Annons

Nikon D90 eller Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Angeeelica

Ny medlem
Ska köpa min första egna systemkamera, är helt full på information och vet inte alls vad jag vill/behöver för kamera längre.

Vad jag i huvudsak ska fotografera är extremsporter och behöver då ha en kamera som klara av att ta skarpa bilder på objekt i rörelse. Men sedan vill man även ha prisvärda och många tillbehör att välja mellan i framtiden.

Jag va inne på en Nikon D90 (men både nikon och canon känns överhypade) Givetvis bra kameror, men väljer jag istället ett pentax kamerahus så hamnar jag lite lägre i pris och pentax är absolut inte dåliga.

Frågan är väl egentligen om det finns något likvädigt pentax kamerahus som Nikons d90?

Behöver alla tips jag kan få, Tack!
 
Jag har ingen erfarenhet utav användning av Pentax men har i alla fall klämt och känt på både Pentax K10 & K20, kändes som trevliga kameror.
Pentax K20 ligger nog närmast Nikon D90, kanske ska du kolla på Pentax K7 som dock ligger i prisklassen över.

Kika in på fotosidans avdelningar med recensioner, där kan du också få mkt tips, det finns även mängder med trådar i forumet om liknande ämnen, pröva gärna att söka.

Ett annat bra tips är att gå till närmaste fotobutik och kläm & känn på olika kamerahus. Känn efter vilken som ligger bäst i dina händer.

//Mattias
 
Du får nog mycket för pengarna av K-7! Prisskillnaden ligger väl på 2-3000, men eftersom K-7 är relativt nysläppt kommer den troligtvis sjunka lite i pris om du orkar vänta ett tag.
 
Pentax akilleshäl har varit just sportfoto på grund av sämre följande autofokus. Det påstås ha blivit bättre i k7an men det bör du nog kolla upp först.
 
ANNONS