Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6 och Sigma 35 f1.4, behövs af kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Är det någon som kör Sigmas objektiv på en Z kamera? Har hört lite olika uppgifter om att AF i vissa fall behöver kalibreras vid behov på DSLR kameror men inte på spegellösa. Kan det vara riktigt eller kan det vara samma problem på både och?

Jag står i valet och kvalet mellan ett AF-S 35 1.8 G ED och ett Sigma art 35 1.4. Prisskillnaden är inte så stor. Sigmas är skarpare och ljusstarkare men jag vill helst slippa att hålla på med fokuskalibrering. Fick hem ett Sigma i veckan men den hade glapp i kontakterna så AF funkade inte bl.a så den returnerades. Vet inte om det också kan vara ett vanligt fel att se upp med.

Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag fattar beslut.
 
Spegellösa kameror varken behöver eller kan af-kalibreras, eftersom fokuseringen sker via avläsning direkt från sensorn (till skillnad från DSLR, där fokus sker via ett separat af-chip).

Om bilden "ser skarp ut" när kameran fokuserar (varpå kameran indikerar fokus) så blir bilden skarp, helt enkelt.
 
Spegellösa kameror varken behöver eller kan af-kalibreras, eftersom fokuseringen sker via avläsning direkt från sensorn (till skillnad från DSLR, där fokus sker via ett separat af-chip).

Om bilden "ser skarp ut" när kameran fokuserar (varpå kameran indikerar fokus) så blir bilden skarp, helt enkelt.
Det låter bra, då ska det funka med andra märken än Nikons original. Tack för svaret!
 
Spegellösa kameror varken behöver eller kan af-kalibreras, eftersom fokuseringen sker via avläsning direkt från sensorn (till skillnad från DSLR, där fokus sker via ett separat af-chip).

Om bilden "ser skarp ut" när kameran fokuserar (varpå kameran indikerar fokus) så blir bilden skarp, helt enkelt.

Förvisso finns behovet normalt sett inte på spegellösa kameror, men att det saknas kalibrering stämmer inte. En del spegellösa kameror har möjligheten och Z6 är en sådan. Olympus har det på E-M1: orna också t ex. Sigmat går sedan förstås rent principiellt även som spegelreflexobjektiv att "skruva" på i deras docka.

Tomo53
Om det handlar om nyköp och det inte finns någon kamera med F-fattning med i bilden, som objektivet också ska fungera på, hade jag köpt 35/1,8 direkt till Z-fattningen istället för någon de två som tas upp. Den kostar ny som Sigman, eller något mindre, men lite dyrare än AF-S 35/1,8:an till F-fattningen och får nog sägas vara bättre optiskt än båda. Den tävlar väl rätt bra med Tamrons 35/1,4 som är den nyaste och bästa till F-fattningen. Är det en fråga om att hålla ned priset kan saken förstås komma i ett annat ljus då det fortfarande är relativt ont om billiga begagnade Z-objektiv, liksom om det absolut ska vara f/1,4 (men då faller ju AF-S:en också).
 
Jag tänker köpa begagnad Nikons eller Sigmas som alternativ. I och med osäkerheten vad gäller tredje parts objektiv lutar jag nog mer åt AF-S varianten. Den ska bara användas till en Z6 där jag för övrigt har ett par AF-S objektiv till.
 
Jag tänker köpa begagnad Nikons eller Sigmas som alternativ. I och med osäkerheten vad gäller tredje parts objektiv lutar jag nog mer åt AF-S varianten. Den ska bara användas till en Z6 där jag för övrigt har ett par AF-S objektiv till.
Jag använder både Nikon DSLR och Z7 och stod inför samma val för en tid sedan. Det gällde en Sigma 35/1,4, som kan användas på båda systemen (med FTZ) eller Z35/1,8S. Valet föll på Z35/1,8S, vilket innebar att jag valde bort möjligheten att använda 35:an på DSLR och bara köra den brännvidden på Z7:an. Det valet har jag aldrig haft anledning att ångra, ty Z35/1,8S är riktigt skarp och lätthanterlig och ger generellt sett bättre resultat på en Z-kamera än tredjepartsobj., som i grunden är anpassat till DSLR-hus.
Dessutom var det så att Sigman vägde nästan 800 gr med FTZ-adaptern påmonterad medans Z35:an vägde endast 360 gr., en skillnad på nästan ett halvt kilo! Något att tänka på kanske.
 
Är det någon som kör Sigmas objektiv på en Z kamera? Har hört lite olika uppgifter om att AF i vissa fall behöver kalibreras vid behov på DSLR kameror men inte på spegellösa. Kan det vara riktigt eller kan det vara samma problem på både och?

Jag står i valet och kvalet mellan ett AF-S 35 1.8 G ED och ett Sigma art 35 1.4. Prisskillnaden är inte så stor. Sigmas är skarpare och ljusstarkare men jag vill helst slippa att hålla på med fokuskalibrering. Fick hem ett Sigma i veckan men den hade glapp i kontakterna så AF funkade inte bl.a så den returnerades. Vet inte om det också kan vara ett vanligt fel att se upp med.

Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag fattar beslut.
Men dom har ju en alldeles förträfflig Z 35 f1.8 o då funkar AF helt utan några problem o du slipper ju också adaptern
 
Jo Z35 är ju ett förstklassigt alternativ. Men onödigt dyrt eftersom jag fotar mer sporadiskt. Jag måste se till användning kontra pris. Men när det börjar dyka upp begagnade Z objektiv till rimliga priser då är det idé att se över utrustningen. I dag ligger en begagnad Z 35 1.8 på ca 6500 kr vilket är i det närmaste dubbelt som för ett AF-S med samma ljusstyrka.
 
Jo Z35 är ju ett förstklassigt alternativ. Men onödigt dyrt eftersom jag fotar mer sporadiskt. Jag måste se till användning kontra pris. Men när det börjar dyka upp begagnade Z objektiv till rimliga priser då är det idé att se över utrustningen. I dag ligger en begagnad Z 35 1.8 på ca 6500 kr vilket är i det närmaste dubbelt som för ett AF-S med samma ljusstyrka.
Nu förstår jag inte riktigt ? Ett Sigma 35 ART ligger på ca.10000:- så begagnat borde dom väl ligga på ungefär samma ? o just att slippa adaptern borde ju vara värt något
 
Tja, adapter har jag och AF-S objektiv finns för ca 3000 - 4000 kr kr. Så jag sparar ca 2000 eller mer. Ett Sigma art ca 4 -4500 kr begagnat. Inte så svårt att välja. AF-S objektivet är ju också lättare vilket också är en klar fördel.
 
Är det någon som kör Sigmas objektiv på en Z kamera? Har hört lite olika uppgifter om att AF i vissa fall behöver kalibreras vid behov på DSLR kameror men inte på spegellösa. Kan det vara riktigt eller kan det vara samma problem på både och?

Jag står i valet och kvalet mellan ett AF-S 35 1.8 G ED och ett Sigma art 35 1.4. Prisskillnaden är inte så stor. Sigmas är skarpare och ljusstarkare men jag vill helst slippa att hålla på med fokuskalibrering. Fick hem ett Sigma i veckan men den hade glapp i kontakterna så AF funkade inte bl.a så den returnerades. Vet inte om det också kan vara ett vanligt fel att se upp med.

Vill gärna höra andras erfarenheter innan jag fattar beslut.
Aningen ljusstarkare ja, skarpare? Nix.
 
Nu förstår jag inte riktigt ? Ett Sigma 35 ART ligger på ca.10000:- så begagnat borde dom väl ligga på ungefär samma ? o just att slippa adaptern borde ju vara värt något

Vad pratar du om? Sigmas objektiv med "inbyggd adapter" till Sony (F)E? Sådana finns inte till Nikon Z (eller Canon RF). Vill man ha Sigma får man köra på FTZ-adapter.
 
Vad pratar du om? Sigmas objektiv med "inbyggd adapter" till Sony (F)E? Sådana finns inte till Nikon Z (eller Canon RF). Vill man ha Sigma får man köra på FTZ-adapter.
Jag pratar inte
Du förstår tydligen inte.
Vad pratar du om? Sigmas objektiv med "inbyggd adapter" till Sony (F)E? Sådana finns inte till Nikon Z (eller Canon RF). Vill man ha Sigma får man köra på FTZ-adapter.
Antingen läser du dåligt eller inte alls. Jag har aldrig pratat om Sigma med inbyggd adapter. Jag har en FTZ adapter och Nikon AF-S objektiv. Och alternativet är Sigma med FTZ adapter naturligtvis. Framgick inte det?
 
Jag pratar inte
Du förstår tydligen inte.

Antingen läser du dåligt eller inte alls. Jag har aldrig pratat om Sigma med inbyggd adapter. Jag har en FTZ adapter och Nikon AF-S objektiv. Och alternativet är Sigma med FTZ adapter naturligtvis. Framgick inte det?

Du kan ju se efter vem det var jag citerade innan du går till anfall.
 
Vad pratar du om? Sigmas objektiv med "inbyggd adapter" till Sony (F)E? Sådana finns inte till Nikon Z (eller Canon RF). Vill man ha Sigma får man köra på FTZ-adapter.
Jag förstår verkligen inte vad du menar ??? Jag skriver BARA om objektiv som passar till Nikon, antingen med deras egna adapter för F-bajonett eller utan adapter då alltså Z-objektiv.Något Sigmaobjektiv med inbygd adapter har jag väl då aldrig nämnt eller ?
 
Det låter bra, då ska det funka med andra märken än Nikons original. Tack för svaret!

Behov av kalibrering skall i sig inte skilja på original och tredjeparts. Däremot är framtida kompatibilitet säkrare med original. Men som sagt med spegellös skall problemet med fokuskalibrering vara löst ändå.
 
Jag misstänker att du kanske menar uppdatering av firmware när du säger kalibrering.

Jag har objektiv från Tamron som jag använder på min Z7 med en FTZ-adapter.

Det krävdes en uppdatering av firmware som Tamron gjorde kostnadsfritt. Det var ganska länge sedan, så jag vet inte hur situationen är nu och för Sigma. Kanske har de firmware som funkar för både F- och Z-fattning. Kolla med Sigma.

Optisk kalibrering behövs aldrig på en spegellös kamera. Utan att gå in på detaljer så sker det så att säga automatiskt när du fokuserar eftersom ljussensor och fokussensor ligger i samma plan.
 
ANNONS