Annons

Objektiv till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Niinjja

Ny medlem
Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Canon 7D. Idag har jag objektivet: Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM. Vill gärna ha ett snabbare objektiv som också går att fota med under lite sämre ljusförhållanden. Jag fotograferar till största del husdjur och vill även kunna fota boxning. Är det någon som har bra tips?
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag använde 24-70/2,8L till min 7D & jag var riktigt nöjd med den kombon, sen så kan du ju kika på 85/1,8 & 100/2 om du vill ha ännu snabbare objektiv till ett förmånligt pris, speciellt begagnade...

Mitt absoluta favorit objektiv för sport & husdjur är dock 70-200/2,8 IS II men den finns ju även utan IS till rätt bra pris.
 

Frukten

Medlem
Det objektiv som oftast satt på min 7D var 17-55/2.8. Mkt trevlig glugg. Skarpt som få och med rapp AF. Annars är ju som nämnt 85/1.8 ett objektiv som sällan gör någon besviken.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag använde oftast 17-55 f/2,8 och senare 24-70 f/2,8 II. Båda är riktigt bra, men du blir naturligtvis lite väl begränsad ibland med 24-70 på vidvinkelsidan, eftersom du har brännviddförlängningen på 7D.

50mm f/1,8 satt också ofta på, men när jag köpte min 24-70 f/2,8 II slutade jag använda den fasta gluggen. Den blev överflödig då. 50mm var tvungen att bländas ner till f/2,8 innan jag tyckte att den började bli skarp och 24-70 var lika skarp vidöppen.

En annan favorit är 70-200 f/4 IS, men det är ju en helt annan brännvidd. Jag har haft den utan bildstabilisering också, men tycker att den med IS är både bättre och skarpare. Den ljusstarkare på f/2,8 som nån rekommenderade är tyngre - kan vara nåt att tänka på. Jag ogillar att släpa på extra vikt i alla fall. Dessutom tycker jag att 2,8an är lite mjuk vidöppen och med fördel kan bländas ner till f/4. Med tanke på att 70-200 f/4 IS är skarp redan vidöppen tycker jag att det är det bästa valet av de två.
 

AFJ

Aktiv medlem
Den blev överflödig då. 50mm var tvungen att bländas ner till f/2,8 innan jag tyckte att den började bli skarp och 24-70 var lika skarp vidöppen.
Precis min erfarenhet också. 50/1.8 lovprisas ofta och det med rätt, för sitt pris är den svårslagen. Om man har ett kvalitetsobjektiv med 2.8 (t ex 17-55 2.8IS eller 24-70 2.8) så blir dock 50:an lite överflödig.

Jag instämmer i rekommendationen av 17-55 2.8 IS, bildstabilisering och bra skärpa redan vid full öppning gör att den är perfekt i dåligt ljus.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Instämmer också i kören med 17-55 som också har rätt snabb autofokus (till skillnad mot tex 50/1.8).

Vad hade du tänkt dig för budget?

Filmar du någonting?
 

Niinjja

Ny medlem
Instämmer också i kören med 17-55 som också har rätt snabb autofokus (till skillnad mot tex 50/1.8).

Vad hade du tänkt dig för budget?

Filmar du någonting?
Tycker att 17-55 låter intressant och ett begagnat kan funka inom min budet. Men har egentligen tänkt lägga max 4000:- Jag filmar minimalt.
 
Senast ändrad:
ANNONS