. Inte förvånande att det var Nikon som blev först. Dom tog ju fram objektiv anpassade till det mindre APS-formatet, trots att brännviddsförlängningen för APS endast är 1,25.
Jag tror inte att Nikon i och med det här har gjort något systemval för framtida digitala systemkameror. Dom "vanliga" objektiven kommer väl fortfarande att tillverkas. Som redan påpekats är det ju mycket dyrt att tillverka fullformatssensorer. Alla är inte beredda att betala priset för dom. Tills priset för dom sjunker till en för dom flesta amatörer acceptabel nivå finns det nog en marknad för digital systemkameror med små sensorer.
Jag håller inte med Jim och Mats om att det räcker med detta vidvinkelobjektiv. Det finns förmodligen mycket att vinna i storlek, vikt och pris om även längre brännvidder gjordes för det mindre formatet. Jämför mellanformatsobjektiv med småbildsobjektiv med samma brännvidd och ljusstyrka så förstår ni vad jag menar.
Olle
Sant. Men det känns inte lika viktigt eftersom formatbeskärningen gör att det redan är billigare och lättare med långa objektiv till digitalkamerorna. Det är ju betydligt fler som har råd med och orkar bära ett 400/4 än ett 600/4.Olle skrev:
Det finns förmodligen mycket att vinna i storlek, vikt och pris om även längre brännvidder gjordes för det mindre formatet.
Men visst finns det mer att tjäna helt klart. Men då hamnar man på såna investeringsnivåer att det blir svårt att motivera om man använder mer än ett format. Det är ju jobbigt och dyrt att bära med sig både 400/4 och 600/4
Linmajon
Aktiv medlem
Visst. På sikt, och om tekniken står sig, kommer det säkert fler brännvidder, men det fina är att man inte behöver slänga/sälja sina vanliga gluggar. När de är utslitna kanske man köper för det mindre formatet. Den som lever får se.Olle skrev:
Det finns förmodligen mycket att vinna i storlek, vikt och pris om även längre brännvidder gjordes för det mindre formatet
Olle
Aktiv medlem
Det håller jag helt med om. Jag tänkte mest på dom som köper en digital kamera som sin första systemkamera. Dom är förmodligen ganska många.Linmajon skrev:
Visst. men det fina är att man inte behöver slänga/sälja sina vanliga gluggar. När de är utslitna kanske man köper för det mindre formatet.
Olle
wikman
Aktiv medlem
Eftersom CCDerna "stansas" ur runda plattor så ökar ju svinnet ganska markant ju större sensor man väljer att göra. om man väljer en 40*40mm sensor (vanlig i Hasselblad bakstyckena) får man idag ut 5st ur en kisel platta, skulla man göra 60*60 vilket skulle vara trevlig får man helt plötsligt bara ut en sensor (tror att en platta är runt 13cm i diameter).
Tittar man på de små sensorerna så kan man helt plötsligt få ut hundratals...
Senaste nummret av Forum hade en intressant artikel om detta.
Tittar man på de små sensorerna så kan man helt plötsligt få ut hundratals...
Senaste nummret av Forum hade en intressant artikel om detta.
Sumpen
Aktiv medlem
Det är en intressant nyhet och vi får se vad Nikon har för tankar vid kommande PMA-mässa i början av mars. Det är möjligt att den lilla brickan kommer att, och kanske redan gör, tillfredsställa den stora massmarknaden. Då är det superintressant med en ny lättare objektivserie.
Möjligen kommer de kanske även med en större bricka för att kunna konkurrera med Canon och Kodak. Åtminstone Kodak har yttrat sig att de vill främst konkurrera med mellanformatarna(bakstyckena för studiobruk.
Undrar om de har ork att underhålla två objektserier? Men nu går jag iofs lite händelserna i förväg, men det är kul att spekulera .
Möjligen kommer de kanske även med en större bricka för att kunna konkurrera med Canon och Kodak. Åtminstone Kodak har yttrat sig att de vill främst konkurrera med mellanformatarna(bakstyckena för studiobruk.
Undrar om de har ork att underhålla två objektserier? Men nu går jag iofs lite händelserna i förväg, men det är kul att spekulera .
KanonCanon
Aktiv medlem
"Nikon planerar att producera ett starkt sortiment med DX Nikkor objektiv i framtiden.
Beräknad leveransstart för det första, AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED, är vår/sommar 2003"
http://www.nikon.se
Beräknad leveransstart för det första, AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED, är vår/sommar 2003"
http://www.nikon.se
steinick
Aktiv medlem
Michael Reichmann har, som vanligt, intressanta åsikter om Nikons DX-serie:
http://www.luminous-landscape.com/essays/whither-nikon.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/whither-nikon.shtml