Annons

Nikonobjektiv med elektronisk bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använder ett 300/4pf (med E bländare) till min astrokamera och för att det ska fungera så måste ju bländare i standby stå öppen, eftersom jag inte kan styra bländaren med en adapter utan elektriska kontakter. Min 300/4 har fungerat bra med astroadaptern men mitt 200-500/5,6 har stått i något mellan läge, kanske f/11. Nu visade det sig i morse när min 300/4 satt på Z6 att det var en liten bländare, och att min 200-500 (också E bländare) som jag oftast har på Z6 och där ger en liten öppning får en stor öppning på D500. Så det verkar inte hänga på objektiven utan hur kameran sätter dem vid power off. Jag testade också att ta av 300/4 när Z6 var på och då blev det stor öppning.

Någon som vet om man kan styra detta i kameran, hur den ska lämna E bländaren i för läge? Måste ju vara samma för dem som har bälg till makro eller mellanringar utan kontakter etc
 
Senast ändrad:
Har kommit ett steg till, fast det hjälper mig nog inte fullt ut. På mina DSLR, så kan man sätta en bländare på en elektronisk bländarobjektiv, genom att ställa in den bländare man vill ha och trycka in skärpedjupskontrollen och skruva av objektivet, då ställs objektivet på aktuellt värde.

Problemet är väl att Z6 inte har någon skärpedjupskontroll (tror jag), men det är väl så att från största bländare upp till typ f/5,6 så ställs objektivet in på inställt värde, så ställer jag in f/4 och skruvar av objektivet så blir det f/4, tror jag
 
Senast ändrad:
ANNONS