Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt hus eller ny glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

EafS

Medlem
En novis skulle uppskatta lite tips och råd!:)
Jag har idag en Canon 400D. Är riktigt trött på mitt tråkiga kitobjektiv och skulle helt enkelt vilja kunna ta bättre bilder! Hade tänkt köpa en ny glugg - fotar mest natur-/djurbilder(hästar etc.), så lite action ska det klara. Tänker mig ett tele. Tar inte en massa ridhusbilder, så den behöver inte klara extrem dåliga ljusförhållanden. Tar även en del inredningsbilder, inte åt vidvinkel-hållet, utan mer detaljbilder. En glugg som klarar både uteaction och lite mysbilder hade varit toppen.
Funderar dock på ifall det är bättre att satsa på ett lite vassare kamerahus..
Har ingen jättebudget, så tänkte att en Canon 700D kan vara ett prisvärt alternativ i så fall?
Vad hade ni kört på i mitt läge? Hus eller glugg?
Tips på glugg-/ar ifall det är bästa alternativet?
 
Jag har själv ett Canon 400D hus och tycker att det tar fina bilder så länge förhållandena är goda eller att man använder stativ. Har även 70D och ett 5D, det man får med dom nya husen är ett bättre handhavande, jag tycker det är stor skillnad med tex live view-skärmen som är guld värd, det gör allting mer lättjobbat.

700D är säkert mycket kamera för pengarna och lägg till en vettig zoom. Tycker att normalzoomen 24-70 till fullformat är ett bra riktvärde, det är väldigt allround, och hellre en kortare zoom är en lång..:)

/Ulf
 
Jag skulle satsat på bra objektiv först och främst,sen kan du kika på hus om du nu verkligen har behov av det.
 
Tack för era svar! Blir nog ny glugg, trots att det hade varit roligt med ett nytt hus också...;)
Ulf - varför tar du hellre en glugg med kortare brännvidd?
Bra svar Krillan:p motivering? Tips på bra glugg som passar befintligt hus, för nämnda ändamål?
 
Tack för era svar! Blir nog ny glugg, trots att det hade varit roligt med ett nytt hus också...;)
Ulf - varför tar du hellre en glugg med kortare brännvidd?
Bra svar Krillan:p motivering? Tips på bra glugg som passar befintligt hus, för nämnda ändamål?

Jag kan inte svara för alla zoomar...:) Men min erfarenhet säger att kortare zoomar tecknar bättre och ger förmodligen också crispigare bilder.

/Ulf
 
Tack för era svar! Blir nog ny glugg, trots att det hade varit roligt med ett nytt hus också...;)
Ulf - varför tar du hellre en glugg med kortare brännvidd?
Bra svar Krillan:p motivering? Tips på bra glugg som passar befintligt hus, för nämnda ändamål?

Köp et SIGMA 18-50- 2,8 så får du allt du behöver . Finns ej i dag sök begagnat . Lycka till önskar Krillan 54 .
 
ANNONS