Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Sony spegellösa

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
2014 Double big rumors: New PRO Sony FE and new OMD Camera to be announced in January/February! Det pratas en del om en ny Pro-modell för E-mount och en NEX 7 efterföljare för under 7000U$. Känner sig nu Sony redo att verkligen gå all in med allt kunnande man har nu i en A9-serie som en del rykten gör gällande. En länge eftersökt ersättare till NEX 7 i form av A7000 blir väl APS-C baserad om den dyker upp. Frågan är väl bara om FF-modellerna kommer lämna denna A7000 i skuggan när FF-modellerna hela tiden blir alltmer överkomliga.

Om det finns någon substans i detta och det ligger så pass nära i tiden som jan/feb 2015 så kan det bli ett intressant Sony-år även om jag personligen inte känner något större behov av några nya kamerahus. De verkar inte ligga på latsidan Sony-teknikerna som bygger hus men fortsatt efterlyser nog marknaden objektiven mer än en serie nya hus.

Nya sensorer blir det säkert med hybrid-AF a la A6000 och annat kul.
 
Så länge de inte visar några nya objektiv tycker jag det är fullständigt ointressant tyvärr.

Fuji har vid det här laget en fullständig uppsättning brännvidder till sina APS-C som ger mycket bra resultat. Samsung är på god väg att komma dithän och förbi. Sonys ENDA fördel är att de har spegellös kamera med större sensor, men jag är inte övertygad om att det räcker hela vägen för annat än entusiaster (och jag kör ju själv Sony).

Det känns lite bekant från när de ett tag hade fyra (vilket de kanske fortfarande har) 18-200 och fyra kamerahus på marknaden - de verkar tyvärr helt sakna uppfattning om hur fotografer jobbar (eller så hör jag inte till marknaden för dessa kameror).
 
Så länge de inte visar några nya objektiv tycker jag det är fullständigt ointressant tyvärr.

Fuji har vid det här laget en fullständig uppsättning brännvidder till sina APS-C som ger mycket bra resultat. Samsung är på god väg att komma dithän och förbi. Sonys ENDA fördel är att de har spegellös kamera med större sensor, men jag är inte övertygad om att det räcker hela vägen för annat än entusiaster (och jag kör ju själv Sony).

Det känns lite bekant från när de ett tag hade fyra (vilket de kanske fortfarande har) 18-200 och fyra kamerahus på marknaden - de verkar tyvärr helt sakna uppfattning om hur fotografer jobbar (eller så hör jag inte till marknaden för dessa kameror).

Nu har ju inte Sony haft sitt FE-system så länge och man kommer kontinuerligt med nya objektiv. Vad saknas idag tycker du?
 
"Jag skulle vilja ha 20mm, 24mm, 35mm, 45mm, 85mm, 135mm och 200mm, Hur så?"

Anders tycker jag frågade i all välmening men svaret blev en aning sarkastiskt tycker jag.
Tror inte han väntat sig det från en forumvärd men kan ha fel. Kanske har jag missuppfattat syftet med frågan och svaret.
 
"Jag skulle vilja ha 20mm, 24mm, 35mm, 45mm, 85mm, 135mm och 200mm, Hur så?"

Anders tycker jag frågade i all välmening men svaret blev en aning sarkastiskt tycker jag.
Tror inte han väntat sig det från en forumvärd men kan ha fel. Kanske har jag missuppfattat syftet med frågan och svaret.

Vill bara instämma, också besviken
 
Efter ha följt Sony-trådar ett tag så förväntar jag mig inget annat än gnäll från forumvärden.

Men snälla ni. Det kommer en ny kamera som kommer att utvidga användarskaran mot "proffs". Tror ni att det kommer betyda färre och sämre objektiv? Visste ni inte att systemet var nytt när ni köpte? Eller gillar ni bara att gnälla?
 
Efter ha följt Sony-trådar ett tag så förväntar jag mig inget annat än gnäll från forumvärden.

Men snälla ni. Det kommer en ny kamera som kommer att utvidga användarskaran mot "proffs". Tror ni att det kommer betyda färre och sämre objektiv? Visste ni inte att systemet var nytt när ni köpte? Eller gillar ni bara att gnälla?

Vet inte vilka du menar med ni här, jag vill bara säga att det var dig, (Faketastic) jag höll med! Alltså förundrad över hur Forumvärlden skriver här.
 
Jag skulle vilja ha 20mm, 24mm, 35mm, 45mm, 85mm, 135mm och 200mm, Hur så?

Tyvärr så är väl spegellös FF så liten del av motsvarande APS-C så att Sigma inte är intresserad. Att använda analog-objektiv via adapter är prisvärt och rätt lätt efter en viss träning. Har du hundvalp eller kattunge är det dock kanske för svårt?
 
...undrar också vilka "ni" är. Är med Björn på hans kommentar och att vi förundrades över kommentaren från forumvärden.
 
Jag var inte det minsta sarkastisk - jag svarade bara på vilka brännvidder jag skulle vilja ha. Trots att jag är forumvärd har jag också åsikter, men de är förstås mina alldeles egna och inga jag yttrar i egenskap av just forumvärd :)

Jag (alltså jag personligen - inte jag forumvärden) tycker att objektivutbudet i E-fattningen är klent. Ni får gärna vara besvikna för att jag tycker så, men det ändrar inte min åsikt ...

Jag tycker ändå att E-systemet är bra - det är därför jag äger det och använder det till det mesta :)
 
Tyvärr så är väl spegellös FF så liten del av motsvarande APS-C så att Sigma inte är intresserad. Att använda analog-objektiv via adapter är prisvärt och rätt lätt efter en viss träning. Har du hundvalp eller kattunge är det dock kanske för svårt?

Ja, det fungerar försås med adapter och objektiv med andra fattningar. Jag gör så idag, men dels går det förstås inte lika fort och dels är inte gamla objektiv alltid så lyckade på moderna högupplösta kameror.

Man kan förstås göra som Lennart och köra med moderna tunga objektiv på adapter, men då blir det dyrare och ändå klumpigare.
 
En sak till: om ni har synpunkter på min insats som forumvärd ber jag er ta det i forumet fotosidan.se eller besök gärna FS monter på fotomässan nästa helg så kan ni ta det direkt med mig och redaktionen.

Att jag är forumvärd har dock inte ett dugg med den här tråden att göra, och det torde vara uppenbart att mina åsikter om Sonys utbud heller inte är kopplade till den rollen.

Därmed avslutar vi diskussionen om forumvärdar i den här tråden och återgår till ämnet :)

/Mod
 
ANNONS