Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

MartinB

Aktiv medlem
Martin & Tore,
Jag fattar väl mycket väl vad skillnaden är mellan sökarförstoring och täckning, men jag föredrar att kunna se 100% av bilden, men jag dör inte av att inte göra det. Ni behöver inte förklara saker jag redan vet. ;)

Ang. optiken tycker jag både kvalitén och utbudet är bra mycket intressantare hos Nikon. Man kan använda alla gamla manuella Nikon objektiv sen många år tillbaka, det finns en serie mycket högklassiga manuella Zeiss objektiv och sen även Nikons nya vidvinklar 14-24 och 24 T/S som båda håller mycket hög klass..
Visst kan man använda en hel del fin optik med adapter på Canon, men det är inte vidare smidigt..
 

Makten

Aktiv medlem
MartinB skrev:
Martin & Tore,
Jag fattar väl mycket väl vad skillnaden är mellan sökarförstoring och täckning, men jag föredrar att kunna se 100% av bilden, men jag dör inte av att inte göra det. Ni behöver inte förklara saker jag redan vet. ;)
Jag skulle också gärna se 100%. Jag stör mig rätt ofta på att jag vet att bilden inte blir så som jag komponerade den faktiskt. Det skulle inte förvåna mig om det är samma prisma om i D3 bara att man satt in en ram för att kameran "ska" vara lite sämre än D3. I så fall får man väl rycka ut med stora skruvmejseln;-)

Ang. optiken tycker jag både kvalitén och utbudet är bra mycket intressantare hos Nikon. Man kan använda alla gamla manuella Nikon objektiv sen många år tillbaka, det finns en serie mycket högklassiga manuella Zeiss objektiv och sen även Nikons nya vidvinklar 14-24 och 24 T/S som båda håller mycket hög klass..
Visst kan man använda en hel del fin optik med adapter på Canon, men det är inte vidare smidigt..
Jo, jag gillar också Nikons utbud. Men just en nättare normalzoom av god kvalitet med vädertätning skulle ju sitta fint. Känns dumt att behöva släpa omkring på ett kilo kanonrör som standardglugg om man ändå kan komplettera med små lätta objektiv när man verkligen behöver ljusstyrka.
 

MartinB

Aktiv medlem
Martin,
Håller med. De där gigantiska 1-kilos zoomarna från Nikon, Canon och nu även Sony är hemska (tycker jag). Jag är själv inte i något större behov av vädertätning så jag hade införskaffat Tamron 28-75mm pga storlek, pris och optisk kvalitét. För de få gångerna man inte använder fast optik..
 

alf109

Aktiv medlem
Makten skrev:

Jo, jag gillar också Nikons utbud. Men just en nättare normalzoom av god kvalitet med vädertätning skulle ju sitta fint. Känns dumt att behöva släpa omkring på ett kilo kanonrör som standardglugg om man ändå kan komplettera med små lätta objektiv när man verkligen behöver ljusstyrka.
Skulle tro att brännviddsomfång och ljusstyrka ger den storleken ungefär på 24-70/2,8. Canons är några gram tyngre och sigman ett par hekto lättare, förmodligen beroende på billigare och lättare material.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Du måste skilja på sökarens storlek och kvalitet, sökarförstoringen (som är 0.70X på D3:an) och sökarens återgivning av motivet (100% på D3:an). D700 lär ha samma eller nära samma sökarförstoring dvs 0.70x men visar "bara" 95% av motivet.

Nikon D2X hade 100% motivvisning men 0.86x sökarföstoring medan Nikon D200 som kom sedan hade en sökare som visade 95% av motivet med 0.94X sökarförstoring.
Jag har, till skillnad mot andra, inte björnkoll på detta så orkar någon av er med en djupare förklaring är jag tacksam!
 

J0cke

Aktiv medlem
blev det ingen ny vettig normalzoom? typ 24-105 eller 17-40? i samband med att Nikon d700 släpps?
Eller lite uppdateringar med af-s på de fasta objektiven?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Eftersom vi nu har en officiell D700-tråd, så känns det rätt onödigt med två parallella. Jag stänger denna, så kan ni diskutera vidare i den.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS