Annons

Ny stationär dator för fotoredigering i LR mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd:
Läs på rekommendationerna hos Puget Systems som Peter pekat till.
Gå till hemsidan till Inet eller Komplett.
Välj ut en dator som verkar matcha specarna hyffsat.
Byt de komponenter till de du önskar i listan.
Sen återkommer du hit och lägger in länken här till datorn du har specat ihop och frågar om det är lämpliga val gjorda.
Då har man ngt att utgå ifrån i diskussionerna.
 
Glöm inte köpa ett ordentligt grafikkort. När jag byggde min dator för 3 år sen så var inte många program/plugins för stillbildsfoto GPU accelererade. Nu börjar det blir fler och fler och min Geforce 1050 GTX är nu inte tillräckligt bra ens för Lightroom Classic.
Dags att köpa ett nyare för min del.

/Stefan
 
Följer tråden med intresse då även jag står i begrepp att byta dator. Använder idag en HP Pavilion med i5, 8:e gen. 8400 med 16 Mb ram och två hårddiskar varav den primära är ssd 256 Gb, som bara används för Op och programvaror. Den andra på 1 Tb är mekanisk och används endast som lagringsenhet. Dedikerat grafikkort NVIDIA GTX 1080, som jag ständigt frågar mig om det verkligen aktiveras när jag inte har en högupplöst bildskärm eller någonsin spelar datorspel.

Förutom vardaglig användning arbetar jag mest med bildredigering i CO och Photoshop (sällan video). Använder standard skärmupplösning och har fått för mig att integrerad grafik typ Intel® UHD Graphics 770 skulle kunna vara fullt tillräcklig för att klara t.ex. bildredigeringen. Mot den bakgrunden kan jag tänka mig att min nästa stationära dator innehåller bl.a. Intel Core i7 12:e gen. (12 kärnor), 32 Gb ram, 20-25 Mb Cache, Intel® UHD Graphics 770, två separata ssd-hårddiskar varav den ena endast för lagring samt lediga kortplatser för framtida utbyggnad.

Eller tänker jag för snålt på komponenterna om budgeten får gå upp till 25 tkr?

Alltså, ditt grafikkort är ju alltid "aktiverat" då det används så fort det visar en bild, sen är det ju bara en fråga om hur mycket det belastas :p Ett bra grafikkort kan dock absolut vara en fördel även vid fotoredigering då många redigeringsprogram idag har stöd för GPU-accelerering.
Frågan är om du ens behöver byta dator? Känner du att din nuvarande begränsar dig på nåt sätt? Känns ju som att den är rätt hyfsad ändå, speciellt GTX1080 som är ett kort som fortfarande står sig bra. En 1TB disk till lagring känns ju dock lite tight :p
 
En del datorer har två grafikkretsar som de kan växla mellan för att antingen prioritera batteritid eller prestanda.
 
Alltså, ditt grafikkort är ju alltid "aktiverat" då det används så fort det visar en bild, sen är det ju bara en fråga om hur mycket det belastas :p Ett bra grafikkort kan dock absolut vara en fördel även vid fotoredigering då många redigeringsprogram idag har stöd för GPU-accelerering.
Frågan är om du ens behöver byta dator? Känner du att din nuvarande begränsar dig på nåt sätt? Känns ju som att den är rätt hyfsad ändå, speciellt GTX1080 som är ett kort som fortfarande står sig bra. En 1TB disk till lagring känns ju dock lite tight :p
Tackar för intressant kommentar. Måste dock ursäkta mig med att jag angett fel beteckning på grafikkortet. Det skall vara GTX1050 (Videominne 2 Gb)! Skall genast ändra det i mitt inlägg.
För övrigt kanske du har rätt i att min nuvarande PC räcker som den är om jag byter till en större (och snabbare) disk för lagring. Råbilderna tar allt större utrymme nuförtiden.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja köra med AMD - AM5 (Zen4) med DDR5.

Något som:
AMD Ryzen 9 7950X 4.5 GHz 81MB - 7390 SEK
Gigabyte X670 Aorus Elite AX - 3999
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO - 3090

SSD skulle vara PCIe Gen 4:
Corsair Force MP600 GS 1TB - 799 (For Windows only!!!)
Corsair MP600 Pro XT 2TB - 2299 (Working HD)

Jag litar fortfarande på mekanisk hårddisk:
Seagate IronWolf 6TB 5400RPM 256MB - 1699 (Archive disk)

Resten kan man justera: grafikkort, vattenkylningssystem, PSU, Chassi osv.
be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm - 1849 (vattenkylningssystem)
ASUS Radeon RX 6650 XT 8GB DUAL OC - 4499 (grafikkort)
DeepCool DQ850-M-V2L 850W Svart - 1549 (PSU)
Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart - 1090 (Chassi)

Totalt ligger det runt 28.000 SEK.
När det gäller prestanda är du på säker sidan minst i 7-10 år.
Om du kommer att sakna plats är det lätt att stoppa i en extra SSD med 4TB eller mer.
 
Dedikerat grafikkort NVIDIA GTX 1050, som jag ständigt frågar mig om det verkligen aktiveras när jag inte har en högupplöst bildskärm eller någonsin spelar datorspel.

Om du tar upp Task Manager (Aktivitetshanteraren) i Windows (10 eller nyare) och klickar på "Prestanda"-fliken så har du längst ner grafen för "GPU" - dvs belastningen på grafikprocessorn och användningen av grafikminne etc.

Du hittar den antingen genom att högerklicka på "Windowsflaggan" där du hittar startmenyn och sedan välja "Aktivitetshanteraren" eller "Task Manager" ifall du kör engelskt OS. Eller snabbkommandot Ctrl+Shift+Esc
 
Jag köpte nyligen en HP Envy desktop: I7 12:e gen, 32GB RAM DDR4 (två lediga platser om man vill ha 64GB), Nvidia 3060ti 8MB, moderkort Intel 690. Det senare ger snabba USB: 1 20GB/s, 2 10GB/s 2 5GB/s.
Pris: 15600kr efter rabatt hos HP. Den är optimerad för bildhantering. Ett års premium garanti inkl. upphämtning och lämning ingår
Kollade runt ordentligt före köp. Inet/komplett m.fl. har alltid en eller flera svaga komponenter i sina konfigurationer. Moderkortet är viktigare än många tror, det var det som gjorde den här konfigurationen perfekt för mig
 
Jag köpte nyligen en HP Envy desktop: I7 12:e gen, 32GB RAM DDR4 (två lediga platser om man vill ha 64GB), Nvidia 3060ti 8MB, moderkort Intel 690. Det senare ger snabba USB: 1 20GB/s, 2 10GB/s 2 5GB/s.
Pris: 15600kr efter rabatt hos HP. Den är optimerad för bildhantering. Ett års premium garanti inkl. upphämtning och lämning ingår
Kollade runt ordentligt före köp. Inet/komplett m.fl. har alltid en eller flera svaga komponenter i sina konfigurationer. Moderkortet är viktigare än många tror, det var det som gjorde den här konfigurationen perfekt för mig
Var och när köpte du denna burk? Har letat på HP Store/se och där finns inte någon HP Envy Desktop!
 
Senast ändrad:
Den var svårfunnen på HPs hemsida, men det låter som den här fast med dubbla minnet och en i7 istället.


låter som en skaplig deal för bara 600 kr extra.
 
Var och när köpte du denna burk? Har letat på HP Store/se och där finns inte någon HP Envy Desktop!
Det var mitten av mars. Kanske det var deras sista och därför det blev rabatt? Prenumererar på deras erbjudanden samtidigt som jag sparade en sökning på Prisjakt efter den spec jag ville ha. Bara att följa utvecklingen och slå till när spec och pris var optimalt!
 
Problemet med Intels 1300-serie är värmeutvecklingen:
Så det finns fördelar med Ryzen framför allt 65W-varianterna.
 
Glöm inte köpa ett ordentligt grafikkort. När jag byggde min dator för 3 år sen så var inte många program/plugins för stillbildsfoto GPU accelererade. Nu börjar det blir fler och fler och min Geforce 1050 GTX är nu inte tillräckligt bra ens för Lightroom Classic.
Dags att köpa ett nyare för min del.

/Stefan

Håller själv på att plocka ihop ett bygge på Inet och funderar bl a på grafikkort. Måste man gå på RTX 3060 eller kan man spara lite på det?
 
ANNONS