Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
JoJo.. A6000 är lite klen av sig. Samsung är också ganska så färska med denna kameratyp, så jag tror dom kommer att överraska ännu mera längre fram i tiden.



//Bengt.
 
NX1-testerna i Dpreview och DXOmark låter ju mkt bra (de två är väl de två mest ansedda testerna dessutom?) då jag förbeställt en NX500 med samma sensor.

För mig är upplösning och DR viktigt, och här verkar verkligen nya NX-sensorn leverera.

Nu hoppas jag att NX500 är lika kvick som NX1, eller åtminstone nära, då blir det kanon.

Haft Olympus och Panasonics senaste MFT-kameror innan, och bytte pga billiga ljusstarka primes hos Samsung. Nu verkar det som om det blir ett rejält lyft med DR och upplösning också. Kul.


Lite intressant från Dpreview-testet:

"Almost every feature on the camera seems aimed directly at a class leading competitor. Canon 7D II for autofocus and frame rate? Check. Panasonic GH4 for video? Check. Sony sensors for dynamic range and ISO sensitivity? Check. The result is a camera loaded with features for both still photography and video, and which excels at both."

Det hade inte kunnat skrivas för några år sedan.
 
NX1-testerna i Dpreview och DXOmark låter ju mkt bra (de två är väl de två mest ansedda testerna dessutom?) då jag förbeställt en NX500 med samma sensor.

För mig är upplösning och DR viktigt, och här verkar verkligen nya NX-sensorn leverera.

Nu hoppas jag att NX500 är lika kvick som NX1, eller åtminstone nära, då blir det kanon.

Haft Olympus och Panasonics senaste MFT-kameror innan, och bytte pga billiga ljusstarka primes hos Samsung. Nu verkar det som om det blir ett rejält lyft med DR och upplösning också. Kul.


Lite intressant från Dpreview-testet:

"Almost every feature on the camera seems aimed directly at a class leading competitor. Canon 7D II for autofocus and frame rate? Check. Panasonic GH4 for video? Check. Sony sensors for dynamic range and ISO sensitivity? Check. The result is a camera loaded with features for both still photography and video, and which excels at both."

Det hade inte kunnat skrivas för några år sedan.

Är det rätt uppfattat att det i stort sett bara är på hög ISO typ 6.400 som denna kamera inte riktigt hänger ? Jag fotar mina viktigaste bilder i svag ljus inomhus och därför är denna prestanda viktig för mig.
 
När vi pratar "kvick" med NX-1 och därmed NX-500 bör man komma ihåg två aber med dpreviews test:
1. NX-1 var snabb i AF ffa med 16-50 och 50-150 proffszoomarna men inte alls lika snabba att fokusera med andra objektiv
2. AF var segare än bättre DSLR i sämre ljus

Annars var dpreview imponerade överlag
 
Är det rätt uppfattat att det i stort sett bara är på hög ISO typ 6.400 som denna kamera inte riktigt hänger ? Jag fotar mina viktigaste bilder i svag ljus inomhus och därför är denna prestanda viktig för mig.
Det finns även annat med NX1 som vissa klagar på.

Men för ditt fotoområde, ifall det handlar om lugna objekt så ger fullformat bäst resultat. Antingen en traditionell OVF/DSLR-kamera eller en spegellös A7s.

För snabbt rörliga objekt är det antingen en bättre OVF/DSLR-kamera, eller den senaste EVF/SLT-kameran från Sony (A77 II) som gäller. INGA "rena" spegellösa, vare sig de har PDAF-sensorer on-chip eller ej, klarar sig bra för detta ändamål.
 
Det finns även annat med NX1 som vissa klagar på.

Men för ditt fotoområde, ifall det handlar om lugna objekt så ger fullformat bäst resultat. Antingen en traditionell OVF/DSLR-kamera eller en spegellös A7s.

För snabbt rörliga objekt är det antingen en bättre OVF/DSLR-kamera, eller den senaste EVF/SLT-kameran från Sony (A77 II) som gäller. INGA "rena" spegellösa, vare sig de har PDAF-sensorer on-chip eller ej, klarar sig bra för detta ändamål.

Tack då behåller jag min 6D ett tag till. Min viktigaste bilder tar jag inomhus i dåligt ljus på människor som står relativt stilla eller bara rör sig till viss del och detta klarar kameran ihop med ljusstarka stabiliserade linser av relativt bra tycker jag. .-)

Jag tar också en del bilder på sport och har därför funderat på att uppgradera med en Canon 7D mk II men när jag läste om NX 1 tänkte jag att här kanske fanns en kamera som skulle klara alla mina behov i ett enda hus men tydligen inte då. Alternativt kan ju också vara att avvakta 6D mk 2 när den nu kommer och se om AF + antal b/s blir bättre. OBS! Har inte för avsikt att gå OT utan ville bara förklara varför jag undrade om NX1 var bra eller dålig på hög ISO. Tack.
 
ANNONS