Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50 mm f/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

evergreen-photo

Aktiv medlem
Jag hade tänkt fota lite idag men upptäckte att kameran inte kunde ställa in bländaren. Den visade bara F - -. Vad beror det här på? Köpte Nikon 50mm f/1.8 D för en vecka sedan. Jag löste problemet genom att ta ut batteriet, tog loss objektivet och kopplade på det igen. Tänkte bara höra vad det kan bero på samt vad kan jag göra för att undvika det? Jag har en Nikon D80.

Tack!
 
Det beror antagligen på att det varit lite glapp i kontakterna mellan kameran och objektivet. Jag har märkt samma sak med alldeles nya grejer förr, det kanske är någon lack eller fett på kontakterna från fabrik.

Ta en bomullstops med lite T-sprit på och torka av kontakterna på objektivet och i kamerahuset.

Lösning två är att bländarringen måste stå inställd på minsta bländaren för att det ska fungera, men eftersom det hjälpte att ta av objektivet och sätta tillbaka det igen låter det precis som glappkontakt.
 
ANNONS