Annons

Nikon köper RED

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Så kräver objektiv som tecknar ut en 3mm bredare cirkel än till en fullformatkamera. 46.3mm istället för 43.2mm.

Antar att dom flesta objektiv som inte vigneterar enormt mycket på FF tecknar ut 46.3mm också.
 

Falumas

Aktiv medlem
27.03 MM X 14.26 MM verkar dom också ha, det är en bit (ca 5%) större än DX/APS-C och 12% större än super 35.

Så dom verkar ha ett något större DX-format och ett något större FX-format. Deras format verkar dessutom vara bredare än 16:9, dvs 17:9.
 

törnan

Aktiv medlem
Bra då kan Nikon ar fram en FTZ adater med Screwdriver AF
Eller så tar man steget in i den moderna världen och köper Z-objektiv, eller i alla fall AF-S och dumpar dom gamla skrivdrivna.
Skruvdrivet med AF lär knappast vara intressant för filmare oavsett så hoppas inte på för mycket.
 

jphotog

Aktiv medlem
Två saker som slår mig:

1. Nikon är mycket större än Red så de köper inte Red för att växa eller öka vinsterna. Den enda anledningen jag kan se är att de är intresserade av Reds teknologi och deras ingenjörer. Eftersom Red accepterade att bli uppköpta så ser de också möjligheter. Jag tror att Red kan dra fördelar från Nikons säljorganisation, en möjlig serie av Red branded objektiv med Z-fattning och kanske Nikon teknologi som sensorstabilisering.

2. Reds kunder skiter i Nikon och de vill använda sina Canon RF objektiv eller objektiv från Arri. Cinemakameror är till stor utsträckning hyrda för specifika projekt. Om Nikon blockerar Canonobjektiv kommer användarna dra direkt.

Jag tror det smartaste Nikon kan göra är att låta Red stanna i cinemasegmentet. Kanske kan de göra en Redkamera som siktar på lyxmarknaden, ungefär som Hasselblad. Jag ser framför mig butiker i storstäder ungefär som DJI/Hasselblad. Kanske kan de lansera Red branded objektiv, men det kräver en hel de utveckling. Reds användare kräver:

1. Focus pull, dvs. manuelt fokus. Så fokusringen måste anpassas för det. Nikons fokusring snurrar åt motsatt håll jämfört med alla andra märken och Red kan inte ha det så.

2. Reds stora sensor är bredare än Nikons FX så objektiven måste ha hög bildkvalitet i en större bildcirkel. Jag tror Nikons 135/1.8 har det, men jag vet inte om alla deras objektiv funkar med Red.

3. Cinemaobjektiv använder T-stops för de vill att exponeringen är samma när de använder flera kameror samtidigt. Annars blir det konstigt när de klipper.

Jag tror inte Red kommer att introducera objektiv innan dessa problem är lösta.

Jag tror att det blir en bra affär om Nikon stannar vid content creators och låter Red ta hand om cinema. Eventuellt kan Red introducera lyxprodukter.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är otroligt lite större bildcirkel som red behöver det är 1mm större radie. Dvs förmodligen skulle alla Z-objektiv tekna ut en red-sensor och det väldigt bra eftersom i princip alla Z-objektiv har hög kantskärpa.

Eftersom red-sensor är så mycket lägre så blir det inte mer på radien.

Jag tror dessutom att alla Nikons Z-objektiv kan du fokusera åt vilket håll du vill alla jag har kan jag i alla fall själv välja.
 

jphotog

Aktiv medlem
Det är otroligt lite större bildcirkel som red behöver det är 1mm större radie. Dvs förmodligen skulle alla Z-objektiv tekna ut en red-sensor och det väldigt bra eftersom i princip alla Z-objektiv har hög kantskärpa.

Eftersom red-sensor är så mycket lägre så blir det inte mer på radien.

Jag tror dessutom att alla Nikons Z-objektiv kan du fokusera åt vilket håll du vill alla jag har kan jag i alla fall själv välja.
Reds fullformatsensor är 40.96 x 21.60 mm jämfört med 35.9x23.9mm. Det handlar inte bara om hörnen...
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Reds fullformatsensor är 40.96 x 21.60 mm så det du säger är inte korrekt.
Jag har inte räknat efter, men du behöver inte lika mycket större bildcirkel som sensorn är bredare, eftersom den också är lägre, om det är så du tänker.

Dessutom är fokusringen på de flesta Nikonobjektiv fortfarande mekaniska så du kan inte ändra vilket håll du skruvar för att fokusera.
Ehm, nej? Alla Nikons Z-objektiv har elektroniskt styrd manuell fokus förutom 58/0,95, som är just manuellt fokuserat i grunden. Att börja tillverka F-objektiv med fokusring som går åt andra hållet lär knappast vara aktuellt, så hur de är utformade kan vi rimligtvis bortse ifrån.
 

Falumas

Aktiv medlem
Reds fullformatsensor är 40.96 x 21.60 mm jämfört med 35.9x23.9mm. Det handlar inte bara om hörnen...
Jo, radien ökas med ganska exakt 1.5mm. Canons RF-objektiv fyller ut det och dom har i princip samma förutsättningar som Nikon Z-objektiv där Nikon Z rent teoretiskt faktiskt har en liten liten fördel. Så Nikons Z-objektiv borde klara det lite lite bättre än Canons RF-objektiv.

Bara för att det är kul med matte, så kommer här uträkningen.

Pytagoras sats:
Kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.

Dvs vi kommer räkna ut diagonalen av sensorn vilket är samma som objektivet behöver belysa eftersom det är den enskilt längsta sträckan som finns i sensorn. Dvs du kan rita en cirkel runt rektangeln med den diametern.

RED:
Kvadratroten av 40.96*40.96 + 21.6*21.6 = 46.3mm

Fullformat:
Kvadratroten av 36*36 + 24*24 = 43.3mm

Dvs objektivet i REDs fall måste belysa en cirkel på 46.3mm och i Fullformatsfallet 43.3mm.

Vi har alltså en skillnad på 3mm i diagonalen eller 1.5mm i radien. Så det handlar bara om lite av hörnen.

Bifogar en liten bild som inte alls är skalenlig och inte representerar FF och RED-sensorn, men som visar hur det kan bli så här.

1710691501969.png
 
Senast ändrad:
ANNONS