Annons

Nikon d300s idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar över hur en Nikon d300s står sig idag.

Jag har tidigare ägt en nikon d7000 som jag gjort mig av med, men anser att jag fortfarande har behov av de möjligheter en systemkamera ger. Mitt fotograferande är på allmän nivå d.v.s. familj, resor, natur (kust och hav) och lite arkitektur.

Vad är ett rimligt pris för en d300s som har gjort drygt 8000 exponeringar och utan objektiv?

Mvh Dag S
 

Antonjb

Aktiv medlem
Jag gav för ett år sedan 3000kr för ett ex med ca 10000 exponeringar och bra skick. Så runt där är det en väldigt prisvärd kamera
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
D300s är bättre än D7000. Har haft 2 st D7000 som alla hade problem med AF. D300 och D300s var båda helt perfekta. Så köp om du får den för 3000:-.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Det enda D300s har över D7000 är något vassare autofokus och samma ergonomi som proffskamerorna har. För de områden du räknar upp låter det faktiskt mest som att en modernare kamera med bättre bildkvalitet kommer göra mer nytta. Du kan ju kolla på D7000 igen, eller varför inte en D5500 som har mycket av samma prestanda i ett mindre hus med touchskärm :)
Kort sagt, idag är D300s något för omodern för att rättfärdiga sin storlek och tyngd enligt mig.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag varvar mellan D300, D300S och D7200 och är väldigt nöjd med dom.
Gav 3500 för S för nåt år sen och hade då gått 5000 exp. så runt den summan har du
en kamera som räcker länge.
/G
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Det enda D300s har över D7000 är något vassare autofokus och samma ergonomi som proffskamerorna har. För de områden du räknar upp låter det faktiskt mest som att en modernare kamera med bättre bildkvalitet kommer göra mer nytta. Du kan ju kolla på D7000 igen, eller varför inte en D5500 som har mycket av samma prestanda i ett mindre hus med touchskärm :)
Kort sagt, idag är D300s något för omodern för att rättfärdiga sin storlek och tyngd enligt mig.
D300s har med batteri grepp möjlighet att köra 8 bilder i sek. och betydligt bättre buffert, huset är också betydligt bättre byggt
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
D300s har med batteri grepp möjlighet att köra 8 bilder i sek. och betydligt bättre buffert, huset är också betydligt bättre byggt
Jag är medveten om detta. :) Om Dag behöver hög bildhastighet så är det förståeligt. Jag vet också att den högre byggkvaliteten på t.ex. en D300s extremt sällan innebär någon större skillnad i praktiken. Skulle en D7000 tappas kan den lika gärna klara sig bättre eftersom den lägre vikten innebär lägre kraft i smällen, samt att den högre andelen plast kan absorbera stötarna och skydda innehållet mer än metallen på en D300s. Med dagens kraftiga plaster har metallhölje på fotoprylar mer med känsla än teknisk funktion att göra. Precis som bilar är byggda med en mjukare utsida för att absorbera stötarna istället för att överföra dem till föraren. Min D800 har efter ett fall på ca 1m fått en spricka i metallen på vänster sida, som ett plasthölje mycket väl skulle kunna ha undvikit tack vare högre böjlighet.
Och med det sagt är D7000 absolut inte en dåligt byggd kamera. D300s (marginellt) högre byggkvalitet är knappast värd sin sämre upplösning och bildkvalitet, live-view och video, auto-ISO och mycket mer.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har använt D300 sedan den kom ut, mer eller mindre, och uppgraderade i höstas till en D750.
Nu har ju D750 bättre bildkvalitet delvis pga den större sensorn, så det haltar ju lite att jämföra dem rakt av, så jag bara nämner det för att klargöra vad som ligger bakom mina åsikter. :)

Hur som helst skulle jag, utifrån det du skriver att ju kommer att fota, kanske hellre överväga att ta ett lite enklare hus med modernade sensor. D300(s) är fortfarande en kapabel kamera och jag har behållet min som backup/andrahus men hade jag inte haft den i min ägo hade jag nog inte köpt en D300(s) idag utan något lite modernare, om det nu inte är så att det är någon specifik grej du vill ha/behöver med D300(s). Personligen gillar jag att den är rätt rejäl. Den har fortfarande bra AF (även om den får skämmas bredvid D750), den är snabb och responsiv och jag gillar eg layouten på knappar/rattar bättre på "proffshusen".

Vad man skulle köpa som är modernare beror såklart på budgeten men en begagnad D7100 kanske inte skulle vara så fel... Även en D3300 är ju åxå ett alternativ om man mest ser till bildkvalitet.
 
Jag har haft en D300S sedan den kom ut som idag är andra kamera till en D800.
D300S har jag varit på väg och sälja flera gånger men alltid ångrat mig.

Kameran fungerar som D800 i de andra flesta ordinarie fototillfällena. Det är egentligen först vid bildbearbetning som man ser skillnad i bildkvaliteten, som sig bör. Visst det finns speciella tillfälle där det märks att kameran är något omodern.
Båda kamerorna har jag haft med mig på resor och eftersom jag inte är eller känner att jag behöver vara rädd om D300S'n så får den ofta utstå hårdare behandling. Aldrig har den gett upp eller trilskat utan fungerat som en bra arbetshäst.
Har den tex med när jag simmat ut för att ta foto (inte blivit doppad men väl blöt) i sandstorm i öken (även om den var inlindad i en handduk som värst. Varit i start solsken mer eller mindre hela dagar. Varit med vid safari och fotografering med långa tele. Här kan jag ibland knappt se skillnad mellan D300s och D800 pga kroppfaktor.
Den stora skillnaden ligger för mig i bildkvalitén och i viss funktionalitet. Tex ska du plåta timelapse, etc så finns inte sådana möjligheter utan extra tillbehör.

Storleken har viss betydelse! Vid korta resor med enbart handbagage så är kameran stor och otymplig. Vid de tillfällena är min Fujifilm x-2e och fujifil x10 vinnare.

D300S är en kamera man kan lita på och som ger bilder med god kvalitet.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack till alla som har tagit Er tid att lämna kloka och värdefulla synpunkter på min fråga!

Under sommaren har jag använt en Panasonic lx100 som jag trivs med. Sett enbart till bildkvalite ger den kameran för min del bra bilder. Vad jag saknar är en något större kamera som är lite vädertättad. Det kan luta mot en begagnad Nikon d7100 eller en begagnad d600.

Med vänlig hälsning

Dag S
 
ANNONS