Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NINURTA - En bild av post-sovjetisk miljöförstörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bakgrund

Det var faktiskt min som introducerade mig till Ninurta-materialet på Youtube.
Namnet Ninurta går tillbaka till en gammal sumerisk religion som utövades i det gamla Mesopotamien.
Ninurta var en mäktig gud med ett brett spektrum av egenskaper som spände över allt från jordbruk och skördeutfall till krig.

Ninurta på Youtube omfattar en väldigt omfattande dokumentation i videoformat över den postsovjetiska samhällskollapsen efter 1991 och även den spänner över en stor del av det gamla sovjetiska samhällets kulturella avlagringar.

Dessa avlagringar manifesterar sig idag i nästan ofattbara mängder av övergivna städer, fabriker, gruvor, forskningslaboratorier - ja allt som sovjetsamhället lämnade efter sig som folk bara verkar ha släppt och övergivit där de stod och gick 1991. Jag undrar om något liknande någonsin tidigare har inträffat. Listan är oändlig den med även om man här visar bl.a. Akarmara - det övergivna Abchazien, Norilsk, DzerZhinsk, Aralsjön, Pripyat och vi ska heller inte någonsin glömma vad de gjorde med Grozny och Tjetjenien. Att det nu rullar på enligt gammal beprövad sovjetisk taktik i Ukraina är egentligen bara helt logiskt.

Ninurta - Bing video

Det jag tänker efter att ha sett en hel del av detta material är vilken enorm miljöförstöring de lyckats åstadkomma både i Ryssland och i de områden som underkuvats och bekrigats redan under Tsar Rysslands tid. Jag undrar också om det var det faktum att det gamla Sovjetunionen som under sin storhetstid täckte 1/6 av all landyta i världen - om jag inte minns fel - var så oändligt och ogreppbart stort att man såg det som en oändlig resurs. Sovjetunionen täckte hela 22 miljoner km2 och som en jämförelse är Sverige (med sina 449 000 km2 till ytan, ändå Väst-Europas näst störst stat) ändå bara drygt en femtiondel så stort.

Jag undrar också om detta arv med ett oändligt antal pågående erövringskrig och krig för att bevara status quo och rikets gränser över tid faktiskt deformerat det ryska folket och dess ledare och gjort dem okänsliga för vad dessa krig och erövringar ställt till med under historien både för det egna landet och de länder och områden man bekrigat. Krig är ju nästan själva definitionen av en extrem miljöförstörelse som ju rimmar så illa med hur hela västvärlden idag ser på miljöfrågan.

Kan verkligen det avgrundsdjup som nu finns mellan hur Sovjetunionens arvtagare staten Ryssland och västvärlden ser på och gör med både sin befolkning och miljön verkligen överbryggas under vår tid? Jag är verkligen tveksam. Vi är nog alldeles för olika för det. Västvärlden kommer nog få dra det mesta av det miljöarbete som måste göras nu och jag tror inte vi kan räkna med några ryska bidrag för de gör nu helt andra prioriteringar.

Vi kan nog inte ens räkna med att de tar hand om sin egen enorma miljöförstöring en gång och att de ska bry sig om att minska sina utsläpp kan vi nog glömma nu när de har fullt upp med att ödelägga östra Ukraina och med att bränna den överskottsgas de varken längre kan eller vill sälja.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det jag tänker efter att ha sett en hel del av detta material är vilken enorm miljöförstöring de lyckats åstadkomma både i Ryssland och i de områden som underkuvats och bekrigats redan under Tsar Rysslands tid.
Sen ännu längre tillbaka faktiskt. Rysslands härskare började kalla sig tsarer på 1500-talet (Ivan den förskräcklige var först). Moskoviterna började dock expansionen redan på 1300-talet.

I stort sett samma metoder har använts sen dess för att utöka det ryska riket. Lite tillspetsat skulle man kunna säga att Sovjetunionen inte var farligt för att det var kommunistiskt utan för att det var ryskt.

För att travestera en känd romare: Moscovia delenda est!
 
ANNONS