Annons

Optiskt sett...

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
...vilken är då att föredra av följande Canongluggar:

* 24-85USM
* 28-135 IS USM

Är det någon skillnad på autofokusens snabbhet?

Har sökt en stund i forumen utan att hitta svaret. Länka gärna om just denna fråga tagits upp!

mvh Janne
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
AF,ns hastighet tror jag inte skilljer nämnvärt, jag har IS,linsen och anser AF,en vara helt fantastisk, men det beror ju också på huset.

Nu är väl 24-85 zoomen snäppet ljusstarkare och det är ju ett stort plus även för focusen,,,,om man är lite petig i alla fall..

EF24-85 ÄR/KÄNNS helt klart som mer stabil i konstruktionen än 28-135IS, varför är ju inte så konstigt men helt klart att ta med i värdeingen..

Mvh Niclas.

Ps, Här har vi en fin jämförelse mellan 28-105 och 28-135is,, dock inte 24-85 men helt klart värt att läsa då det ger en fin bild av dessa objekt.
http://www.photo.net/canon/28zooms/
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Jag har 28-135 och gillar den väldigt mycket. När det gäller 24-85 så hade jag nog letat efter nåt mer ljusstarkt, men då ökar väl priset också. 28-135 har IS som sin starka sida. Drömmen hade varit en 28-135/2 med IS. Hoppas Canon ser på :)

edit: menar 24-85..
 

Aviator

Aktiv medlem
Själv har jag en 24-85 och förstås kommer jag att förespråka den eftersom jag själv har valt den... Jag har faktiskt själv valt mellan just dessa två linser. Under "alla sömnlösa nätter" som jag funderade mellan dessa objektiv kom jag fram till några saker som du skall fundera på.

135:an har IS, vilket kan vara ovärderligt i vissa lägen. (Skulle 85:an ha det skulle den vara idealisk)

85:an har "bättre" vidvinkel, och jag uppskattar mera de 4 mm i nedre ändan än de 50 man får i teleläget.

24-85 är som Niclas konstaterade lite ljusstarkare, men det kompenseras av IS:en.

135:an har filterdiametern 72 mot 85:ans 67 -> dyrare filter

85:an är billigare

För övrigt tror jag att objektiven presterar någorlunda lika bildmässigt, och jag tror att du blir nöjd med båda...
 

Jeppe

Aktiv medlem
...och ännu en aktör träder in i handlingen ;)

Fördelar med 24-85:an

- 4mm till i vidvinkel.. Mycket användbart.
- lite bättre rent skärpemässigt än vid 24 vs 28
- snabbare AF (upplevde jag det som).
- nättare i formatet

Nackdelar med 24-85:an
- inte alls som 28-135:an vid 85mm, skärpemässigt
- ingen IS

Kort och gott kan man säga såhär:

Använder du mycket vidvinkel?
- Välj EF 24-85

Annars välj 28-135

sådär.. nu har brandkåren släckt elden i skallen ;)
 

Loj

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
sådär.. nu har brandkåren släckt elden i skallen ;)
Jo... Tack för hjälpen...
Det lutar åt 28-135:an, dels pga IS:en, men även för de extra 50 mm i teleläget. Tror de ger mig mer än de 4 i vidvinkelläget!

mvh Janne
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Loj skrev:
Jo... Tack för hjälpen...
Det lutar åt 28-135:an, dels pga IS:en, men även för de extra 50 mm i teleläget. Tror de ger mig mer än de 4 i vidvinkelläget!

mvh Janne
**

Jag upplever IS,en som bra MEN absolut inte lika användbart med standardzoom som vid längre telebrännvidder. Men det är kanske bara mina upplevelser:)
Jag anser att om det kvittar mellan objektiven så borde INte IS,en avgöra automatiskt, det kostar ju också x antal kronor extra,,

Det bästa är ju att besöka en butik för att känna och testa,,,

Mvh Niclas. Som valde IS,en pga brännvidderna, acceptabel skärpa och inte IS,en.
 

Loj

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Jag anser att om det kvittar mellan objektiven så borde INte IS,en avgöra automatiskt, det kostar ju också x antal kronor extra,,
Nej, du har rätt. IS bör inte avgöra valet och det gör det inte heller. I mitt fall, liksom i ditt, är det snarare brännvidderna som avgör.

Niclasfoto skrev:

Det bästa är ju att besöka en butik för att känna och testa,,,
Jag vet inte om jag har den möjligheten där jag bor. I Karlstad finns mig veterligen KIWA, Greens och Myrins. Jag håller det för mycket osäkert om någon av dessa har någondera gluggen inne...

Men det vore kul om jag hade fel på den punkten...

mvh Janne
 

Micke B

Avslutat medlemskap
På den här sidan..

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

..har 24-85:an fått betyget 2,73 i jämförelse med 28-135:ans 3,25 i optisk kvalitet.
Vet ej hur pålitlig sidan är, men den verkar ju seriös i a f!

Har dock ingen av linserna själv, men tycker sidan är bra om man ska handla glas! :)
Ska själv köpa 28-135:an i USA i sommar.

Lycka till.
 

Jalong

Aktiv medlem
Loj skrev:
Nej, du har rätt. IS bör inte avgöra valet och det gör det inte heller. I mitt fall, liksom i ditt, är det snarare brännvidderna som avgör.
Finns ju också beg. 35-135 mm/4-5,6 USM att få tag på. Såg ett billigt sådant i radannonserna här på fotosidan igår. Har en gammal broschyr om EOS 5 där det lanserades som lämpligt optikval tillsammans med systerobjektivet 28-105/3,5-4,5 USM. Vet dock inte hur skärpan anses vara på 35-135:an, men tänkte att jag kanske kunde nämna det... Ägde ett sådant ett kort tag för några år sedan, men bytte upp mig till 28-135 just för att jag ville ha IS.
 

nikitin

Aktiv medlem
Visserligen inte en Canon, men Tamrons nya AF SP28-75/2,8 DI IF XR, för 3995SEK på Scandinavian Photo kanske är ett alternativ. Objektivet har fått mycket bra betyg, bland annat betyget "topklass" i tidningen Foto.

-- Nicke
 

Loj

Aktiv medlem
Jalong skrev:
Finns ju också beg. 35-135 mm/4-5,6 USM att få tag på.
...
Ägde ett sådant ett kort tag för några år sedan, men bytte upp mig till 28-135 just för att jag ville ha IS.
Jo, jag har också haft ett sådant. Trevlig glugg, men inte riktigt intressant - lite för klen i vidvinkelläget på mitt hus. Och även om IS inte avgör, så är nyfikenheten på det tillräckligt stor för att lägga ut några extra kronor på.


nicke47 skrev:
Visserligen inte en Canon, men Tamrons nya AF SP28-75/2,8 DI IF XR
Jo, den är kul att Tamron fått till det riktigt bra. Men jag är just nu ute efter Canons originaloptik och USM. Dessutom känns zoomomfången lite klent för de ändamål jag har med gluggen. Men tack för tipset!

/J
 

Jalong

Aktiv medlem
Loj skrev:
Och även om IS inte avgör, så är nyfikenheten på det tillräckligt stor för att lägga ut några extra kronor på.
Ja IS är supertrevligt. Men tyvärr också ganska vanebildande :) Gick och grubblade ett halvår innan jag köpte mitt 28-135 och har sedan aldrig ångrat mig en sekund.
 
ANNONS