Annons

Nikon D90 vs Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

zaraaaa

Ny medlem
Har länge följt olika forum och hört runt om åsikter vad gällande Nikon D90 och Canon EOS 40D. Jag känner för mina behov och efter mina fotokunskaper så är dessa två modeller jag funnit intressanta. Givetvis har jag kikat omkring D300 och 50D, men dessa är inte i min prisklass.

Jag har nu ställt upp teknisk fakta mot varandra hämtat från cyberphoto.se och undrar om några punkter jag känner mig lite osäker:

* D90 skriver i JPEG eller RAW... medan 40D kan skriva i båda formaten samtidigt. Jag har ingen erfarenhet av råformat men tror mig vilja kunna få bilderna i råformat, men jag vet av vanligt användarbruk så brukar jag vara ivrig och vilja ha ut fortast möjligt i .jpg och fått mig uppfattningen att omskrivining till jpg tar lite tid. Då låter det utmärkt att 40D kan skrvia i båda samtidigt. Någon åsikt?

* Vitbalans...
D90: 12 lägen med fininställning+5manuella preset+"bracketing"-möjlighet.
40D: 6 lägen+manuell.
Vad skulle jag märka för skillnad mellan modellerna?

* Fokusering
D90 11 punkter (1korslagd)
40D 9 AF-punkter korslagda
Jag händer inte riktigt med på "korslagda"?

* ISO
D90 200-3200
40D 100-3200
När skulle jag bli missnöjd med att jag inte kan gå ner på ISO100 ifall jag hade en D90?

* Vikt utan batteri så är D90 lättare. Men hittar inga viktuppgifter med batteri för D90, bara för 40D.

* Kamerahus
Någon som vill delge sin åsikt om kamerahusens tålighet vad gällande plastighet, väder...

Är tacksam för fler åsikter om kamerorna, skillnad i pris vad gällande objektiv och annat smått och stort som kan spela in =)
 
Hej,

Jag vet i stort sett ingenting om Canon, men jag kan hjälpa till med att räta ut ett par av dina frågetecken angående D90n.

* JPEG/RAW: Även D90 kan såklart spara i både jpeg och raw samtidigt. Det är det jag mest använder själv. Man kan även göra rawkonverteringen direkt i kameran (om man till exempel vill se hur en tagen bild ser ut i en viss bildstil, såsom svart/vit till exempel.)

* Vitbalans: Det beror nog mycket på hur du efterbehandlar dina bilder. för en raw-bild spelar det ju såklart ingen roll alls, eftersom du ändå kan ändra det i efterhand.

* ISO: Även D90 kan gå ner till ISO 100, det är bara det att ISO 200 är "bas-iso", och lägen under 200 kallas för "LOW 1, LOW 0.3" etc. Enda tillfället jag kan tänka mig där man vill gå ner mer i ISO skulle vara om man behöver få en längre slutartid av någon anledning. Själv har jag aldrig behövt det hittils. På liknande sätt kan man även gå upp till ISO 6400, vilket kallas fr "HI 1" eller något liknande kryptiskt.
 
Hej!
Jag hadde tidigare en 40d och ergonomin/kvalitetskänslan är härlig i den kameran,D90 är mindre och något plastig i känslan tycker jag,men detta är ju en smaksak...
Sålde min 40d då jag inte tyckte bildkvaliten levde upp till känslan i kamerahuset och de allt dyrare objektiven jag köpte.
Har nu en Pentax K20d och tycker den med kittobjektiv presterar
riktigt bra och är roligare att fota med.

/Sverker
 
ANNONS