Annons

Olympus 40-150mm f/2.8 Pro, låter som nåt "vickar" inuti. Normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazarus-66

Aktiv medlem
Har nyligen köpt nämnda objektiv begagnat, men i väldigt bra skick utvändigt och med fina glas.
Att zoomningen blir aningen trögare vid 80-90mm verkar normalt enligt en hel del kommentarer på nätet.
Mitt exemplar låter, som om nåt rör sig lite när jag vinklar objektivet uppåt och neråt.
Lite som om nåt antingen flyttar sig lite framåt och bakåt, eller vickar lite.

Finns här nån, som ägt ett sånt här objektiv sen det var nytt och kan kommentera om detta är normalt eller början på service-behov?
Objektivet verkar funka som det ska och ger skarpa bilder, men har ingen erfarenhet av just detta objektiv, men det låter inte riktigt "rätt" i mina amatöröron.

Jättetacksam för svar.

Tillägg efter närmare inspektion:
Ser ut som näst bakersta elementet sitter i en plastram, som kan röra sig framåt och bakåt. Och det är det elementet som rör sig.
Svårt för mig att avgöra om det är näst bakersta, men ser ut som det.
Bländarbladen ser större eller mindre ut beroende på var elementet stannar.

Tystnar betydligt när kameran slås på, så då borde det väl vara normalt?
 
Senast ändrad:

mikoto

Aktiv medlem
Låter som ett objektiv med optisk bildstabilisering. Isf är det normalt att det kan låta, för delar av optiken är lös.

Om du har kameran påslagen och låser fokus borde ljudet blir mer eller mindre eliminerat, för då ska optiken hållas så låst som möjligt och parera för rörelser.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har nyligen köpt nämnda objektiv begagnat, men i väldigt bra skick utvändigt och med fina glas.
Att zoomningen blir aningen trögare vid 80-90mm verkar normalt enligt en hel del kommentarer på nätet.
Mitt exemplar låter, som om nåt rör sig lite när jag vinklar objektivet uppåt och neråt.
Lite som om nåt antingen flyttar sig lite framåt och bakåt, eller vickar lite.

Finns här nån, som ägt ett sånt här objektiv sen det var nytt och kan kommentera om detta är normalt eller början på service-behov?
Objektivet verkar funka som det ska och ger skarpa bilder, men har ingen erfarenhet av just detta objektiv, men det låter inte riktigt "rätt" i mina amatöröron.

Jättetacksam för svar.

Tillägg efter närmare inspektion:
Ser ut som näst bakersta elementet sitter i en plastram, som kan röra sig framåt och bakåt. Och det är det elementet som rör sig.
Svårt för mig att avgöra om det är näst bakersta, men ser ut som det.
Bländarbladen ser större eller mindre ut beroende på var elementet stannar.

Tystnar betydligt när kameran slås på, så då borde det väl vara normalt?
Jag har objektivet och det kluckande lätet när man riktar objektivet uppåt eller nedåt är helt normalt. Exakt samma på mitt ända sedan det var nytt!
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Jag har objektivet och det kluckande lätet när man riktar objektivet uppåt eller nedåt är helt normalt. Exakt samma på mitt ända sedan det var nytt!
Tack för svar. :)
Hoppades att det var så efter att jag hittade samma info, fast om en av deras andra zoomar. Den här har ju dessutom 2 fokuserings-motorer.
Tack igen.
 
ANNONS