Annons

Om Vitbalans och moderna kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Med alla mina rötter i analogt foto har jag nu min första 'riktiga' digitala kamera. Finns ju mycket kunskaper som enkelt kan omsättas i den nya tekniken, men så stöter jag på situationer jag tidigare inte bekymrat mig över. Vill med detta inlägg få en liten inblick i hur ni som kört digitalt länge hanterar möjligheterna att ställa in Vitbalansen FÖRE skjutning. På den gamla analoga tiden använde jag inte automatik över huvud taget. Vissa kameror hade ju med tiden lite förinställda färgtemperaturer att använda, men jag mätte alltid befintligt ljus och exponerade helt manuellt. Justering av färgtemperaturer låg utanför min påverkan, förutom då jag scannat in sådana bilder och efterbehandlat dem.

Min nya kamera försöker jag nu ta till mig i vilka avseenden jag ska använda automatik, eftersom jag inser att det gagnar mig utifrån olika situationer (som vi inte behöver diskutera här). Alla de inställningsmöjligheter för Vitbalansen kamerna ger, och hur jag kan utnyttja denna 'automatik' i det vardagliga fotograferandet, är dock inte helt kristallklart för mig. Vi kan ju utesluta situationer där det är helt uppenbart att man har problem med färgtemperaturen.

I grunden vet jag också att vitbalans med fördel kan justeras i efterhand om man fotat i RAW och att det är mer väsentligt att få till vitbalansen före skjutning om man fotar i jpeg. Dock föranleder min ovana att blanda in inställningar för färgtemp mig att ställa ett par grundläggande frågor. I princip TRE situationer jag tänker lite kring:

1. Vid skjutning i RAW - Visst, allt kan fixas i efterhand så i princip kan ju kamerans inställning vara vad som helst. Däremot får man ju mer eller mindre bra utgångspunkter för justeringen. Därför ANTAR jag att man även vid RAW försöker hitta en färgtemp som känns OK innan skjutning och inte bara dra iväg bilderna med autoinställning. Antingen genom att välja ett förinställt värde som ser bra ut i de aktuella ljusförhållandena eller genom att utnyttja kamerans mer avancerade möjligheter att ställa in en Custom balans. Resultatet bör alltså ge en RAW-bild som ligger hyggligt nära bra färgtemp och mindre justeringar i LR blir en finjustering. Tänker jag rätt i detta enligt er mening?

Kan alltså också definiera Custom och metoden är att rikta kameran mot en referens i motivbilden som är att betrakta som 'vit' och registrera efter den. Därtill kan jag förändra kamerans standardinställda referens genom att justera K-värdet. Det medför i så fall att alla kamerans förinställda balanser utgår från det K-värdet.

2. Ang. Custom förstår jag ju principen men drar i så fall slutsatsen att det kritvita papper som ligger i ljuset av en glödlampa objektivt sett är mer orange i den belysningen. Skulle jag ställa vitbalans efter det pappret lär väl kameran då anpassa hela exponeringen så att allt naturligt ljus i den situationen jämnades ut mot mer 'dagsljus'? Så frågan är om man vill att bilden ska se ut som det gjorde i glödlampans sken eller om det ska se ut som rummets belysning neutraliseras. Vilket val man sedan gör är ju en fråga om vad man vill ha ut av bilden men undrar om jag i princip resonerar rätt?

3. Ang. inställning av kamerans referens till K-värdet förhåller jag mig något försiktig. Följer en utmärkt videogenomgång av min kamera och den fotografen (som i och för sig också videofilmar mycket, vilket lär motivera extra noggranhet för färgbalansen) poängterar att han 'använder den möjligheten hela tiden'. Han säger att han ställer K-värdet efter sin omgivning innan han börjar skjuta och utgår då från att han har någon form av 'K-mätare' till hands? Inget jag använt någonsin men drar slutsatsen att det finns på marknaden. Eftersom han inte går in djupare på metoden undrar jag om någon tillämpar samma förberedelser? Och vi kan väl då tillägga att avsikten är att ta en serie bilder i samma miljö för att det ska vara värt besväret.

Allt det här lär jag ju komma på efter hand och efter att ha provat och jämfört, men vill gå in i detta område med så mycket erfarenhet som möjligt. Hoppas få ett litet tillskott i svar på detta inlägg.
 
Snabbt svar om fråga 1.

Gällande just RAW så har vitbalans vid fototillfället ingen påverkan eller betydelse. Det är enbart när du framkallar till JPEG som det spelar någon som helst roll.

Sedan är det ingen som helst principiell teknisk skillnad om det sker strax efter exponering (dvs. automatiskt vid fototillfället), i kameran manuellt triggat långt efter exponeringstillfället eller när man gör det efter att man laddat in bilderna på dator/platta i sin externa RAW-framkallare (Adobe Lr, etc).

Allt detta sagt; jag fotar i princip alltid med RAW + JPEG. Är ju smidigt att få till en iaf. hyfsad vitbalans i kamerans JPEG. Tex. om man vill direkt skicka iväg någon bild, eller för att se bilderna vettigt i förhandsgranskning i datorn/plattan (bra som både snabb titt då RAW tar mer tid att generera, eller som referens för sin egna RAW-framkallning som tex. Ola varit inne på).
 
Angående Custom vitbalans, i betydelsen att med hjälp av referensytor hitta korrekt vitbalans för fotograferingen. Ja, så kan man göra, och det nog vara en hjälp i vissa situationer.
Mitt personliga intryck är dock att detta var viktigare för kanske tio år sedan, och att i dag är den automatiska vitbalansen så pass bra att det sällan (säger inte aldrig) är motiverat att göra det jobbet manuellt.

Det betyder inte att man kommer undan att justera vitbalansen i Lightroom eller vad man nu använder. Men när jag gör det är det oftare för att få bilden att se ut som jag vill än för att få den att korrekt återge färgerna vid fotograferingstillfället.
 
Och om punkt 2: Ja, så är det.
Med reservation för att man i en del program kan göra lokala justeringar av vitbalansen.
 
Gällande just RAW så har vitbalans vid fototillfället ingen påverkan eller betydelse. Det är enbart när du framkallar till JPEG som det spelar någon som helst roll.

OK. Funderade angående detta. Output av bilden då den importerats till t.ex. LR blir alltså alltid densamma om bilden är i RAW? Även om jag låtit kameran utgå från en förinställd vitbalans. Om jag t.ex. överdriver och ger bilden ett kraftigt blåstick vid tagningstillfället så syns det inte på den importerade RAW-bilden?

Jag tänkte att det möjligen kunde vara så att den inställning för vitbalans man hade vid tagningstillfället blev den återgivna balansen i LR (alltså en RAW med en specifik inställning som sedan kunde justeras). Därför frågan om att ta in något som låg nära. Men det är alltså meningslöst att röra vitbalansen äverhuvudtaget om man tar i just RAW?
 
När jag hade skaffat min första digitala systemkamera (tillika min första kamera som kunde spara råfiler) så höll jag på ett tag och krånglade med att ställa in vitbalans.

Sen förenklade jag det för mig genom att alltid låta kameran spara i både JPEG och RAW (minne är billigt!) med vitbalansen inställd på auto. Det går ofta bra, och i allmänhet duger JPEG-bilden (till email, web och allmän skärmanvändning). I de fall då jag behöver ta till råfilen så är det oftast ganska enkelt att justera vitbalansen.

Om man vill försäkra sig om att det ska vara enkelt att ställa in vitbalansen i efterbehandlingen så kan man ta en bild av ett vitbalanskort (vilket inte nödvändigtvis är samma sak som ett gråkort) när man ska ta bilder i ljussituationer som kan vara besvärliga (t.ex. snöiga och skuggiga miljöer).

Då har man en referens och om kamerans automatiska vitbalans missar grovt så gör det ingenting alls.
 
Jag använder nästan alltid kamerans automatiska vitbalansering. Den är så bra att den duger nästan till 100%, och de få gånger den inte gör det är jag oftast tillräckligt erfaren för att inse att det kan bli svårt, så jag kan göra något då.

Resten av tiden finns det bättre ting runt fotograferandet att lägga sin mentala kapacitet på än vitbalansen, anser jag.
 
Jag använder nästan alltid kamerans automatiska vitbalansering.

OK, så du nyttjar alltså inte ens möjligheten att 'komma närmare' genom att anpassa till t.ex. molnighet? Vet inte hur 'intelligent' Auto-läget är, men samtidigt verkar det ju lite märkligt att en så pass dyr kamera som Sony A9 erbjuder de olika inställningsalternativen. Jag kommer testa men rimligen borde ju NÅGOT i algoritmerna göra att man hamnar närmare rätt värden om man en molning dag ställt för det snarare än Auto?

(Och för enkelhetens skull talar vi nu om tagningar i jpeg).
 
OK, så du nyttjar alltså inte ens möjligheten att 'komma närmare' genom att anpassa till t.ex. molnighet? Vet inte hur 'intelligent' Auto-läget är, men samtidigt verkar det ju lite märkligt att en så pass dyr kamera som Sony A9 erbjuder de olika inställningsalternativen. Jag kommer testa men rimligen borde ju NÅGOT i algoritmerna göra att man hamnar närmare rätt värden om man en molning dag ställt för det snarare än Auto?

(Och för enkelhetens skull talar vi nu om tagningar i jpeg).

Som det antyds i tråden. JPG är en algoritm som antingen är förinställd av en jappsare i kameran eller en egen preset i redigeringsbordet. Det går också att köpa färdiga presets. Du kan göra samma konvertering själv när du redigerar, plus att all information finns kvar i RAW-filen.
 
I moderna kameror är den automatiska vitbalansen så bra att den sällan behöver justeras mer än ytterst lite (om man inte vill uppnå någon särskild effekt). Jag fotograferar enbart i råformat, och har sedan min första digitalkamera som kunde spara i råformat aldrig kört något annat än auto.
 
Jag för min del gillar inte auto vitbalans. Ska man bara ta typ en bild på nåt är de väl OK men jag kommer ihåg när jag snabbt skulle fota en bil för att slänga ut på blocket så blev det auto och jpg. Saken va den att bilen hade en snygg blåaktig metallic lack, jag fotade ur olika vinklar med påföljd att bakgrunden ena gången ett gult hus å sen en mörkgrän häck mm.
Blev massa frågor på vad de va för färg på bilen, kollade korten närmare å såg att den va grön, blå och lila beroende på bakgrund :)
Så manuell vitbalans är att föredra vid såna tillfällen om man fotar jpg, för då blir de iaf. samma färgnyans på objektet!

lg
 
OK, så du nyttjar alltså inte ens möjligheten att 'komma närmare' genom att anpassa till t.ex. molnighet? Vet inte hur 'intelligent' Auto-läget är, men samtidigt verkar det ju lite märkligt att en så pass dyr kamera som Sony A9 erbjuder de olika inställningsalternativen. Jag kommer testa men rimligen borde ju NÅGOT i algoritmerna göra att man hamnar närmare rätt värden om man en molning dag ställt för det snarare än Auto?

(Och för enkelhetens skull talar vi nu om tagningar i jpeg).

Det här med vitbalans är precis som med andra inställningar i kameran (som t.ex. bländare och slutartid) något man kan använda i sitt kreativa skapande. Man kan antingen se det på just det sättet (det gör jag) eller så kan man se det som ett verktyg för att neutralisera färgstick så att färgerna mer blir som våra ögon (eller vår hjärna) uppfattade dem.

I ditt fall låter det som (vi utgår nu från att du fotograferar i JPEG) att du borde prova att använda BÅDE "autovitbalans" och att ställa in i färdiga lägen som t.ex. "sol", "moln", "skugga" etc. Därefter kan du själv dra slutsatsen om vad du föredrar. Själv ser jag som sagt det här med vitbalansen som ytterligare en komponent i att kunna vara kreativ i mitt bildskapande. Min metod är därför att jag använder mig av ett eget förinställt K-värde i kameran, vilket jag sedan ibland justerar om jag vill göra bilderna varmare eller kallare. För nedanstående bild hade jag exempelvis K-värdet inställt på 5800 K.

-----------------------------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com
 

Bilagor

  • IMG_9437Redigerad 800 pix.JPG
    IMG_9437Redigerad 800 pix.JPG
    92.5 KB · Visningar: 26
Jag fotograferar som sagt bara i råformat, och om exakt färgtemperatur är viktigt (t.ex. för en annons) gör jag en exponering där jag har med ett gråkort eller annat neutralt att ställa vitbalansen efter i Lightroom.
 
OK. Funderade angående detta. Output av bilden då den importerats till t.ex. LR blir alltså alltid densamma om bilden är i RAW? Även om jag låtit kameran utgå från en förinställd vitbalans. Om jag t.ex. överdriver och ger bilden ett kraftigt blåstick vid tagningstillfället så syns det inte på den importerade RAW-bilden?

Jag tänkte att det möjligen kunde vara så att den inställning för vitbalans man hade vid tagningstillfället blev den återgivna balansen i LR (alltså en RAW med en specifik inställning som sedan kunde justeras). Därför frågan om att ta in något som låg nära. Men det är alltså meningslöst att röra vitbalansen äverhuvudtaget om man tar i just RAW?

Initialt så försöker Adobe ACR och Lr göra bilden som framkallas ifrån RAW-filen så lik JPEG-varianten som tagits (även om det aldrig blir exakt lika, då RAW-motorn skiljer sig från kameratillverkarens). Så ACR och Lr läser först den inställning av vitbalans som satts i kameran för den första bilden som framkallas ifrån RAW-filen, men sedan därefter så har du kontroll och total frihet att sätta den precis som du själv vill ha den.

Då spelar det ingen roll för kvaliteten hur den sats ifrån början (till skillnad från när du i efterhand skall justera en JPEG-fil). Så du kan säg att RAW-filen är oförändrad, och att vitbalans, Jpeg-stilar (heter olika i olika kameror hur JPEG skall färgsättas, tex. olika kraftigt), etc. är bara metadata som är inbäddat i filen (men inte påverkat själva datat i RAW-bilden i sig). Se det som att det bara är vissa preset-parametrar som styrs, men att du kan ändra de utan att förstöra bilden på något som helst sätt.

Det ända du inte kan backa är sådana grundläggande saker som styr själva exponeringen/belysningen av bildsensorn, så som exponeringstiden (och självklart bländare i objektivet). I vissa fall så är ISO mest en digital justering (i sk. ISO-lösa kamerasensorer), och då har det ingen påverkan vid exponering om man underexponerat (har man däremot överexponerat så har man permanent tappat information i högdagrar som inte kan återskapas). Du har då total frihet att justera ISO i RAW-framkallaren. I andra fall så är ISO en grad av ananlog signalförstärkning innan AD-konverteringen, och då har den en stor betydelse som man inte riktigt kan backa i efterhand i Lr med RAW-filen.
 
Jag använder ofta anpassad vitbalans om jag t.ex fotar med blixt, eller om det är samma motiv som fotas i en miljö där den automatiska vitbalansen kan ta "fel", t.ex. om man fotar en modell som kan ha olika plagg, som kan påverka ljusmätningen, annars så kan hudtoner etc variera mellan bilder och det kan ta tid att fixa även om man fotat i RAW
 
OK, så du nyttjar alltså inte ens möjligheten att 'komma närmare' genom att anpassa till t.ex. molnighet?
Det finns ingen jättestor anledning att "komma närmare" genom att ställa in en "bättre" vitbalans. Informationen i råfilen påverkas inte av det. Det enda som ändras är ett vitbalansvärde i metadata.
Det kanske går lite fortare vid efterbehandlingen att justera in rätt vitbalans då men det beror också lite på hur man arbetar och förutsättningarna vid fotograferingen. Det påverkar dock inte möjligheterna till att ställa in rätt vitbalans alls.

Vet inte hur 'intelligent' Auto-läget är, men samtidigt verkar det ju lite märkligt att en så pass dyr kamera som Sony A9 erbjuder de olika inställningsalternativen. Jag kommer testa men rimligen borde ju NÅGOT i algoritmerna göra att man hamnar närmare rätt värden om man en molning dag ställt för det snarare än Auto?

(Och för enkelhetens skull talar vi nu om tagningar i jpeg).
Just precis. För JPEG är det mycket viktigare att vitbalansen är rätt inställd eftersom konverteringen från rådata till JPEG kastar bort en hel del information. Det finns inte alls samma möjlighet att i efterhand justera vitbalansen i en JPEG-bild som i en råbild.

Jag är för lat för att enbart fotografera JPEG-bilder. Då måste man ju ställa in en jämrans massa parametrar för varje bild man tar (eller åtminstone för varje fotograferingssituation), som t.ex. vitbalans, skärpning, kontrast, färgmättnad, färgton mm. Allt det där kan man ställa in efterbehandlingen om man använder råfiler.

Ofta duger dock standardinställningarna för att ge en hyfsad JPEG-bild, men när de inte gör det är det rätt skönt att ha en råfil att pilla med. Så jag sparar både JPEG och RAW.
 
Så många kloka synpunkter att jag tackar er kollektivt. Flera infallsvinklar ökar kunskapsbasen och mer på fötterna då man gör sina val - oavsett om man vill vara kreativ eller söka 'naturtrogenhet'. En gråskaleskiva vid viktig skjutning är rätt tryggt. Tack alla.
 
För vitbalans bör du använda ett vitbalanskort.

Eller ännu hellre något i stil med QP-Card (som tyvärr verkar döende just nu) eller X-Rite Colorchecker Passport. Då blir inte bara vitbalans utan också färgåtergivningen så exakt som möjligt.
.
 

Bilagor

  • Billingham Hadley Pro with contents_2014-03-07.jpg
    Billingham Hadley Pro with contents_2014-03-07.jpg
    80.3 KB · Visningar: 24
En praktisk tillämpning för att ställa in vitbalansen innan exponering är om man ska fotografera en stor mängd bilder i samma ljusförhållande, sparar ju en del fixande i datorn om man får det rätt från början.
 
ANNONS