Annons

Ny Firmware till A2

Produkter
(logga in för att koppla)

zooma

Aktiv medlem
Testade just firmware vers. 1.14 till A2an. Har man, som jag, fastnat i råträsket med en långsam kamera är denna uppdatering guld värd. Vill minnas att kameran var "död" i runt 40 sek efter en serie på 3 raw-bilder tidigare. Nu är den helt pigg igen efter 13-14 sek. Har tidigare oftast kört raw+liten jpg, men där verkar inte uppdateringen gjort lika stor nytta. Känns ändå som man blivit med ny kamera!

mvh
Sonny
 
Alltid skönt när man får gratis upgradering av sina prylar :)
Skoj att se att KM lever och uppdaterar sina produkter med, nu vill jag ha ny 7D mjukvara :D
 
Uppdaterade nu på morgonen. Innan sköt jag sex-sju råfiler på en minut, de första tre går på ett par sekunder, men sen tar det en stund. Efter uppgraderingen kom jag upp i 8 (nästan nio) bilder på en minut. Ingen dramatisk hastighetshöjning. Å andra sidan kör jag på Microdrive, kanske är ett riktigt snabbt CF-kort mer utslagsgivande.

Ni som inte uppdaterat än, testa gärna före och efter! Det e ju just råfiler som ska funka bättre med uppgraderingen.

/kg, nu råare än nånsin
 
Uppgradera jag också igår och jämförde RAW-tagning före och efter.

Jag använder ett SanDisk Ultra II 1 Gig kort.

med den tidigare programvaran tog det 21 sekunder att komplett spara en RAW-bild (från avtryck tills röda lampan slocknat). Med nya programvaran tar det 11 sekunder.

Men det stora lyftet är väntetiden mellan RAW-bilder. Tidigare gick det att ta 3 bilder i snabb följd, sedan fick jag vänta 15 sekunder mellan varje nästföljande bild (fylld buffert och långsam skrivning). Nu har detta minskat till 3 sekunders väntan per bild vid serietagning i High-speed läget.

När jag tar individuella enstaka bilder så har jag alltid 2 sekunders preview efteråt och då är kameran ALLTID redo för en ny RAW-bild, hela tiden. Bye bye 15 sekunders väntan.

Som att få en helt ny kamera! Lysande, eftersom denna väntan kändes som den största nackdelen med A2'an. Om KM nu bara kan komma med en ny uppdatering där autofokusen får ett lika stort lyft...
 
Låter som det är skillnad på ultra II kort o en microdrive, måste prova, har en canontok i min omgivning som kutar runt med ultra III, ska kidnappa det kortet i veckan. Återkommer med resultatet!

Alldeles oavsett så är råformat möjligt att använda oftare nu än tidigare om det inte handlar om SM i disco.

Sen e ju frågan, är det värt jobbet att fota i raw jämfört med bästa jpg?
 
HDFS) (KGS skrev:
Låter som det är skillnad på ultra II kort o en microdrive, måste prova, har en canontok i min omgivning som kutar runt med ultra III, ska kidnappa det kortet i veckan. Återkommer med resultatet!

Alldeles oavsett så är råformat möjligt att använda oftare nu än tidigare om det inte handlar om SM i disco.

Gjorde lite fler tester: kommer upp i 21 RAW-bilder per minut (eller 27-28 JPG) i Hi-speed. Kör jag "manuellt" med 2 sekunders "Instant playback" så har jag samma hastighet vare sig jag kör JPG eller RAW, d.v.s. kameran är alltid redo för en ny bild!

Sen e ju frågan, är det värt jobbet att fota i raw jämfört med bästa jpg?

Om du frågar mig: svar ja! Dynamiskt omfång är klart bättre med RAW än i JPG. Visst, lite mer manuellt pyssel men det är rätt kul. Å andra sidan, om man fotar i din takt så får man ju räkna på en multiplikationsfaktor kring 30-40 eller så? :)
 
En märklig upptäkt jag gjorde var förresten att kameran är snabbare om man låter "Instant playback" vara aktiverad än om man stänger av den. Man kan ju tycka att kameran borde hantera bilderna snabbare när den slipper visa dem efteråt, men icke!

Med 2 sekunders instant playback får jag 21 RAW per minut vid high-speed (13 per minut utan playback). Vanlig seriell tagning ger 13 resp 11 RAW per minut. Manuell enbildstagning "så-fort-jag-kan" d.v.s. jag trycker snabbt bort playback-bilden ger 15 resp 13 RAW per minut. Snabbare alltså än i serieläget.

Och kanske märkligast av allt: om jag låter 2-sekunders playback faktiskt visa bilden i 2 sekunder och sedan tar nya bilder, ja då kommer jag upp i 17 RAW per minut, ytterligare snabbare än serietagning alltså.
 
hmm håller bara krampaktigt ner avtryckaren o kommer inte upp i mer än nio bilder på sextio sekunder... med eller utan visning... inte heller om jag försöker skjuta mer manuellt... 21 låter som rena världsrekordet...
 
Argh, dessa tester som man naturligtvis inte kan hålla fingrarna från. Resultat? Kan skriva under på Roberts analys. Den skriver faktiskt snabbare i Instant playback-läget; 21 bilder/minut med ett 512 MB Ultra II för att vara exakt. Ska bli kul att se om du slår det med ett Ultra III KG, men det är väl inte sannolikt.
 
erro_67 skrev:
Å andra sidan, om man fotar i din takt så får man ju räkna på en multiplikationsfaktor kring 30-40 eller så? :)

Ja, jäklar, om jag fattat att skillnaden kan vara så stor så hade jag hunnit med 100.000 bilder med Aette utan vidare ;-)

Men nu e jag avsevärt lugnare. Räkneverket i Ani har bara snurrat till ca 1200 sen jag tog över henne...
 
Ultra III

nu har jag kört med ett CF av värstingsort o jag kom upp i ca 18 bilder på en minut... kanske glömde jag hi vid nåt tillfälle och bildvisning på eller av gjorde ingen skillnad. Dubbelt så snabbt som en Microdrive, inte illa, men inte 21 bilder...

Förklara det, den som kan!?
 
ANNONS