Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Osram Sunnboy, oxidering

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarlarsson

Ny medlem
Hejhej! Fick hem en Osram Sunnyboy från Ebay idag, tyvärr fungerade den inte. Öppnade upp den och det är väldigt mkt oxidering på ena kopplingen till batteriet.
Kan det vara detta som gör att den inte startar? Hur får jag bäst bort oxideringen?

mvh
Oskar0AB5F4E3-BECD-4940-95AC-377973234DDC.jpeg6A247E13-69EF-4AB9-A732-00BC67B9F348.jpeg
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Akta dig för att ta i trådarna. Om kondensatorn är uppladdad är det tusentals volt där.
Skrapa bort ärget från batterikontakterna med kniv eller liknande. Eller sandpapper.

Kolla också upp om den där blixten är lämplig om den ska sitta på en modern kamera. Äldre blixtar skickar ut högre spänning i blixtfoten än moderna blixtar. Då kamerorna förr hade mekaniska "blixtavfyrningskontakter" tålde de mer.
Den verkar vara från 1981 så det kanske inte är någon fara.
 

oskarlarsson

Ny medlem
Akta dig för att ta i trådarna. Om kondensatorn är uppladdad är det tusentals volt där.
Skrapa bort ärget från batterikontakterna med kniv eller liknande. Eller sandpapper.

Kolla också upp om den där blixten är lämplig om den ska sitta på en modern kamera. Äldre blixtar skickar ut högre spänning i blixtfoten än moderna blixtar. Då kamerorna förr hade mekaniska "blixtavfyrningskontakter" tålde de mer.
Den verkar vara från 1981 så det kanske inte är någon fara.
åh fyfan! Finns det något sätt att ladda ur kondensatorn eller skydda mig på annat vis innan jag börjar skrapa?
Vet flera som använt denna blixt på min kameramodell så det bör inte vara någon fara! Fick ett tips om glasfiberborste så tänkte pröva det och kanske lite alkhol eller ättika?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det går att ladda ur kondensator över ett motstånd. Jag vet inte om det annars räcker med att trycka på testknappen för att ladda ur den helt.
Glasfiberborste är nog lite för snäll. Det gröna är kopparsalter som är giftiga och man vet inte vad man får om man tillsätter andra kemikalier. Putsa av så du får säker kontakt till batteriet och kolla att det inte är något annat som är fel, skulle jag göra. Det brukar låta när blixten laddas.
 

joand

Aktiv medlem
Husmorsknepet för att tvätta bort rester av batteriläckage är vinäger. Har du otur så har kopparbanor på kretskortet blivit avfrätta. Det är lättare att se när du har gjort rent. I så fall får du ta fram lödkolven och laga.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du en någorlunda ny kamera så kolla upp om kameran tål spänningen!!!
Annars är ett tips att tejpa kontakterna på blixtfoten och bara använda kulkontakten i mitten och köra i manuellt läge på exponeringen med maxtid av vad kameran klarar i blixtsynk (oftast mellan 1/60 s- 1/250 s. 1/125s är vanligaste synktiden men många moderna klarar 1/250s. Prova detta först efter att ha kollat om kameran klarar spänningen (du får googla) eller chansa. Jag har fåt många gamla blixtar att funka med moderna kameror genom att köra manuellt (och genom att reglera styrkan på själva blixtens inställningar) och genom att tejpa övriga mindre stiftkontakter förutom huvudkontakten.
 
ANNONS