Annons

Nu säljs Panasonic GX 9 för 5,4' inkl 12-32

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
ja det är ett bra pris, köpte min för 300+ priset, är ju dyrare från början men är en utgående modell. Har bytt objektivet till Panasonic/Leica 15 mm som bättre passar mig. Men det är en trevlig och lagom liten kamera att ta med överallt.
 

mazeson

Aktiv medlem
Bra filmer!
Jag gillar speciellt budskapet "fotografera med vad du har"!
Trots det, så måste jag erkänna att jag det sätter igång mig i mitt fotograferande med en ny kamera ett nytt objektiv.
 

mazeson

Aktiv medlem
Jag är specieltt förtjust att fotografera med GX9:an i L.Monkrom D. Det känn som att återupptäcka svartvita fotografering, där man en gång började. Det har varit en positiv injektion till mitt plåtande som breddat mitt bildseende. Att sedan plåta samtidigt i RAW är ju en klar fördel.
Den svartvita känslan får jag inte när jag fotograferar med FF-kameran.
 

mazeson

Aktiv medlem
Kommer även 4/3-objektiv att sjunka i pris? Det finns ju en hyfsat stor beg-marknad.
Ni som använt 4/3 ett tag, vilka objektiv är mest prisvärda?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Kommer även 4/3-objektiv att sjunka i pris? Det finns ju en hyfsat stor beg-marknad.
Ni som använt 4/3 ett tag, vilka objektiv är mest prisvärda?
Alla dem jag köpt förstås! 😉 Nä jag menar allvar faktiskt, dem enklare med måttlig ljusstyrka är bra allihop. Man måste vara bra petig om inte dem duger. Särskilt förtjust är jag i 17/1,8; 45/1,8 och den lilla kompakta telezoomen lumix 35-100/4-5,6. Telezoomen är nästan löjligt bra, blir lika förvånad varje gång jag kollar kollar bilderna när jag kommer hem.
 

mazeson

Aktiv medlem
Alla dem jag köpt förstås! 😉 Nä jag menar allvar faktiskt, dem enklare med måttlig ljusstyrka är bra allihop. Man måste vara bra petig om inte dem duger. Särskilt förtjust är jag i 17/1,8; 45/1,8 och den lilla kompakta telezoomen lumix 35-100/4-5,6. Telezoomen är nästan löjligt bra, blir lika förvånad varje gång jag kollar kollar bilderna när jag kommer hem.
Låter intressant! Vad är det för kamerahus som du har dessa objektiv till?
ska titta på 35-100. Någon åsikt om 100-400 eller någon av de andra telezoomarna?
 

evry

Medlem
Jag måste rätt till mitt tidigare inlägg i tråden, e-m10 mk4 och e-p7 har kontrast af, inte fas. De verkar dock fortfarande vassare i video, men det är vad jag fått intryck av, jag har inte kunnat testa det själv.

Om man är intresserad av gx9 kitet och vill ha lite mer optik utan att spränga budgeten så hade jag sett lumix 25 mm 1,7 och deras 45-150 mm telezoom som bra komplement. Då har man ett ljusstark objektiv och en rätt ok zoom. 25an bör kosta ungefär en tusenlapp och zoomen 1500-2000. Kit objektivet tycker jag är bättre än vad man kan tro, då det klarar 12 mm 3.5 så är det en rätt schysst vidvikel för systemet, man får lägga på ganska mycket för att få en markant förbättring i den brännvidden.
25:an säljs till och med ännu billigare - 796 kronor på Elgiganten! Klart prisvärt skulle jag säga (äger en själv): https://www.elgiganten.se/product/foto-video/kameratillbehor/objektiv/HH025EK/panasonic-lumix-g-vario-25mm-asph-fast-objektiv-svart
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Låter intressant! Vad är det för kamerahus som du har dessa objektiv till?
ska titta på 35-100. Någon åsikt om 100-400 eller någon av de andra telezoomarna?
Jag har en GX80. Jag är inte intresserad av objektiv som förstör portabiliteten så allt som är större än typ min 25/1,7 vill jag inte ha. Kolla in den här killen nedan, annars är det bästa att söka på tuben. Du märker direkt om det är en pajkanal eller inte. David Thorpe som jag länkade till förut, tyvärr avliden sedan april, hade ett otroligt avspänt förhållande till utrustningen vilket tilltalar mig, många ska va så otroligt flåsiga och tramsigt petiga som om det har någon relevans öht. All utrustning som lanserats efter typ 2010 är utomordentligt bra, med några undantag förstås. Snöa inte in på alla ”experter” som verkar sitta i renrum med mikroskop och guldvåg när saker ska jämföras, det är verkar vara en tävling om vem som kan leta upp de mest obskyra skillnader.

 

Cygni

Aktiv medlem
Kommer även 4/3-objektiv att sjunka i pris? Det finns ju en hyfsat stor beg-marknad.
Ni som använt 4/3 ett tag, vilka objektiv är mest prisvärda?
Olympus 45 f1.8 kan man köpa för under 1500 kr begagnat. Helt underbart objektiv. Även Oly 25 f1.8 kan man få grisbilligt begagnat.
 

thomasjgh

Medlem
Intressant tråd på DP Review:
What lens or body keeps you in m43?

Vad säger ni Panasonic 4/3-användare?
Vilket objektiv uppskattar ni mest?
Olympus 60mm f/2.8 macro - Rätt snabb AF, riktigt skarpt och mycket portabelt (speciellt till skillnad från mina gamla DSLR setups)
Pana-Leica 15mm f/1.7 - Skarpt och kul att använda. Inbillar mig att det ger finare färger
 

gunte

Aktiv medlem
Panasonic/Leica 15 mm f/1.7 eftersom jag bestämt mig för ett enda. Efter många jämförelser och mycket funderande.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Intressant tråd på DP Review:
What lens or body keeps you in m43?

Vad säger ni Panasonic 4/3-användare?
Vilket objektiv uppskattar ni mest?
Jag har haft en hel del M43-optik innan jag valde att satsa enbart på ett system.
Mitt bästa tips är att välja den brännvidd och ljusstyrka som passar dig bäst.
När det gäller bildkvalitet och prestanda för övrigt så behöver man aldrig oroa sig. I stort sett all Panasonic och Olympus-optik är bra.
Olympus 45/1.8 är otroligt prisvärd. Lägger man till mer pengar på sitt "porträtt-tele" så finns Panasonic 45/1.7 med stabilisering som ger dual IS tillsammans med huset.
Redan i tråden nämnda Pana Leica 15/1.7 är en pärla med bokeh som gör att bilden lika gärna kan vara tagen med fullformat.
Om du köper begagnad optik i fint skick så kommer du billigt undan eftersom andrahandsvärdet är lågt men kvaliteten utmärkt.

Angående Pana Leica 100-400mm så är det en mycket fin lång telezoom.
Den är mycket lätt och smidig att bära med sig. Snabb och lättmanövrerad i situationer som gör att man oftast får många "keepers" jämfört med om man bär på en tjock-kamera med en blytung bazooka.
 
ANNONS