Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1, hopplöst föråldrad, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera lite på att köpa mig en D1:a, eftersom de går att få tag på till hyfsade priser numera. Jag har en F4, med en del objektiv till, och tänkte att en D1:a skulle kunna vara ett bra komplement. En D100 är fortfarande för dyr för mig.
Jag har i dag en Minolta Dimage 7i, och frågan är om D1:an kan mäta sig med den vad det gäller bildkvalitet. Jag har fått för mig att D1:an ger mycket bra bilder, trots det relativt blygsamma pixelantalet, och jag har inget större behov av att dra upp bilderna stort, max A4.
Nu har jag lusläst på dprewiev, och det står en hel del om att färgkorrigering krävs av bilderna, och att en hel del jpg-artifekter finns vid normal och hög skärpning. Är det fortfarande så, eller kanske det finns någon firmwareuppgradering som fixar detta?
Annars, om man vill köra RAW, vilka alternativ till program finns det. Har ingen lust att lägga 5000:- på Nikons egna.
Till sist, är jag ute och cyklar, kanske det är bättre att vänta ett år och köpa en D100, när D2 och D200 finns i handeln?
Alla synpunkter tas tacksamt emot.
 
jag funderade tidigare på en begagnad D1 eller D100. Jag fastnade för det senare eftersom jag prioriterar bildkvalité framför magnesium-hus. Jag tycker att D1-an har en hel del som D100 saknar, till exempel snabbhet, bättre serietagning med mera men mav gäller bildkavalite så är D1 lite väl dålig jämfört med andra kameror. jag tror inte den matchar 7i. Mitt råd är att du försöker hitta en begagnad D100 eller väntar ytterligare. Fast, om du hittar en riktigt, riktigt billig D1 så kan du ju alltid köpa den men vänta dig inte för mycket.
 
Jag gick länge och funderade på att köpa en D1:a till min Nikonutrustning, då jag råkade ramla över en begagnad fuji S1 pro till bra pris. Jag kan bara säga att detta är en fantastisk kamera om man bortser från att det är i grunden en F60.
Bildkvaliten tycker jag är snäppet bättre än de dyrare kompakterna typ D7i och liknande. Kameran kommer att hålla några år till då det kamske blir dags att uppgrdera.
Mvh Lasse
 
om du inte ska göra större bilder än A3, och inte är MP tokig.. så räcker D1:an långt.

Jag kör D1, och är supernöjd

Jag köpte den iofs i A skick, och gav 17.000kr för den.

Idag kan man hitta beggade d1:eek:r för runt 5- 15 tusen kr

Satsa på en D1 om du klarar dig med A4, A3

Satsa på en D1 om du inte är MP (kåt)
(tro det eller ej, 2.8mp räcker LÅNGT)

Det är mitt förslag
 
Det som lockar mig mest med D1:an är att den är stabil och snabb. Jag kan bli tokig på Minoltan ibland, med dess tröga fokusering. F4:an är som en dröm i jämförelse, och jag har fått för mig att D1 är likartad vad det gäller snabbhet och robusthet. Jag har också funderat på en S1 pro, men inte lyckats hitta någon till salu, så jag har ingen aning om prisbilden där. Är den lika robust och snabb som D1?
Adam, hur är bildkvaliteten på din D1 jämfört med Minolta D5 som du hade förut?
 
hehe, det går inte gämföra..

Enda jag är missnöjd med på D1:an är bruset på 800 och uppåt..
3200 är oanvändbart, 1600 går i extrema nödfall..


Om du har vägarna förbi så är det bara att komma in och låna med dig D1:an på en sväng innan du bestämmer dig..

Men måste utfärda en varning.

Villgot här på fotosidan tog några bilder med min, och fastnade helt så han var tvungen att köpa en egen :)

Hör av dig!!
/Adam
 
prinsen skrev:
Om du har vägarna förbi så är det bara att komma in och låna med dig D1:an på en sväng innan du bestämmer dig..
Inled mig inte i frestelse :)

Tack för bilden, det resultatet räcker helt klart för mig.
Jag får fundera vidare, och kanske hör av mig för en test.
 
Såg en D1 i skylten hos Kameradoktorn i fredags, kollade inte priset dock (och för nån månad sen såg jag en i skylten hos pantbanken på Mäster Samuelsgatan, men den var dyr 14000 tror jag de begärde)... tjusigt exempel Adam, man blir ju nästan sugen... är det så att Nikon är bättre än Canon på digitalt? ser fram mot deras svar på 300D...
 
Jo, det finns en del dyra att köpa, tex här. Dream on säger jag bara :)
Den jag hade på gång låg på 8 000:-, men som sagt ångrade sig säljaren och avvaktar ett tag till.
Jag kollade med voxon, och den var såld den också.
 
KGS skrev:
Såg en D1 i skylten hos Kameradoktorn i fredags, kollade inte priset dock (och för nån månad sen såg jag en i skylten hos pantbanken på Mäster Samuelsgatan, men den var dyr 14000 tror jag de begärde)... tjusigt exempel Adam, man blir ju nästan sugen... är det så att Nikon är bättre än Canon på digitalt? ser fram mot deras svar på 300D...

Tack.

men du... Köp den, det är ok. Det är en Nikon :D
 
det har väl inget att göra med om du kör Jpeg eller raw.. hur bra man kan sin kamera??...

dummaste jag har hört idag tror jag
 
ANNONS