Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3500 låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Naturseb

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har haft min D3500 i 2 år och är rätt nöjd med den.
Problemet dök upp helt plötsligt och jag har aldrig råkat ut för något liknande med någon av mina tidigare Nikon kameror under mina 25 år som naturfotograf på hobbynivå.

Efter några bilders tagning genom view findern lser sig hela kameran. När jag stänger av den är displayen fortfarande påslagen till jag plockar ut batteriet.
Aktiverar jag Live view låser den sig direkt.

Bluetooth överföring funkar inte alls.

Detta problem dök upp från ingenstans.
Kameran har inte varit utsatt för hetta, fukt eller stötar, jag är extremt försiktig med min kamera.

Har bytt flera SD kort, batterier och nollställt kameran genom menyn, inget fungerar.

Någon som vet vad detta fel kan bero på?

Kan säga att min D3100 jag hade innan höll i 11 år utan ett enda fel. D3500 köpte jag i mars 2020 och redan trasig....
 
Kan inget om just Nikon, men i sådana fall för andra elektronikprodukter uppdaterar man mjukvaran/firmware om man kan och hoppas att det löser problemmet. Ett annat enklare alternativ att börja med kan vara att låta kameran ligga utan batteri över natten och hoppas att det hjälper.
 
Inte riktigt på samma sätt men jag har haft låsningar i en D800.
Nikon fick byta toppdisplay o säkert det som är kopplat dit.
Var inte billigt.
En begagnad D800 kostade ca 8000 o reparationen... gissar på ca 5000.

Men att ditt fel är internt är jag övertygad om.
Kaaaanske kan du få det på garanti men räkna inte med det.
 
Kontakta Nikon o prata med dem.
Bor du i närheten av Jönköping så kan jag kanske låna ut en D3100 utan objektiv under reparationstiden.
OBS 3100 är en SLÖ kamera!!
 
Senast ändrad:
Kontakta Nikon o prata med dem.
Bor du i närheten av Jönköping så kan jag kanske låna ut en D3100 utan objektiv under reparationstiden.
OBS 3100 är en SLÖ kamera!!

Tack, jo jag har kontakt med dom, finns i Värmland, och har en D3100 men med de objektiv jag har och ingen möjlighet få över bilder på bra sätt medD3100 är det lite tråkigt och med dålig upplösning.
Tack så mycket.
 
Om du inte har originalobjektiv på den bör du testa med ett sådant med inbyggd AF-motor för att säkerställa att kameran inte strular pga objektivet. Även med originalobjektiv kan det förstås vara bra att testa med ett annat för att utesluta att felet beror på något fel på objektivet.
 
Om du inte har originalobjektiv på den bör du testa med ett sådant med inbyggd AF-motor för att säkerställa att kameran inte strular pga objektivet. Även med originalobjektiv kan det förstås vara bra att testa med ett annat för att utesluta att felet beror på något fel på objektivet.

Tack det är också testat
 
Kan inget om just Nikon, men i sådana fall för andra elektronikprodukter uppdaterar man mjukvaran/firmware om man kan och hoppas att det löser problemmet. Ett annat enklare alternativ att börja med kan vara att låta kameran ligga utan batteri över natten och hoppas att det hjälper.

Har kollat firmware på den, finns bara en version. Ska testa över natten utan batteri.
Är ganska tight med min kamera och den är med överallt.
Verkar ju inte finnas något sätt att tömma cache minne eller reset annat än just via menyn i kameran, och det är ju ingen direkt rejält reset av den tycker jag.
 
ANNONS