Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya fotoskrivare billigare & bättre

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Enligt en stor test i engelska tidningen PC Pro, så har skrivarkvalitén nu blivit så hög, att de är bättre och billigare än snabblabben!

Färgkvalitén sägs vara bättre och hållbarare, och på en Epson R800 med "top quality paper", blir kostnaden för en A4-utskrift ca £1.87.

De bästa skrivarna sägs vara
Epson Stylus Photo R800
Canon Pixma iP3000
HP PhotoSmart 8150
Canon Pixma iP4000R

"Självklart" spelar bläckvalet den absolut största rollen för hur bra utskriferna blev.

Mer info finns här, tyvärr fick dock inte tidningens artikel online. Jag skall se ifall jag kan hitta den på någon importkiosk, och se exakt vad som står i den.
 

mr_rockster

Aktiv medlem
£1,87... Kostar ju 20 spänn att skicka till VSFL om man skickar via OnOff t.ex. Dessutom så får man ju räkna in att det kanske kan bli "halva" utskrifter då och då? Är det 6 patroner och en av de tar slut mitt i en utskrift så är det ju bara kasta den och då är de £1,87 kastade i sjön...

- Johan
 

flutte

Aktiv medlem
Tidningen jämförde med snabblabben, där billigaste snabblabbet kostade £2.50 för en A4.

Personligen har jag svårt att tro att man kan räkna hem en investering i egen skrivare jämfört med att anliga en proffsfirma, men friheten att kunna göra utskrifter på studs tror jag överväger för de allra flesta.

Men intressantast är nog bara det faktum att hemmaproducerade bilder inte längre nödvändigtvis är dyrare.

Vem vet var vi landar om något år? Canon mfl pumpar ju redan nu ut skrivare riktade direkt till digitalkameraägare där man kan göra justeringar direkt på skrivaren knappt utan att behöva ha en dator ens.

Är detta det definitiva slutet på alla entimmeslabb som finns runt om i våra städer?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag är lycklig ägare till en Canon Bubble Jet-skrivare ( i9950 ). Till den använder jag mig av konica/Minolta papper. Tycker det blir en otroligt bra utskriftskvalite, förmodligen i klass med snabblabben. Jag har dessutom ingen dator utan använder mig av Pictbridge, har inte ens kalibrerat skrivaren. Jag har inga exakta siffror för priset per utskrift men är ganska säker på att det inte blir billigare än det du betalar på ett labb. A4-utskrifter är nog billigare men 10x15 förmodligen dyrare. Men friheten och möjligheten att dela med sig av sina alster till släkt och vänner uppväger för mig det man eventuellt får betala extra. På sikt kan de nya möjligheterna vara slutet för framkallningsindustrin eftersom det dessutom är så enkla system vi talar om, alternativt guldläge för oss konsumenter att labben börjar pressa priserna på fotokopior. Någon nämnde att en del uskrifter skulle bli halvt utskrivna pga 6-8 färgssystem. Min skrivare varnar alltid innan utskrift när en patron håller på att ta slut.
 
Senast ändrad:

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Vad jag förstår är huvudhotet mot labben det faktum att de flesta digitalkameraanvändarna behåller bilderna i digital form.

Den tidigare vanliga varianten med en 10x15-kopia på varje tagen bild ersätts väl idag knappast med relativt dyra, lika små bläckstrålekopior?

Alltså är det väl på stora bilder som det nu kan bli prispress.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Nu har jag testat.

Beställde en provutskrift från en Canon iP4000 på Canon Photo Paper Pro PR-101. Resultatet blev väldigt bra.

Tyvärr saknas det där lilla extra som man får på riktigt fotopapper. Samma bildfil blir bättre på fotobutikens snabblabb. Djupare färger och fler nyanser.
 

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har funderat länge på om det är läge att köpa en fotoskrivare men överväger att inte göra det, för jag resonerar så här, har man köpt kamera grejer för 5 siffriga belopp så är det lite synd att inte få en kopia i högsta klass, och många resonerar så att man kan skriva ut hemma för tex. 20kr när det kostar 29kr på labb, då har man "tjänat" 9kr på att skriva ut hemma, men egentligen har man förlorat 20kr på en kopia som inte håller måttet... Dessutom måste man räkna av kostnaden på själva skrivaren, som man kanske ändå vill byta ut efter 1-2 år för det har kommit något "fräckare" och något som skriver ut bättre. Sen för att inte tala om allt pill med kallibrering och fix innan man är nöjd med en bild, det kanske tar 1-5 bilder innan man blir nöjd och då blir det dyrt... Men visst kan det vara kul och har man köpt en billig kamera så kvittar det nog kvalitéts mässigt. Om någon kan få mig och ändra mig i mitt resonemang vore jag överaskad... Visst man kanske vill få ut en bild direkt någon gång, men för typ 7kr gick jag en gång ner till min fotobutik, tryckte in minneskortet i en terminal fick direkt en snygg bild och köpte kuvert + insticksficka och allt slutade på 10-20kr och tackkortet var fixat...

Lägger hellre 2000kr på en fet extern hårddisk för backup av bilderna

/Magnus
 
ANNONS