Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Länge sedan sist, jag vet.
Är det någon i tråden som har sin FZ30 eller efterföljaren FZ50 kvar?
Jag sålde min FZ30 men har FZ50 kvar som inte lyckats sälja, ena batteriet verkar vara på väg att ge upp men det andra funkar bra. Använde kameran senast för 1½ år sedan på Powermeet i Västerås.
Synd att det inte har kommit någon efter FZ50, att kunna Zooma för hand här guld.
 
Ja, det var länge sen ;) Har FZ30'an kvar men den är arkiverad... Kör mest med en Olympus OM-D just nu som jag är väldigt nöjd med. Häromda'n kom en kollega på jobbet in och visade upp sin ny Lumix FZ200 och då fick jag lite nostalgivibbar. Den var riktigt fin med ljusstark optik men som du skriver, man zoomar ju inte för hand...
 
Fz30

Jodå...min gamla trotjänare FZ30 finns kvar. Nu mera står den mest i kameraskåpet och vilar men jobbar lite då och då. Jag använder den då huvudsakligen till macro där jag tycker den är suverän med den fina Leica optiken. Den har sedan några år tillbaka ersatts av Fujis HS modeller och nu en HS30 EXR. Den är ljusår snabbare än FZ:an men går vi till bildkvalitet vi låga ISO klår gamlingen (FZ) Fujin lätt när man ser bilden i 100%. Tycker fortfarande synd att Panasonic inte uppdaterade FZ30/50 med ny snabbare processor, högupplöst EVF och skärm samt den fina manuella Leica zoomen.

/perhel
 
Jag har hunnit med att sälja FZ30 och köpa FZ50 som finns kvar än idag, ska testa den senare i vår med lite macro.
Hade FZ30/50 parallellt med Canon EOS 20-40-1D3-5D2-7D i nämnd ordning samt LX1-2-3 i nämnd ordning. Idag är Canon avvecklad pga tyngden av all utrustning, man ska ju orka knata runt en hel dag utan att bli trött.
Idag har jag Olympus OM-D samt E-P3 som back-up och Sony RX100 (skööön juvel).
Undrar om FZ50 slår RX100 på Macro...
Undrar om det går att få tag i extra batteri till FZ50, vore inte fel.

God natt kära vänner.
 
ANNONS