Annons

Objektiv till Canon 1DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

eko_81

Aktiv medlem
Nu vill jag gärna ha era råd kring vilket objektiv jag bör satsa på initialt till en Canon 1DX!


KRAVLISTA kamera/objektiv;


Snabb följande autofokus
måste både kamera och objektiv ha/vara, då jag vill kunna fota främst husdjur i rörelse men även andra djur också om tillfälle ges. Är fullt medveten om att för vilda djur eller fåglar krävs med största sannolikhet ett teleobjektiv och det har jag inte råd med i den kvalitet jag skulle vilja ha. Förutom att fota husdjur i rörelse, porträtt, gatufoto och evt bröllop så gillar jag att vara ute i naturen och fota.

Bästa tänkbara bildkvalitet är viktigt för mig.

Många megapixlar såklart så att bilderna ska kunna tryckas i exvis 70x100 cm stort format om man så vill.

Ljusstarkt objektiv är viktigt för mig, så ljusstarkt som möjligt för att maximera möjligheterna att fota i dåligt ljus, både inomhus och utomhus (har extern blixt och vet hur jag använder den men ibland vill man inte använda blixt).

Porträtt kommer jag vilja fota så jag vill ha ett objektiv som kan skapa kraftig bokeh.

Budget vad gäller kamerahus är 10.000 då det finns beg 1DX till det priset. Objektivet kan få vara beg det med men kanske svårt att hitta och isåfall får det inköpas nytt helt enkelt. Smärtgräns är nog 15.000 på objektiv i dagsläget.


Canons fasta objektiv i L-serien?
Alltså söker jag ett så ljusstarkt allround- eller standardobjektiv som möjligt som kan klara så många olika situationer och uppdrag som möjligt. Är väl medveten om att 1DX inte är den smidigaste kameran, men bästa bildkvalitet går före komfort. Funderar på Canon EF 50mm f/1.2L USM. Det kostar ju nytt strax under 15.000 kr. Det eller 85mm i samma serie. Vad tror ni om det? Vilket skulle ni välja utifrån ovan speclista? Eller skulle ni välja något helt annat objektiv? Tack på förhand!
 
En 1dx med Tamron 24-70 2.8 G2 ger dig i stort det du önskar för runt 18000kr.

Hade du inte nämnt många pixlar och kraftig bokeh i din kravspecifikation kunde vi nöjt oss där men nu behövs nog lite mer input. Skarpa 18mp filer räcker för stora utskrifter om du inte beskär bilden hårt. Ibland och främst med snabbrörliga mål är det svårt att komponera perfekt tyvärr. I dessa fall kan 18mp bli begränsande. Obs kan :).

Fler pixlar i huset som ger nytta rent praktiskt tar bort andra möjliga alternativ. Inte minst 5dmkiii. Ska du ha en spegelreflex så är det väl betydligt dyrare 5dmkiv eller lite sega 5ds/R som står till buds. 5dsR ligger närmast i pris och har en bättre sensor än 1dx och väldigt många fler pixlar. Används pixlarna rätt ger 5dsR toppenkvalitet. Af är inte dålig utan räcker för dina ändamål om du inte behöver många bilder i sekunden. Det räknas väl lite som ett hus för studio/landskap men fungerar förvånansvärt bra i de flesta sammanhang.
5dmkiv med 30mp och samma sensor som i eos R från sent 2018 är nog bästa alternativet om du vill ha lite av allt och en spegelreflex. Bästa sensorn totalt sett, bra af, hyfsat antal bilder/s, smidiga skärmfunktioner, bra väderskydd mm. Du bör kunna få både ett hus och en standardzoom begagnat inom budget.

Gällande den kraftiga bokehn så ger ju en standardzoom längre skärpedjup och lite oroligare bokeh än fasta konstruktioner av bättre slag. 85 1.2 och även 50 1.2 ger lite nedbändat runt 2.0 en helt annan kvalitet än zoomen. Tyvärr är främst 85:an seg gällande af men även 50 1.2 är rätt seg jämfört med standardzoomen. Mao det du vinner i kvalitet kan lätt försvinna i massa af-missar. Tyvärr gäller det för samtliga spegelreflexer med dessa objektiv när skärpedjupet blir kort. 70mm och f2.8 med småbild är ju verkligen inte kattskit det heller ur porträttsynpunkt så ingen diss av 24-70, men skillnad är det helt klart.

En annan väg är spegelfria hus men bara under förutsättning att inte bilder per sekund är avgörande. På en R eller Rp med adapter får du ett af-system som i mångt och mycket sopar banan med spegelreflexkameror, dock inte gällande seriebildstagning följande. Däremot är de 3 bilderna i sekunden till 95% skarpa. Sökarupplevelsen vid serietagning är inte rolig men vinsterna i övrigt överväger för mig. Skulle aldrig byta min eos R mot en 1dx som just nu köps för samma peng ungefär. I R har du samma sensor som i 5dmkiv. Vill du veta massa för och en del nackdelar R/Rp vs 1dx så säg till men hur du förhåller dig till bilder per sekund avgör
om det är lönt. Intressant i sammanhanget är att även 85 1.2 och 50 1.2 blir säkrare gällande af på spegelfria hus.

Mattias har inte hunnit svara på din fråga så gör det också ur mitt perspektiv. Canons 24-70 2.8 ver2 har lite bättre bildkvalitet och är nog något säkrare gällande af men själv valde jag Tamrons G2. Framförallt för att det har bildstabilisering och skillnaderna ändå är ganska små optiskt, samt priset såklart.

Sorry för uppsatsen men kanske kan det vara till nytta för dig.
 
gamleJ TACK! Bilder per sekund är ”tyvärr” avgörande, tycker jag, när man ska fota något som rör sig snabbt, i mitt fall då djur. Men det handlar väl iofs också om hur träffsäker AF:n är, som du beskriver, om den är väldigt stabil och lyckas ta 3 skarpa bilder per sekund räcker nog det i många fall men kanske inte i alla. Svårt!

Har hittat lite jämförelsevideos- och sidor som jämför både kamerahus och objektiv. Då jag är begränsad av budget så blir det ju knepigt med kamerahuset. Tror själv att jag får ut mest av min begränsade budget med mina krav genom att välja just en beg 1DX.

Väldigt svårt att välja bara ett objektiv! Arsenalen kan ju såklart utökas allt eftersom men man vill ju inte köpa något varken nu eller senare som överlappar varandra för mkt. Trodde jag bestämt mig för Canon 50mm f/1.2 L men så visar det sig enligt nedan test att den bara görs rättvisa vid stillbildsfotograferande då motivet är definitivt still för att kunna sätta skärpan som sig bör.

Då verkar Sigma Art 50mm f/1.4 ett bättre val. Några erfarenheter kring om det är snabbt eller segt?



(Matthew Gore jämför Sigma Art 50mm f/1.4 med Canon 50mm f/1.2 L)
 
Senast ändrad:
gamleJ TACK! Bilder per sekund är ”tyvärr” avgörande, tycker jag, när man ska fota något som rör sig snabbt, i mitt fall då djur. Men det handlar väl iofs också om hur träffsäker AF:n är, som du beskriver, om den är väldigt stabil och lyckas ta 3 skarpa bilder per sekund räcker nog det i många fall men kanske inte i alla. Svårt!

Har hittat lite jämförelsevideos- och sidor som jämför både kamerahus och objektiv. Då jag är begränsad av budget så blir det ju knepigt med kamerahuset. Tror själv att jag får ut mest av min begränsade budget med mina krav genom att välja just en beg 1DX.

Väldigt svårt att välja bara ett objektiv! Arsenalen kan ju såklart utökas allt eftersom men man vill ju inte köpa något varken nu eller senare som överlappar varandra för mkt. Trodde jag bestämt mig för Canon 50mm f/1.2 L men så visar det sig enligt nedan test att den bara görs rättvisa vid stillbildsfotograferande då motivet är definitivt still för att kunna sätta skärpan som sig bör.

Då verkar Sigma Art 50mm f/1.4 ett bättre val. Några erfarenheter kring om det är snabbt eller segt?



(Matthew Gore jämför Sigma Art 50mm f/1.4 med Canon 50mm f/1.2 L)

Med fler bilder i sekunden ökar ju chansen att få det rätta smilet, hållningen mm. Fågelfotografer gillar att kunna plocka bilden där vingarnas position är perfekt osv. Är bara 3 bilder i fokus av de 12 så gör det ingen skillnad. Jag har bara haft 5dmkiii och 5dsR och med dom var min procent bilder i fokus lägre än med R trots högre seriebildstagning. 1dx var ju top of the line när den kom så presterar säkert bättre dock. Det jag gillar med R är att ser jag skäpeboxen rätt placerad i sökaren blir bilden skarp i nästan samtliga fall.
 
gamleJ TACK! Bilder per sekund är ”tyvärr” avgörande, tycker jag, när man ska fota något som rör sig snabbt, i mitt fall då djur. Men det handlar väl iofs också om hur träffsäker AF:n är, som du beskriver, om den är väldigt stabil och lyckas ta 3 skarpa bilder per sekund räcker nog det i många fall men kanske inte i alla. Svårt!

Har hittat lite jämförelsevideos- och sidor som jämför både kamerahus och objektiv. Då jag är begränsad av budget så blir det ju knepigt med kamerahuset. Tror själv att jag får ut mest av min begränsade budget med mina krav genom att välja just en beg 1DX.

Väldigt svårt att välja bara ett objektiv! Arsenalen kan ju såklart utökas allt eftersom men man vill ju inte köpa något varken nu eller senare som överlappar varandra för mkt. Trodde jag bestämt mig för Canon 50mm f/1.2 L men så visar det sig enligt nedan test att den bara görs rättvisa vid stillbildsfotograferande då motivet är definitivt still för att kunna sätta skärpan som sig bör.

Då verkar Sigma Art 50mm f/1.4 ett bättre val. Några erfarenheter kring om det är snabbt eller segt?



(Matthew Gore jämför Sigma Art 50mm f/1.4 med Canon 50mm f/1.2 L)

Tyvärr inte använt 50 1.4 men finns många i forumet som borde kunna hjälpa dig med det.
 
Med fler bilder i sekunden ökar ju chansen att få det rätta smilet, hållningen mm. Fågelfotografer gillar att kunna plocka bilden där vingarnas position är perfekt osv. Är bara 3 bilder i fokus av de 12 så gör det ingen skillnad. Jag har bara haft 5dmkiii och 5dsR och med dom var min procent bilder i fokus lägre än med R trots högre seriebildstagning. 1dx var ju top of the line när den kom så presterar säkert bättre dock. Det jag gillar med R är att ser jag skäpeboxen rätt placerad i sökaren blir bilden skarp i nästan samtliga fall.

Har inte tittat på denna nya R knappt alls då jag antagit att den lösningen är för dyr för mig eftersom det är så pass ny utrustning. Men den verkar ju helt fantastisk om man läser specsen. R6 fler bilder per sekund jmfrt med 1DX. Kanske inte så konstigt med tanke på att den är mkt nyare. Vore intressant att jämföra de två i verkligheten. Vad har du för favoritobjektiv till R? Vilken R har du?
 
Senast ändrad:
Om du har tänkt att använda bländare 1.4 på snabba rörliga subjekt så ska du vara medveten att det är oerhört svårt att få skärpan rätt med en DSLR under de förutsättningarna. Skärpedjupet är ju ganska litet. Med t.ex. en R6 sköter kameran detta. En R6 med Canons EF 24-70/2.8 II (med adapter) skulle nog funka väldigt bra men frågan är om det går inom budget. Objektivet borde gå att hitta begagnat. Med en R6 får du bildstabilisering i kameran också.
 
Har inte tittat på denna nya R knappt alls då jag antagit att den lösningen är för dyr för mig eftersom det är så pass ny utrustning. Men den verkar ju helt fantastisk om man läser specsen. R6 fler bilder per sekund jmfrt med 1DX. Kanske inte så konstigt med tanke på att den är mkt nyare. Vore intressant att jämföra de två i verkligheten. Vad har du för favoritobjektiv till R? Vilken R har du?

Nej då har du nog läst om R6, R5 eller R3. De är en nyare generation i R-serien. R6 är billigast och kan just nu handlas ny för strax över 22000kr på Rajala. Normalpris är 27500kr.

Spegellöst är dock framtiden. Inga nya objektivkonstruktioner kommer göras för EF-fattningen (som 1dx har).Nya fattningen heter RF. Med adapter fungerar alla gamla EF objektiv på nya fattningen men alla nykonstruerade linser de senaste åren är RF-linser som inte kan användas på EF-fattning. Det finns dock en uppsjö med begagnat till EF och även nytillverkade linser så i många år kommer det fungera att hålla igång sitt intresse även med EF.

Jag har första huset med RF-fattning som heter enbart R och där är seriebildstagningen akilleshälen. Jag har lagt krutet på de nya dyra RF-linserna i första hand så har en del, bla nya RF 50 1.2 med flera.
 
Senast ändrad:
Om du har tänkt att använda bländare 1.4 på snabba rörliga subjekt så ska du vara medveten att det är oerhört svårt att få skärpan rätt med en DSLR under de förutsättningarna. Skärpedjupet är ju ganska litet. Med t.ex. en R6 sköter kameran detta. En R6 med Canons EF 24-70/2.8 II (med adapter) skulle nog funka väldigt bra men frågan är om det går inom budget. Objektivet borde gå att hitta begagnat. Med en R6 får du bildstabilisering i kameran också.

Har börjat förstå det här under eftermiddagen… Vilket objektiv rek du för snabba rörliga objekt? Canon 24-70/2.8 II? Det har inte bildstabilisering vad jag förstår, då är det kanske bättre med ett motsvarande Tamron som en väldigt hjälpsam medlem gamleJ tipsade mig om ovan. Om man ska köra 1DX som hus alltså. Har nog tyvärr inte råd med ett R kamerahus just nu, men vet att det är framtiden.
 
Senast ändrad:
Nej då har du nog läst om R6, R5 eller R3. De är en nyare generation i R-serien. R6 är billigast och kan just nu handlas ny för strax över 22000kr på Rajala. Normalpris är 27500kr.

Spegellöst är dock framtiden. Inga nya objektivkonstruktioner kommer göras för EF-fattningen (som 1dx har).Nya fattningen heter RF. Med adapter fungerar alla gamla EF objektiv på nya fattningen men alla nykonstruerade linser de senaste åren är RF-linser som inte kan användas på EF-fattning. Det finns dock en uppsjö med begagnat till EF och även nytillverkade linser så i många år kommer det fungera att hålla igång sitt intresse även med EF.

Jag har första huset med RF-fattning som heter enbart R och där är seriebildstagningen akilleshälen. Jag har lagt krutet på de nya dyra RF-linserna i första hand så har en del, bla nya RF 50 1.2 med flera.

Intressant men man blir helt matt!
Särskilt med begränsad budget 🙄
 
Intressant men man blir helt matt!
Särskilt med begränsad budget 🙄
Jo men som jag skrev så fungerar ju det gamla systemet bra ett långt tag till. Antal bilder i sekunden är en viktig del för dig och då är 1dx ett bra alternativ. Du lär inte förlora mycket om du köper ett sådant hus och sedan säljer efter något år. Stora raset har ju redan varit. Canon 24-70 eller Tamron 24-70 fungerar utmärkt med adapter när tex R6 blivit lite billigare. Har du siktet inställt på en R6 framöver blir ju Canon 24-70 stabiliserad via husets Ibis.
 
ANNONS