Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny film från Photax Kentmere 100&400

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Photax har nu börjat sälja Kentmere 100 & 400 ISo film.

Länk: www.photax.se

Jag har kollat runt lite.
Verkar som ilford äger Kentmere.
Men det verkar inte vara delta eller hp5 som ompackats.

Kan det vara en helt ny typ av film?

Är det någon soom testat den?

Varför rinner min toalett hela tiden?
( Om det finns någon VVS kunnig på sidan)



Niklas
www.niklaswibom.com
Känd från TV3
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tack

Så vet jag vad det är för fel med toaletten :)

Jasså? Var forte inte bra ?

vad var det som hände ?

Berätta :)
 

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej

Där blev någon form av prickar på filmen, ojämnheter i emulsionen eller något i den stilen. Testade 3st filmer med samma resultat. Jag har aldrig varit med om något liknande med andra filmer.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=833114#post833114

Det verkar som att fler hade stött på något sådant också. Jag har för mig att Forte slutade med film, men det är möjligt att dom fortfarande har papper kvar(photax)


//Alexander
 

Graal

Avslutat medlemskap
Framkallningstiderna som rekommenderas på olika sajter liknar de för FP4 och HP5 även om det skiljer lite. Troligt att det antingen är exakt samma filmer eller någon variant av de båda, där någon liten ingrediens skiljer. Nu verkar ju inte de här filmerna packade i något låglöneland, typ Tri-X och Plus-X Arista-varianter (som tillverkas av Kodak i USA och sänds i storrullar till Mexico, där maskiner för inrullning i kasetter och packning installerats), men priset är ändå lägre än för HP5 och FP4. Men å andra sidan ligger även Kentmeres papper lägre i pris än Ilfords, och gjorde så även tidigare när man var ett eget företag och tillverkade sina papper i egna fabriker.

Forte finns inte längre. Man har lagt ner all produktion (för två år sedan var det väl) och vad jag känner till sålde man marken där de gamla Kodak-fabrikerna låg/ligger till ett företag som skulle exploatera det för bostäder? Forte-fabrikerna i ungern startades av Kodak och före kommunisttiden tillverkades både Kodak papper och film där. Deras papper var av betydligt högre kvalitét än deras grovkorniga filmer.
 
Senast ändrad:

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Photax har nu börjat sälja Kentmere 100 & 400 ISo film.

Länk: www.photax.se

Jag har kollat runt lite.
Verkar som ilford äger Kentmere.
Men det verkar inte vara delta eller hp5 som ompackats.

Kan det vara en helt ny typ av film?

Är det någon soom testat den?

Varför rinner min toalett hela tiden?
( Om det finns någon VVS kunnig på sidan)



Niklas
www.niklaswibom.com
Känd från TV3
Ingen aning om filmen , men kolla flotören i toan det brukar vara den! ;)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kentmeres filmer är helt nya emulsioner med traditionellt korn, och tillverkas hos Ilfords filmfabrik (Ilford/Harman äger Kentmere). Filmerna som tillverkas där håller högsta kvalitet.

Simon R. Galley från Ilford/Harman skriver på APUG "KENTMERE film is absolutely BRAND new, 2 new emulsions, 35mm only, at a competitive price, it is not a 'rebadged' ILFORD Film, I think I have stated many times WE DO NOT SUPPLY PRIVATE LABEL even to a BRAND we own."

Nu verkar både film- och toalettfrågorna vara besvarade. :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ja HP5 och FP4 är ju beprövade filmer av hög kvalitét. Och personligen tror jag att det är i princip samma filmer som nu säljs under Kentmere-namn. Det vore totalt idiotiskt att inte försöka sälja mera av det man redan gör så att körningarna kan bli mera ekonomiska. Man vill givetvis ha bättre lönsamhet i produktionen, det är säkert ganska pressat idag. Detta genom att göra en "Kodak", alltså "billighetsvarianter" av beprövade recept. Fast när det gäller Kodak vet jag av tegna tester att det är exakt samma filmer som säljs billigare under andra namn. Och man tjänar pengar på det eftersom de tillverkas av Kodak i USA (som då fär bättre lönsamhet i sina Tri-X/Plus-X körningar) och packas sedan i kasetter och ytterförpackning i Mexico (Mexico är ett av världens mest kända låglöneländer). Var Kentmere-filmen packas känner jag inte till. Det uppges inte heller på förpackningen. Men de skulle mycket väl kunna vara förpackade i ett land med betydligt billigare arbetskraftskostnad än i England? Men det här är bara mina spekulationer, och jag tror heller inte att jag använt HP5+ och FP4+ tillräckligt för att kunna avgöra om det är samma filmer. Så då återstår bara ett sätt: Att även köpa en rulle var av HP5/FP4 och sedan fota samma motiv med samma kamera och samma inställningar. Därefter framkalla HP5/Kentmere 400 resp FP4/Kentmere 100 samtidigt i samma dosa med samma framkallare.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Att tillverka film är komplicerat! I Europa finns det ett fåtal maskiner som kan ""gjuta film": I England finns det två maskiner Kentmere och Ilfords.I Sverige stod en maskin i Strängnäs på CEA verken, produktionen där var främst inriktad på Röntgenfilm enligt Agfas recept,den lades ner efter Tjernobyl då all tilverkad film slöjades på grund av den radioaktiva nersmutsningen i luften."Inofficiellt uttalande" av en av de anställda där. Maskinen plockades ner för ett tiotal år sedan för vidare transport till italien. Den maskin som gjöt super xx emulsionen i Rochester i USA flyttades till Kina för att gjuta Lycky filmen.
Att tillverka film är mycket komplicerat och det finns förmodligen inte mer än ett tjugotal maskiner i världen som klarar av detta. Alltså kan samma maskin gjuta fler olika filmer, det det handlar om är receptet. Självklart försöker de olika filmtillverkarna maximera sina vinster såsom alla andra i denna tid.
mvh
Lasse
 

millhouse

Aktiv medlem
Om Kentmere 100 &400

Ja HP5 och FP4 är ju beprövade filmer av hög kvalitét. Och personligen tror jag att det är i princip samma filmer som nu säljs under Kentmere-namn. Det vore totalt idiotiskt att inte försöka sälja mera av det man redan gör så att körningarna kan bli mera ekonomiska. Man vill givetvis ha bättre lönsamhet i produktionen, det är säkert ganska pressat idag. Detta genom att göra en "Kodak", alltså "billighetsvarianter" av beprövade recept. Fast när det gäller Kodak vet jag av tegna tester att det är exakt samma filmer som säljs billigare under andra namn. Och man tjänar pengar på det eftersom de tillverkas av Kodak i USA (som då fär bättre lönsamhet i sina Tri-X/Plus-X körningar) och packas sedan i kasetter och ytterförpackning i Mexico (Mexico är ett av världens mest kända låglöneländer). Var Kentmere-filmen packas känner jag inte till. Det uppges inte heller på förpackningen. Men de skulle mycket väl kunna vara förpackade i ett land med betydligt billigare arbetskraftskostnad än i England? Men det här är bara mina spekulationer, och jag tror heller inte att jag använt HP5+ och FP4+ tillräckligt för att kunna avgöra om det är samma filmer. Så då återstår bara ett sätt: Att även köpa en rulle var av HP5/FP4 och sedan fota samma motiv med samma kamera och samma inställningar. Därefter framkalla HP5/Kentmere 400 resp FP4/Kentmere 100 samtidigt i samma dosa med samma framkallare.
Hej Nils och alla andra!
Jag har inte köpt någon Kentmere 100 eller 400 film och därför ingen uppfattning om skillnader eller likheter.Men jag såg följande svar på APUG från en man vid namn Simon R Galley.Eftersom han undertecknade med Simon ILFORD Photo / HARMAN technology Limited så kan det vara av intresse att läsa.
Länk på APUG www.apug.org/forums/forum37/58301-kentmere-film-maybe-mr-galley-will-know-2.html

Mvh
Rolf
Ps
Börjar på # 20 på sidan.
 

Urr

Aktiv medlem
Någon som testat Kentmere 400?

Priset på Kentmere 400 är klart frestande. Säljs tyvärr bara i 10-pack. Ska beställa hem film de närmaste dagarna. Någon som testat den? Jag tycker att de flesta 400-filmer jag testat varit okej. (Med undantag för Forte 400 som var en klar besvikelse.)
 

Mamaya

Aktiv medlem
Kentmere 100

Har köpt en tiopack av Kentmere 100, har ej testat filmen än men återkommer när jag gjort det. Enligt Photax ska den påminna om Ilford FP4 och jag får hoppas att Photax har rätt eftersom det är min favoritfilm.

När vi ändå är inne och pratar Kentmere så har jag nu gjort ett hundratal bilder på deras plastpapper. Mycket fint papper som påminner om Ilfords plastpapper på 90-talet. Kanonfint! Numera är Ilfords plastpapper en grå massa utan svärta tycker jag. Dessvärre blir det vita fläckar på Kentmere papperet, någon som varit med om samma sak? Det har jag inte fått på andra papper jag använt.

Berit
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har köpt en tiopack av Kentmere 100, har ej testat filmen än men återkommer när jag gjort det. Enligt Photax ska den påminna om Ilford FP4 och jag får hoppas att Photax har rätt eftersom det är min favoritfilm.

När vi ändå är inne och pratar Kentmere så har jag nu gjort ett hundratal bilder på deras plastpapper. Mycket fint papper som påminner om Ilfords plastpapper på 90-talet. Kanonfint! Numera är Ilfords plastpapper en grå massa utan svärta tycker jag. Dessvärre blir det vita fläckar på Kentmere papperet, någon som varit med om samma sak? Det har jag inte fått på andra papper jag använt.

Berit
Vita fläckar på papperet är väl i så fall där emulsion saknas.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Annars är Fomapan 400 Action ett billigare alternativ. 320kr för 10-pack hos Photax. Ungefär samma pris som man får ge för Tri-X billighetsvariant idag (Arista Premium 400) med svensk moms, frakt och tull när man beställer 100-st från Freestyle i USA. Action 400 är dessutom den film som jag tycker liknar gamla Tri-X mest av dagens filmer. Ngt lite tydligare korn än nuvarande nya Tri-X, och bra kontrast i skuggor-mellanregistret. Blir inte dollarn billigare i höst så köper jag nog Fomapan 400 istället för Aristas Tri-X. Den finns dessutom i 120-rullar. Idag finns nog inga dåliga filmer på marknaden, tror det spelar mindre roll än någonsin vilket märke man kör med, speciellt med tanke på möjligheterna man har att specialjustera i photoshop (om man scannar negativen).
 

cereus

Avslutat medlemskap
Fomapan 400

Köpte 30 rullar Fomapan 400 från Lumière i Tyskland häromdagen.

3 x Fomapan 400 / 120, 10er pcs. 53,97 €
Shipping time: 3-7 Days

Sub-Total: 53,97 €
German Post (Dispatch to SE: (1 x 3 kg)): 12,99 €
incl. UST 19%: 10,69 €
Total: 66,96 €

Vilket motsvarar 758.81 SEK
Jag undrar om inte Lumière är det billigaste inköpsstället av film för närvarande. Om man köper fler än vad jag gjorde (jag tror för 90 €) får man det fraktfritt.
 

Urr

Aktiv medlem
Utifrån de synpunkter jag inhämtat, från Affes blogg, och kommentarer till den, och egna erfarenheter så valde jag till sist att beställa 10 st Neopan 400 från Cyberphoto. Att beställa från utlandet är nog inte min grej även om det är billigare. Fomapan hade varit billigare, men som helhet tror jag att Neopan är en förnämligare produkt.
 

Olle Kanljung

Aktiv medlem
När vi ändå snackar lågbudgetfilm, någon som testat lucky, shanghai eller era? (allihopa är kinesiska). Har läst en massa olika om dem, en del säger att kvalitetskontrollen saknas hel och andra säger att de är i klass med ilford... Funderar på att köpa rätt mycket, 125 st 4x5 kostar $58 t.ex.
 

Urr

Aktiv medlem
Kanske läge att starta en ny tråd om de kinesiska lågprisfilmerna? Jag vet noll och intet om dem.
 
ANNONS