Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-1 Mark II - Överraskande nyhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Jag tror absolut inte man ska ångra OM-1 om man så köpte den i år då priset med MkII ändå är signifikant högre. Jag tycker att OMDS gör "sin grej" rätt bra. De har en identitet, en nisch och de fyller den rätt bra. De vet att deras styrka är bärbarhet, makro och supertele och satsar mindre på reklam och mer på sociala media. Då var deras fokus och marknadsföring mer splittrad när de släppte E-M1 mk II.

Historiken överlag är väl att på 00- och 10-talet var sensorer fortfarande bland de dyrare komponenterna och genom att hålla nere sensorstorleken kunde man skapa konkurrenskraftiga produkter. M4/3 blev förhållandevis stora och gjorde många kompakt- och mindre ILC-kameror. Det segmentet har domineras ju av Fuji idag. Detta förhållande förändrades dock mot slutet av 10-talet då priset på själva sensorerna föll. Olympus satsade då stort på sin "PRO" marknadsföring och utvecklade en komplett objektivserie. Alla gluggar i den serien är väldigt trevliga men en MKII med 25/1.2 här svårt att konkurrera med vilket nifty-fifty för fullformat som helst om man fotar mer traditionella motiv.

Nu är det vildmark, telefoto, makro och smarta funktioner som gäller för hela slanten. De lägger nog rätt lite på marknadsföring utan låter det mesta gå via webben.

Vissa gapar om att M43 är dött men det tror jag inte heller. Det finns nog andra märken som kan få det tuffare i konkurrensen. Svårast blir kanske att ha råd att utveckla nya sensorer? En OM-1 Mk III med global slutare skulle ju vara något...
 

Pippo

Aktiv medlem
Nej, kass tror jag rakt inte den är. Det jag läst är att det blir problem när fågeln är bland grenar, något som lär ska funka mycket bättre med mark II. Själv har jag inte fotat en enda fågel sedan jag uppgraderade från E-M1. :D

Det är väl mest ett känslomässigt problem detta att nya modeller kommer väldigt fort nu för tiden. Lyckokänslan över att man köpt drömkameran avtar ju något när det kommer nåt nytt och bättre innan man ens hunnit lära sig alla funktioner på den man har...

Det var annat förr. Canon fick en gång kritik från yrkesfotografer för att de släppte nya modeller för snabbt. När det släppte F1 (originalet) lovade de att inte komma med nån ny proffskamera på 10 år - och det höll de. Mentaliteten är en helt annan nu. Glada amatörer kverulerar om det inte kommit nån ny modell på nåt år eller så.
Jo, när det gäller fåglar bland grenar så är den hopplös. Kan inte påstå att jag är någon expert på området, men i de lägena är det singelpunkt som gäller. Synd att det inte går att få till som på Canons modeller där AF-knappen kan styra bird detect och en annan knapp AF med en punkt. I ett sådant läge hade det ju varit skitsmidigt att snabbt switcha.

Själv hade jag gillat att ha ND 128 i kameran eftersom det är en funktion jag ofta använder och jag skulle också vilja ha face detect bland AI-funktionerna, men det finns inte en chans att jag skulle ge de pengarna de vill ha för tvåan. Behåller det jag har i m4/3-väg vilket är en hel del, men kommer nog att satsa mer på min FF-utrustning framöver.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja, det där är en stor nackdel vid fågelfoto med Olympus/OM-Kameror. Än värre kanske är att man inte ens kan byta AF- eller AF-punktläge med toggle-programerbar knapp samtidigt som AF är aktiv (man måste lyfta fingret/tummen från AF-on knappen och vips har man tappat fokus på den flygande fågeln eller den springande räven. Nej, Olympus/OM system är inte optimal för rörliga föremål.
 
ANNONS