Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
I somras var man ute med kompisar och tog bilder på T-banetåg när man nästan höll på att trampa på ett bi..
 

Bilagor

  • bi_hammarbyhojden_t_060715.jpg
    bi_hammarbyhojden_t_060715.jpg
    85.1 KB · Visningar: 143
Bra närbild och den är väl tagen utan någon närbildslins, eller hur Micke?

När jag plåtade analogt så tog jag en hel del nattbilder men har egentligen inte provat med FZ30'an. Tog en sväng efter julklappshandling idag och provade nya stativet. FZ30'an klarar nattbilder väldigt bra, den har ju ett speciellt sätt att ta bort brus vid riktigt långa slutartider. En extra bild tas efter den första och sedan jämförs de två för att gallra bort det som inte ska vara där. Ser ut att funka, det blir skarpt och absolut brusfritt, här ett par exempel, först slottet i Uppsala.
 

Bilagor

  • slottet.jpg
    slottet.jpg
    50.9 KB · Visningar: 115
PeHa skrev:
Bra närbild och den är väl tagen utan någon närbildslins, eller hur Micke?

När jag plåtade analogt så tog jag en hel del nattbilder men har egentligen inte provat med FZ30'an. Tog en sväng efter julklappshandling idag och provade nya stativet. FZ30'an klarar nattbilder väldigt bra, den har ju ett speciellt sätt att ta bort brus vid riktigt långa slutartider. En extra bild tas efter den första och sedan jämförs de två för att gallra bort det som inte ska vara där. Ser ut att funka, det blir skarpt och absolut brusfritt, här ett par exempel, först slottet i Uppsala.

Det där visste jag inte om. Är detta något som sker automatiskt vid någon nattlägeinställning? (här röjer jag min okunnighet om min kära kamera men jag är sån där att jag fotar antingen i p-läge eller bestämmer bländare själv, därav denna något korkade fråga).
 
Micke, dem är tagna på ISO80.

Hej Malin, vanligt P- eller A-läge är använt här (men jag kanske borde ha provat NIGHT SCENERY ;-). Jag hittade inget direkt i manualen men det kallas tydligen Dark Frame Subtraction eller Dark Frame Noise Reduction som vid nattbilderna på den här länken: http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fz30/fz30-samp.php
Det är dock inget unikt för Panasonic utan används av flera. På FZ30'an verkar det användas vid exponeringar på minst en sekund. Det märks på ett "Please Wait" och ett tidur som kommer upp på skärmen efter den första exponeringen. Kul att det fungerar så bra i alla fall, jag var rädd för att mörka nattbilder skulle bli brusiga!
 
I morse var jag ute med Canon 20D, nu ska jag ta en kort sejour in till Stockholm innan jobbet med FZ30.
Får se vad styan har att bjuda på..
 
Snygga bilder alla tar.
Jag har också en FZ-30 sedan ett halvår tillbaka.

Blir lite trött på de mörka inomhusbilderna. Har provat med blixten men det blir ju så skarpa skuggor.

Nu funderar jag på en sådan här
LumiQuest Soft Screen Från A&T Phototech.se
Kostar 150:-

Men å andra sidan så kan man få en beg blixt på Tradera för det. vilket är bäst tror ni?

Vad kallas den blixtfoten som sitter på FZ-30 och vilken sorts blixtar passar?


Lägger in en bild från nyårsfirandet.
 

Bilagor

  • blåvit2.jpg
    blåvit2.jpg
    47 KB · Visningar: 169
Nja, blev inga fyrverkeribilder för min del tyvärr men det var bra bilder som du tagit, John! Har du använt scenery mode Fireworks kanske...?

Soft Screenen ser ut som ett intressant tillbehör för att mjuka upp blixtbilderna, billigt också! Det kan väl vara ett komplement även om man skaffar en extern blixt. Om man läser amerikanska forum så verkar Sunpak 383 vara den mest populära för FZ-30. Såg att det finns några just nu på Ebay med högsta bud mellan typ 150-350 kr plus frakt från USA. Köpte själv lite prylar (ej foto) på Ebay från USA i somras och det slutade både billigt och bra.
 
Hej!

Nej jag använde M-läget med slutartider mellan 20-30 sek. För vanliga markfyrverkeri är 10-15sek lämlipgt.

Dessa var de två bästa bilderna. av cirka 20talet som jag tog.

Jag ska forska lite på E-bay. Köpte min kamera där.
Det lurigaste är bara att få säljaren att frakta till Sverige. Brukar gå bra om man frågar först.

Hur är det med bliktfoten. Hotshoe. Vad är skillnaden mellan tex sk TTL-blixt?
 
John, blixtfoten ska väl vara en "vanlig" hotshoe, finns inget annat namn för det vad jag vet. Däremot stöder ju inte FZ30'an (till skillnad mot FZ50'an) TTL, dvs blixtar som ljusmäter genom linsen (Through The Lens). Därför borde en extern "non dedicated" blixt (ej avsedd för en speciell kamera/märke) och utan TTL-funktion vara lämpligast. Här är en länk till spec'en för Sunpak 383, verkar vara mycket kraftfull (anges av guide-numret) http://www3.shopping.com/xPF-Sunpak-383-Super-Auto-Shoe-Mount

En liten not är att den interna blixten faktiskt jobbar med TTL-mätning ;-)
 
Hörr'ni, jag hittade några gamla Cokinfilter som jag köpte och hade o lekte med på 80 o 90-talet då jag använde diafilm.
Till dessa filter hör en filterhållare samt en adapterring att skruva på objektivet.
Denna adapterring var 55mm och råkade passa FZ30.
Så det kanske kan bli lite leka av till våren.
Har något filter till som jag inte hittar nu..

Finns dessa Cokin-filter att köpa nu för tiden?

//MN
 
Micke, det är bara tre personer totalt här på Fotosidan som har just en så'n blixt, ingen med en FZ30. Cokin-filter känner jag också igen och de går tydligen att köpa fortfarande t.ex. på Scandinavian Photo.

Har fotat en del nu med ett par enklare men kompakta kameror (Sony W1 och Panasonic LS3) och jämfört resultatet. Detaljrikedom, optisk kvalitet och exponering ser betydligt bättre ut med FZ30'an, skillnaden är större än jag trodde! Det är verkligen inte bara zoom-möjligheterna som skiljer.

Här är en länk till ett FZ50-test http://www.cameralabs.com/reviews/PanasonicFZ50/page6.shtml. I slutorden rekommenderar man istället FZ30! Om man hitter den till ett bra pris vill säga... men jag tror inte FZ50'an är såå tokig heller ;-)
 
Det tror inte jag heller, en kompis rekommenderade mig igår, och den tankegången hade jag med, att vänta till nästa generation FZ..
 
ANNONS