Annons

Nikon D810 eller Canon 5Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Noct Nikkor tror jag inte går att köpa nytt längre, vilket kanske också förklarar varför det är så dyrt att skaffa ett.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Noct Nikkor tror jag inte går att köpa nytt längre, vilket kanske också förklarar varför det är så dyrt att skaffa ett.
Tror att på -80-90 talet låg dom på 5000:- i nypris att jämföra med 50/1,2 som låg på 2300-2 500 i nypris.

Omräknat till dagens pris kanske det blir 12-15 000:- ? Tveksamt om det är värt att lägga sådana pengar på en sådan glugg idag, om det inte bara handlar om nostalgi /samlande. Men finns det gör den säkert. Fråga Google ;-).
 

SlashHh

Aktiv medlem
Om du gillar ergonomin på 5d III så tror jag att du kommer bli besviken på 810. För mig är det som natt och dag att hålla i en Canon mot en Nikon. Lycka till !
Kanske är så, Får prova iallafall. Svårt att hitta fotoaffärer bara med sånna i lager. Bor inte i en stor stad om man säger så. Tror inte Media markt har sånna inne nu heller.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Om du gillar ergonomin på 5d III så tror jag att du kommer bli besviken på 810. För mig är det som natt och dag att hålla i en Canon mot en Nikon. Lycka till !
Det var faktiskt det som helt avgjorde att det blev Nikon istället för Canon när jag köpte min D800E för två år sen.. Hade både Nikon och Canon samtidigt att prova med, och Canon kändes klumpigare.. trots att jag har rätt stora händer. Det valet ångrar jag inte!
Hälsn!
 

SlashHh

Aktiv medlem
Det var faktiskt det som helt avgjorde att det blev Nikon istället för Canon när jag köpte min D800E för två år sen.. Hade både Nikon och Canon samtidigt att prova med, och Canon kändes klumpigare.. trots att jag har rätt stora händer. Det valet ångrar jag inte!
Hälsn!
Ännu en anledning att prova kamerorna innan jag beställer/köper!

Mvh Adam
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ännu en anledning att prova kamerorna innan jag beställer/köper!

Mvh Adam
Har du kollat länken till jämförelsen från DxO mark.com som jag skickade in ett antal inlägg tidigare ?

Resultatet av deras test kanske kan ge en fingervisning av kamerornas faktiska prestanda, sida vid sida, och visar på vilken du bör satsa på, även om ergonomin inte är helt hundra ;-).
 

SlashHh

Aktiv medlem
Har du kollat länken till jämförelsen från DxO mark.com som jag skickade in ett antal inlägg tidigare ?

Resultatet av deras test kanske kan ge en fingervisning av kamerornas faktiska prestanda, sida vid sida, och visar på vilken du bör satsa på, även om ergonomin inte är helt hundra ;-).
Jag kollade länken och det verkar ju som att D810 är ett snäpp vassare på det mesta.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hoppas att det kan vara till hjälp inför beslutet för vilket system du bör rikta in dig på ;-).
Nu är det inte enbart vilken sensor som är bäst för närvarande helt avgörande vad man ska köpa, som du själv skriver så köper man att ett helt system där sensorn är en del av det systemet. Men det är ingen tvekan om att Nikon D810 är ett av det bästa valen nu.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu är det inte enbart vilken sensor som är bäst för närvarande helt avgörande vad man ska köpa, som du själv skriver så köper man att ett helt system där sensorn är en del av det systemet. Men det är ingen tvekan om att Nikon D810 är ett av det bästa valen nu.
Visst är det så och om några år så kommer det ännu vassare sensorer med upplösningar vi inte trodde vara möjliga idag.

Jag har en D800E och den lär täcka mina behov med god marginal överskådlig tid. Men för att hålla sig till ämnet; I dag är D810 det kamerahus med den bästa sensorn i kameror av DSLR-typ som finns på marknaden idag.

Objektivparken och övriga tillbehör lär täcka behoven också för den delen och för att försäkra sig om att man kan krama ut det bästa ur den sensor som är i D810 kan man gå in på DxO.com och se vilka gluggar som dom testat tillsammans med kamerahuset och se vilka som är den bästa kombinationen.

Det behöver inte nödvändigtvis vara de dyraste gluggarna som kramar ur det mesta ur sensorn, men för att sammanfatta mitt resonemang; Mitt förslag är att TS köper sig ett D810 hus om han vill ha det bästa som finns att köpa i FF på marknaden idag.
 
ANNONS