Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny dator vad är viktigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Men vad har detta med trådskaparens problem att göra då han använder elements. Försök se saker ur andras perspektiv.
 

reboot81

Aktiv medlem
Grafikkort klarar du dig utan och kan alltid sättas in i efterhand.

Personligen hade jag hellre valt en dator med SSD och 8GB RAM före en SSD-lös med 16GB.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har kollar inet och upplägget med byggen verkar bra men det är en riktig djungel för mig. Jag hade önskat att man kunde välja lite friare och enklare på fler ställen. Jag kan t.ex. hitta en dator som jag tror duger bra för 5-6000 kr. Lägg till en SSD för 800 kr och 8 GB RAM för 800 kr och man hamnar under 8000 kr men så enkelt är det inte. Nu har jag bara tittat på intelprocessorer eftersom jag lärt mig lite om dessa. Om jag ökar mitt sökande till AMD- processorer kanske jg hittar mer?

Är det kanske helt onödigt med en i7 processor för elements och andra enklare program?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej
Välj en i7 MED multithread.
Det har du ALLTID nytta av oavsett vilka program du sen skall köra.
Grafikkort kan man lägga till senare men se till att nätaggregatet har tillräckligt med effekt redan när du köper datorn
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej
Välj en i7 MED multithread.
Det har du ALLTID nytta av oavsett vilka program du sen skall köra.
Finns det i7:eek:r utan multithread? Jag trodde det var standard sedan Core2:eek:rna. Enda nackdelen med multithreaf är att man tappar en smula flyttalsprestanda eftersom fler trådar ska dela på lika många FPU:er, men det är sällan något som man märker av.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns det i7:eek:r utan multithread? Jag trodde det var standard sedan Core2:eek:rna. Enda nackdelen med multithreaf är att man tappar en smula flyttalsprestanda eftersom fler trådar ska dela på lika många FPU:er, men det är sällan något som man märker av.
Det HAR i alla fall funnits, o det är få i5 som har mmultithread.
Tyvärr sitter jag idag med i5 utan multithread o då spelar det ingen roll vilket häftigt grafikkort jag stoppar i. Det gör ingen skillnad.
 
ANNONS