Annons

Nytt hus eller nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet om jag skall lägga ca 5000kr på ett hus eller på ett objektiv....

Har idag Canon 1000D, och visst jag klarar mig med den kameran... men kitobjektivet är väl ingen höjdare precis.

Som det är nu, så undrar jag vilket jag skall satsa på om jag inte får välja båda två.
 
Jag skulle börja med andra objektiv, vad gillar du att fotografera? men ett 50/1.8 och ett begagnat 100/2.8 makro? eller kanske ett 70-200/4? köp gärna begagnat från någon som bor i din närhet så du kan testa det. Scandinavien Photo har ibland bra erbjudanden på begangnat och då får du 6mån garanti
 
Står i valet och kvalet om jag skall lägga ca 5000kr på ett hus eller på ett objektiv.....

Jag hade satsat på ny glugg!

Håller med föregående skribent och litet beroende på vad du är ute efter hade jag kollat på följande:

Vidvinkel zoom 10-22 (köp denna och berätta gärna för mig vad du tycker :))
Normal zoom 17-40/4 (nån krona dyrare men riktigt bra)
Allt-i-allo zoom 18-135 (har du detta som kitglugg är det en hyfsad glugg tycker jag)
Tele zoom 70-200/4 (utan IS och nån krona dyrare men riktigt bra)


/Soms
 
Sålänge storleken på huset inte stör dig direkt skulle jag satsat på optik.

Vad känner du att du behöver? Personligen hade jag satsat på en normalzoom, gärna begagnad för att få så mycket krut som möjligt för pengarna. EF-S 17-55 2.8 IS, enligt mig den bästa normalzoomen idag till aps-c formatet (Canon), 15-85 ett lite längre alternativ som dessutom är billigare. 17-40L skulle jag inte ge mig på som normalzoom till ett crophus.
 
Sport är en dyr stig.. Ofta krävs telezoomar med bra ljusstyrka, kamerahus med snabb och utvecklad AF och många FPS.. Jag föreslår att du börjar i någon annan ände och sedan utvecklar om du är beredd att lägga de pengar som (vanligtvis) behövs för ett utvecklat sportfotograferande.
 
Jag fotar mestadels sport, samt även porträtt...

Nu kan jag inte ISO-egenskaperna på ditt hus men jag hade klart gått på 70-200/4.

Är det utomhussport med litet avstånd där du vill komma åt detaljer och porträtt du ute efter så anser jag denna glugg vara ett bra val.

Är det inomhussport som Karate, Handboll och Schack samt porträtt kanske ett begagnat 17-55/2.8 skulle passa.

Jag vet att vissa inte gillar det, varför vet jag inte, men jag själv anser att 17-40/4 är en riktigt bra glugg. Klarar man 4 så är det enligt mig bara att tuta och köra. Jag äger inte det men har haft det till låns både till min 350D och 7D - mycket bra resultat med den lilla och billiga "pansarvagnen". :)

Varför köpte jag inte 17-40? Min 18-135 täcker behovet av bildkvalitet i det intervallet!

Sen är det som ovanstående sa; sport är dyrt att utvecklas inom, speciellt om du är perfektionist! :)


/Soms
 
Jag vet att vissa inte gillar det, varför vet jag inte, men jag själv anser att 17-40/4 är en riktigt bra glugg. Klarar man 4 så är det enligt mig bara att tuta och köra. Jag äger inte det men har haft det till låns både till min 350D och 7D - mycket bra resultat med den lilla och billiga "pansarvagnen". :)

Det är absolut inte det att 17-40 är en dålig glugg. Men den är inte anpassad för aps-c. Det är en vidvinkelzoom för fullformat. Som normalzoom får du ett kort omfång med medioker ljusstyrka utan IS för ett ganska högt pris. Som VV zoom är det bra och enligt mig prisvärt, som normalzoom sämre och definitivt inte prisvärt. När du sätter den gluggen på ett crophus tar du helt enkelt bort den viktigaste aspekten med gluggen, och det är det är vidvinkeln det är det som är "grejen" med gluggen. Bara för att det är ett stort rött "L" med i beteckningen gör inte det optiken optimal i alla lägen, som vissa verkar handla utefter. (Det sista är inte menat till någon i tråden, utan en allmän uppfattning från min sida).
 
Köp ett 85/1.8. Inte en chans att du ångrar det, särskilt om du plåtar porträtt. För allmänfoto kan jag också rekommendera ett 17-40/4L. Fantastisk glugg för pengarna.
 
Har fått upp ögonen för Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM...

eller Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS
 
Senast ändrad:
18-135 är ingen dålig glugg. Det är en superzoom med allt vad det innebär, och dessutom till hyfsat lågt pris.

Har själv haft den och den var helt okej. Allt beror såklart på vilka krav man har och inom vilken budget.
 
Köp ett 85/1.8. Inte en chans att du ångrar det, särskilt om du plåtar porträtt.

Word på den! Är nog mitt favoritopbjektiv i dagsläget. Sjukt bra för porträtt (åtminstone utomhus eller i större lokaler) och borde funka utmärkt för sport då den både är ljusstark och har snabb AF. Lite kort för fotboll och dylikt, men för inomhussporter borde den fungera ypperligt,
 
Hej,
Jag skulle byta ut 1000D för den är inte rolig på något sätt. Liten och dålig LCD, långsam kamera, dålig AF, pytteliten sökare, liten buffert, bara 1,5 bild/sekund om du fotar RAW.

Om du uppgraderar till en 450D får du faktiskt en mycket mycket bättre kamera. Du hittar en beg från 2000kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=156285 och du kan säkert sälja din 1000D för 1500kr. Väl använda 500kr.

Vill du ha en ännu snabbare kamera med ännu bättre AF och större sökare kan du hitta en beg 40D från 3000kr. Också väl använda pengar.

Objektiv. Köp inte objektiv med sämre bländare än f/2.8! Skippa alltså 15-85, 18-55, 18-135, 18-200 och alla andra (s)kitobjektiv som har bländare f/5.6.

Lågbudget är en beg Tamron 17-50/2.8 utan stabilisering. Lyx är Sigma 17-50/2.8 OS som kostar 6K ny. Båda är skarpa, ljusstarka och med bra normalomfång.

Vettiga fasta objektiv är t.ex EF 28/1.8, 35/2, 50/1.4, 85/1.8, 100/2 samt EF-S 60/2.8. Alla dessa hittar du beg 30% billigare än lägsta prisjakt nypris.

Du får alltså både nytt hus och objektiv för 5K.
 
ANNONS