Annons

Nu höjs priset på tomma CDR & DVD-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)
Trodde ni att HDTV, Blue-Ray etc. blir något för Svedala? Glöm det. Bara avgiften på EN skiva blir ett par hundringar.
HD, Blue-ray, tack o hej...
 
arldic skrev:
Stämmer nog, undrar om inte miljöpartiet var emot också. Problemet är att de klumpar ihop lagarna.
Att förhindra piratkopiering är nödvändigt.
Men att betala pengar till musikartister för att ta backup synerligen tråkigt.

Håller med om att det är fånigt att betala mer pengar men det har ju liksom inget att göra på med det jag vände mig mot mest i ditt inlägg. Viljan att skylla allt på en regering som i detta fall inte var ensamt skyldiga var det som jag vände mig emot. Jag tycker att man ska kolla upp fakta innan man börjar haspla ur sig en massa "sanningar".

En annan fråga är vilka andra branscher som kan få liknande rättigheter?
T.ex blomsterbranschen kanske skall ha ersättning
för den plockning av blommor som sker inom ramen för allemansrättan.

vet inte om detta är ett försök att vara rolig eftersom ironi kan vara ganska svårtolkat över internet utan smileys. är du allvarlig?
 
www.discsonline.se har oxå schyssta priser, dom kommer tydligen inte påverkas av musikskatten. ni får helt enkelt läsa på sidan å komma fram till va de nu kan tänkas vara dom hittat på.. :)


btw, nu när man betalar skatt för man förmodas lägga in olaglig film / musik på skivorna måste man väl få göra det då?
 
Trevlig lag

Trevlig lag, då är det bara att starta smuggling från Tyskland, Öl,Vin och CD/DVD skivor det kan bli en bra affär, man får ordna en större bil eller ett släp.
 
glöm inte elektroniken, optik och ja,, de e väl bara mat som man inte smugglar än va?
 
aceeo skrev:
Nåt som jag tycker verkar vara extra intressant är att återinspelningsbara medier av RW typ kommer att beskattas ännu hårdare..... är det inte just de skivor man faktiskt använder när man gör lagliga backup. // Anders

Precis. Detta om något visar med skrämmande tydlighet den inkompetens våra befattningshavare har och dessvärre fattar sina beslut efter. Tillsammans med det osannolika tillägget att "Om avgiften visar sig vara oskäligt hög....."
 
Dajo skrev:
Det är en avgift och inte en skatt.
Inga pengar kommer staten tillgodo utan det går till en privat organisation som sedan delar ut pengarna till div artister.

Det är hur som helst en skatt även om beskattningsrätten ligger hos en privat organisation. Vilket är än värre......
 
Undras hur man får dispens från skatten i ochmed att skivorna ska användas till att spara ut egenhändigt tillverkat matrial, som datafiler, bilder och musik.

Antar att denn skatt är till för att täcka upp den legala kopieringen som medges i upphovsrättslagen och kompensera upphovsmannen för detta. Sunt i och för sig, men hur tusan får rätt upphovsman ersättning?
 
RolandM skrev:
Antar att denn skatt är till för att täcka upp den legala kopieringen som medges i upphovsrättslagen och kompensera upphovsmannen för detta. Sunt i och för sig, men hur tusan får rätt upphovsman ersättning?

Det får dom inte, det är dom stora artisterna som får pengarna för dom har kunskap och möjlighet att söka "bidragen".

Kopieringsskatten verkar ju baseras på hur många gånger filmen/musiken visats i TV 1,2,4 och 5 (kanske 3 också) och hur stor risk att någon kopierat den. Undrar vem som funderar ut det?
 
RolandM skrev:
...[klipp]..
Antar att denn skatt är till för att täcka upp den legala kopieringen som medges i upphovsrättslagen och kompensera upphovsmannen för detta. Sunt i och för sig, men hur tusan får rätt upphovsman ersättning?

Nej - det är inte sunt.

Ingår rätten till kopiering i den produkt man säljer så ska priset för denna legala kopiering ingå i produktens pris. Alltså - vill man ha ytterligare ersättning för legala kopior får man höja priset på produkten.
 
Joppe skrev:
Håller med om att det är fånigt att betala mer pengar men det har ju liksom inget att göra på med det jag vände mig mot mest i ditt inlägg. Viljan att skylla allt på en regering som i detta fall inte var ensamt skyldiga var det som jag vände mig emot. Jag tycker att man ska kolla upp fakta innan man börjar haspla ur sig en massa "sanningar".

Regeringen stiftar inga lagar, utan det gör riksdagen. Det är en väsentlig skillnad i detta fall. kanske kan vara bra att kolla upp fakta innan man hasplar ur sig en massa sanningar ;-)...
 
Slas skrev:
Det får dom inte, det är dom stora artisterna som får pengarna för dom har kunskap och möjlighet att söka "bidragen".

Kopieringsskatten verkar ju baseras på hur många gånger filmen/musiken visats i TV 1,2,4 och 5 (kanske 3 också) och hur stor risk att någon kopierat den. Undrar vem som funderar ut det?
Hur kassettavgiften fördelas beslutar STIM (för musik) och Tromb (för film).
 
Från dagens Sydsvenskan.se:

"– Man kan inte lägga på 11 kronor och 75 öre på en engångs-inspelningsbar dvd. Då kommer folk att importera skivorna istället, säger Gun Magnusson på branschorganisationen Copyswede".

Källa: http://sydsvenskan.se/sverige/article106338.ece

Copyswede verkar ju trots allt ha viss insyn i verkligheten...
 
Få se nu....jag köper en CD, då skall artisten ha ersättning. OK, det är självklart.
Se'n vill jag ha en kopia av skivan att ha i bilen eftersom jag inte vill äventyra originalet; även då skall ha artisten ha ersättning.....hmmmm?
Se'n vill jag ha en kopia till den lilla spelaren i sommarstugan, då skall artisten ha ersättning.....näe, kan det vara så?
Se'n råkar jag sätta mig på skivan i bilen eftersom den blev (så slarvigt!) liggande på bilsätet. För detta skall artisten ha ersättning.
Artisten hette "Jelly Roll" Morton och han dog 1941. Skivan en samlingsskiva av original inspelade på 20-talet.....hur får "Jelly Roll" sina pengar?
Us
 
Frågan är, vad finns det för andra backup och lagringsmetoder man kan använda sig av för att lagra egenproducerat material?

Det känns ju surt att man redan lägger ut rätt mycket pengar på sin hobby, bara för att behöva ge Per Gessle m.fl mer pengar.

Kanske kan man dra av avgiften i deklarationen?

/E
 
Dajo skrev:
Det är en avgift och inte en skatt.
Inga pengar kommer staten tillgodo utan det går till en privat organisation som sedan delar ut pengarna till div artister.
Ja men då så!

Men om man nu har betalat den här avgiften så borde det ju vara fritt fram och ladda ner musik (och film)...
 
ANNONS