** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

ny Pentax DA 16-45mm digitalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
...ännu en tillverkare som sannolikt tror att APS formatet på CCD är här för att stanna, eller...?
Har Pentax formatet 16,7 x 30,2 mm (APS-formatet) på sin sensor?

Olle

PS Nikon, Canon och Pentax har nu alla objektiv anpassade för det mindre (mindre än småbild alltså) sensorformatet. Canon trots att dom även gör digitala systemkameror för småbildsformatet 24x36 mm. DS
 
APS-C är storleken på sensorn..ungefär.
23.5mm x 15.7mm (APS-C 25.1mm x 16.7mm)

Den enda som Canon har är EF-S som medföljer 300D och inte kan köpas separat.

Sigma har oxå kommit med ett antal sådana objektiv:

Sigma 18-50/3,5-5,6 DC
Sigma 55-200/4-5,6 DC
 
Kim, APS-formatet är ALLTID 16,7 x 30,2 mm. Sen har man möjlighet att välja delförstoring av negativet eller inte.

När det sen gäller Pentax val att göra objektiv för det mindre sensorformatet på deras nuvarande DSLR, så säger det inget om vilket deras framtida DSLR-format blir.

Pentax gör idag systemkameraobjektiv för följande format:

DSLR med liten sensor (endast 1 objektiv hittills)
Småbild (24x36) med manuell fokus
Småbild (24x36) med autofokus
4,5 x 6 med manuell fokus
4,5 x 6 med autofokus
6 x 7 med manuell fokus

Med tanke på hur många systemkameraobjektiv Pentax tillverkar och för hur många olika format, har jag svårt att förstå hur ett enda objektiv för deras nuvarande lilla DSLR-format skulle betyda att dom tror att det formatet är här för att stanna. Vad nu än "här för att stanna" kan betyda.

Olle
 
Olle skrev:
Med tanke på hur många systemkameraobjektiv Pentax tillverkar och för hur många olika format, har jag svårt att förstå hur ett enda objektiv för deras nuvarande lilla DSLR-format skulle betyda att dom tror att det formatet är här för att stanna. Vad nu än "här för att stanna" kan betyda.

Kommer man med en serie med dyra, avancerade objektiv (som Nikons DX) och det här verkar oxå vara ett relativt avancerat objektiv...så måste väl tanken vara att man ska fortsätt med kameror som använder den typen av objektiv (kameror med APS-C sensor) ett bra tag framåt..annars verkar det minst sagt dumt att tillverka de objektiven.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag skrev tydligt och klart storleken för APS-C..inte APS.

Förstår inte hur du kunde missuppfatta det...
Kim, det var ingen missuppfattning. APS-C är endast en delförstoring av av APS-H (hela APS-formatet), precis som APS-P (det s k panoramaformatet).

Olle
 
Den som tror att någon kommer med nya objektivserier bara för att sensorn blir lite större lär nog bli besvikna. Jag tror stenhårt på att DSLR-sensorerna kommer att ha 2 storlekar för överskådlig framtid. APS (ungefär) och 24x36 format.
 
Mats, att det kommer att finnas minst två (glöm inte 3/4) sensorformat i framtiden tror jag också. Men inte behövs det någon ny objektivserie för det större formatet 24 x 36, det finns ju redan.

Olle
 
ANNONS