Annons

Nikon 70-200 2,8E FL Focus breathing

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem Nikons nya 70-200 2,8E FL och gjorde direkt en jämförelse med min äldre 70-200 2,8G VR II angående dess omdiskuterade focus breathing. Den har ju som bekant varit påtaglig med den äldre modellen. Man kanske inte stört sig jättemycket på den men iofs, i jämförelse med ex 180 2,8 så blir både förstoringsgrad och bakgrundoskärpa bättre med den fatsa 180 mm.

Nu till själva jämförelsen. två bilder tagna från stativ och exakt samma avstånd till sensorplanet. Bilderna är tagna vid gamla modellens närgräns på ca 1,5 m. Första bilden här är tagen med 70-200 2,8G VR II. Nästa bild i nästföljande inlägg är tagen med nya 70-200 2,8E FL. En påtaglig skillnad som klart visar att Nikon fått ordning på det som många tyckte var problematiskt med äldre modellen.
 

Bilagor

MichaelB

Aktiv medlem
Där var det skillnad :-O

Vet att detta Nikonobjektiv haft stora problem med detta när man ska köra nära på max brännvidd.
Jag har Canon EF 70-200 f/2.8 IS II USM den har inga av dessa problem har jag märkt när jag testat.
Hur funkar den flyttade focusringen ??
 

Palletheking

Aktiv medlem
Där var det skillnad :-O

Vet att detta Nikonobjektiv haft stora problem med detta när man ska köra nära på max brännvidd.
Jag har Canon EF 70-200 f/2.8 IS II USM den har inga av dessa problem har jag märkt när jag testat.
Hur funkar den flyttade focusringen ??
Inte hunnit testa in real life än. Men det känns som att man kan sköta zoomningen med tummen så det verkar vara mest en vanesak. Mer kassaskåpskänsla över äldre modellen men jag tror byggkvaliten är minst lika bra på nya gluggen
 

ztenlund

Aktiv medlem
Där var det skillnad :-O

Vet att detta Nikonobjektiv haft stora problem med detta när man ska köra nära på max brännvidd.
Jag har Canon EF 70-200 f/2.8 IS II USM den har inga av dessa problem har jag märkt när jag testat.
Hur funkar den flyttade focusringen ??
T&C Northrup har haft det lite som en käpphäst med just att 70-200/2,8-zoomarna tappar brännvidd på nära håll. De testade en hel hög till Canon EF och Nikon F, men Canons var tidigare den enda de var nöjda med. Igår kom det upp en video med samma observation som Palletheking gör här, det vill säga att den nya håller brännvidden mycket bättre på nära håll.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Man kan ju också notera vignetteringen på bägge bilderna. Ingen jättestor skillnad på bl 2,8.
Ny modellen har ju fått viss kritik för dess höga värden av vignettering men jämfört med VRII tycker jag inte skillnaden på de här två bilderna är särskilt stor
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag gjorde fel. Såg nu att jag inte har fotat på 200 mm med den gamla modellen. Det skall vara skillnad men inte så stor som den jag presenterar. Bortse från mina jämförelsebilder. Jag gör testet någon annan dag
 
ANNONS