Annons

Ny pool - hurdå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag tycker att den här tekniken med pooler verkar lysande, men det är en liten detalj som jag nog inte riktigt förstått. Vem lägger upp nya pooler, och vilka egenskaper är det tänkt ska vara styrande för vilka pooler som ska finnas? Jag kan ta ett direkt exempel:
Jag är medlem i BioFoto Sverige. Skulle det vara möjligt att det skapades en pool med enbart bilder från BioFotos medlemmar? Jag inser att det lätt skulle kunna bli en K.F.I.B. (Klubb För Inbördes Beundran) av detta, men samtidigt så vill jag på ett enkelt sätt leta reda på mina klubbkamraters bilder, och en pool skulle kunna bidra till detta.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är vi på redaktionen som tar beslut om alla pooler. Är det en förening odyl mailar man lämpligen oss med önskemålet, med info om vad den skall heta, inriktning, vem som skall vara huvudansvarig och hur många medlemmar det blir i den på ett ungefär.

För "no words" odyl har jag tänkt att man skall kunna föreslå nya sådana, men har inte hunnit med att koda det än.
 

freolo

Aktiv medlem
Men, fs-crew. Visst är det bättre att man till och börja med lägger in sådana pooler som den stora massan kan se nyttan med. Om det skulle läggas in "BioFoto"-pool så skulle det vara lika många "special-pooler" som det är vanliga pooler. Då kan jag börja fundera om det är meningen att poolerna ska vara till för special-grupper eller om poolerna ska vara den stora massan till nytta??

/Fredrik, som tycker att BioFoto ska få en pool när pool-begreppet är mera inarbetat.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Men vad gör det att det finns en BioFoto-pool? Den kommer inte synas i listan över pooler man kan lägga sin bild i ens (nu är de överstrukna, men jag tar nog bort dem helt)

Mer och fler publika poolerna skall vi ju ha, men där är det också viktigt att vara lite mer eftertänksam så man skapar rätt saker - när man väl har dragit igång en stor poolen så är det svårt tex att ändra betygsystem mitt i, bryta upp till två pooler etc. Så vi ser gärna lite publik diskussion om varje innan vi drar igång en.

Nybörjarpoolen står på tur, kommer skapa den ikväll.

Alternativa mörkrumstekniker är en annan kandidat som fn diskuteras.

Har du några andra förslag?
 

freolo

Aktiv medlem
Ett förslag jag har, är att lägga upp några testpooler. Ja asså att dom heter nått i stil med "sepia" men att man skriver i beskrivningen att den här poolen är bara ett sätt för medlemmarna att "prova" att lägga upp en bild i en speciell kategori. Den kommer att tas bort inom en snar tid. Och när man tar bort den så skapar man en ny pool som heter nått annat. Dessa pooler är mest bara för att folk ska börja förstå nyttan med pooler. Idag ser jag bara att jag kan lägga mina nya bilder i en enda pool. kritikpoolen. Och det är inte lockande i mitt fall. Jag ser liksom ingen skillnad med den jämfört tidigare "bildkritik".

Men om man ska lägga upp några testpooler, typ Sepia. Så kanske man borde kunna lagra kommentarerna som har getts bilderna i den poolen även när man tar bort poolen?? Går det att lösa?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tja, kommentarerna kan ligga kvar men är poolen borta finns inget sätt att referera till den i kommentarslistan - varpå de kan hamna utanför sitt sammanhang. Så jag skapar hellre rätt pooler från början.

Sepia är nog väl smalt, men det finns säkert andra exempel åt det hållet.

Vi får se hur Nybörjarpoolen mottages.
 

freolo

Aktiv medlem
Jo sepia var inget genomtänkt förslag. Kanske snarare åt hållet "på mormors tid" som syftar till kort som har anknytning till "gammalt". Inte det heller är något mer genomtänkt. Men jag nämner det iaf, om någon tycker det låter intressant.

Men förstår du mitt resonemang att få igång några pooler ganska raskt så att den stora massan börjar förstå nyttan av pooler???
Ex. Jag kan sitta och förklara för någon äldre hur en dator fungerar, men det är inte förrän denne sätter sig ner och provar själv som den lär sig.
Därför tycker jag bara att man ska få igång någon/några pooler som gör att medlemmarna kan börja testa sig fram...

/Fredrik, som förstår att det är bra med genomtänkta pooler!
 

AnnSofieH

Medlem
Jag har suttit och tittat igenom befintliga pooler i jakt på en lämplig pool för vissa bilder som jag har utan att ha hittat någon passande. Skulle man inte kunna skapa en pool typ "det offentliga rummet" för bilder som är tagna i offentliga miljöer? Den befintliga poolen gatufoto känns lite för snäv eftersom det finns föreställningar om vad som är ett gatufoto och vad som inte är det. Jag tänker mig alltså en lite bredare pool, där fler sorts bilder kan passa in.
 
ANNONS