Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevliga bilder.
Vilket läge fotar du sådana här bilder med?


Jag funderar på att bygga en trådlös fjärrutlösare till denna kameran.

Ni som har flera kameror av olika märken, är det samma anslutning för fjärren på era kameror?
 
Trevliga bilder från Stockholms förorter, Micke! De blir bäst när man bläddrar igenom som en helhet, svårt att kommentera enskilda foton. Ser att du kört med ISO100 på första länken. Jag tycker man ser (eller anar) en skillnad mot ISO80 som jag försöker hålla mig till om jag kan.

Jag har ju fjärr men bara till FZ30'an, John. Tror att det är special för varje kamera/märke, rätta mig nå'n om jag har fel.

Svårt att hitta bra motiv så här års tycker jag, speciellt när det oftast är mörkt när man inte jobbar... Grävde i sommarens bilder och hittade en liten intressant burst-sekvens, 3 bilder/sek, av (croppade) bilder för den som är intresserad av insekter/makron.

1. En trollslända med normal, trevlig uppsyn
 

Bilagor

  • mac1.jpg
    mac1.jpg
    92.2 KB · Visningar: 338
2. Plötsligt gapar den som ett litet monster och verkar stoppa in nå't med "tassen" ;-)
 

Bilagor

  • mac2.jpg
    mac2.jpg
    94.2 KB · Visningar: 338
3. I nästa sekvensbild, bråkdelen av en sekund senare, ser den normal ut igen! Det mänskliga ögat hinner knappast uppfatta 'gapet'...
 

Bilagor

  • mac3.jpg
    mac3.jpg
    92.5 KB · Visningar: 332
Häftiga bilder, PeHa. Hur bar du dig åt egentligen, jag menar, kan man komma insekter så där nära?

Att jag körde på ISO 100 har nog mest bara blivit så, har inte tänkt på att det var så.
Snudd på så att man glömde man hade ISO 80..

Får se, på fredag kanske det kan bli en tur med FZ30.
Vädret såg ut att bli sämre i morgon varför min Canon EOS 20D får jobba.

Vidare så har jag problem med min stationära dator men en ny är på G vilken dag som helst så att gräva i arkivet efter FZ30-bilder får vänta till nya datorn.

//MN
 
Micke, en närbildslins (Soligor PRO +3 dioptrier) är använd för att komma nära, dessutom är ju bilderna rätt ordentligt beskurna.
3 dioptrier innebär alltså att den fokuserar på ungefär 1/3 meter = ca 30 cm. Motsvarande 420 mm ger en hyfsad förstoring på det avståndet, en obeskuren helbild (ursprungligen 8MP) kan se ut så här. Men trollsländan är ju en stor insekt. Om man ska plåta mindre insekter kanske man ska ha en starkare lins för ännu kortare avstånd men då riskerar man istället att skrämma bort dem. Dessutom blir det svårare att få skarpa bilder utan stativ.
 

Bilagor

  • fullimage.jpg
    fullimage.jpg
    87.2 KB · Visningar: 316
Här är en 100% crop, pixel för pixel, från samma bild. Om man vill går det ju alltså att komma riktigt 'nära' med sedvanligt tapp i kvalitet när man croppar för mycket. (vad är det där lilla röda 'extra ögat' ovanför den stora ögonloben... ;-)
 

Bilagor

  • maxcrop.jpg
    maxcrop.jpg
    92.2 KB · Visningar: 313
Häftigt, PeHa.
Skruvar man bara på Soligor PRO +3 dioptrier såsom med TCON-17?
Var kan man köpa Soligor PRO +3 dioptrier?
 
Inte i kvalitet nördvändigtvis. Det finns exempel tidigare i tråden med den starkare DCR-250. Men det är ju det där att närbildslinser alltså bara kan fokusera inom ett visst område, ju fler dioptrier desto närmare (avståndet är ungefär 1 meter delat med dioptritalet). En DCR-250 fokuserar alltså på ca 11-12 cm vilket kan vara lite väl nära för t.ex. en fjäril. Förstoringen blir också så kraftig att utan stativ får man lätt oskärpa.

Men de passar ju för lite olika ändamål, man kan ju ha en med +3 och en starkare typ +8, de kompletterar varann rätt bra tror jag. Jag borde kanske skaffa en DCR-250 till i vår mao ;-)
 
PeHa skrev:
Soligor-linsen finns på Cyberphoto här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41762
Klassas till "Bra köp" ser jag... Den skruvas på precis som TCON17 men en stepring 55-62mm behövs. Alternativ med samma styrka (+3) är t.ex. Nikon 6T.

Om man vill komma ännu närmare finns ju Raynox DCR-150 med +4 eller DCR-250 med +8 dioptrier.

Tack.

Oj, 819 spänn för linsen samt 119 för stepringen.
Det är en del pengar förståss, men kanske nå´t till i vår..
 
Trodde inget mer skulle komma under året då jag tolkade det som att panasonic hade presenterat året kameror.
Själv uppgraderade jag ändå till FZ50 och är nöjd med det, än så länge.
 
Hej igen, kul med lite liv i tråden, det var ett tag se'n ;-)
Nej, jag har inte heller hört talas om någon efterföljare till FZ50'an. Det kanske inte blir någon i samma stil (typ stor kompaktkamera) utan en systemkamera istället som ersättare. Tycker själv att Panasonics samarbetspartner Olympus har kommit med intressanta systemkameror, modellerna 410/510 och efterföljaren till E1 ser lovande ut med kompakt format, bra optik, live view på lcd-skärmen och antiskak i kamerahuset. Det kanske blir mitt nästa steg. Skulle inte förvåna om Panasonic kommer med en egen variant byggd på samma tekniska koncept som Olympus, det har ju hänt förr.

Tills vidare använder jag den gamla trotjänaren men jag ska erkänna att jag inte prövar de tekniska gränserna för den lika mycket som förr. Nu använder jag den mer 'normalt' och är helt enkelt bara nöjd med att den ger väldigt bra bilder. Här är ett exempel från skärgården förra veckan. Ha en bra sommar (om ni nu får någon sol)!
 

Bilagor

  • skargard.jpg
    skargard.jpg
    46.3 KB · Visningar: 200
Hej och tack själv.
Der var länge sedan ja, vi var nästan som en liten famlij ett tag då vi satt och lovordade FZ30 hela tide, jag är grymt nöjd med FZ50.

Har hört ryktas att Panasonic är på G med en ny systemare, vet ej om det är sant.
Kanske därför Scandinavian Photo har sänkt priset på L1 från 22 till 13 tusen, kanske ett samband....?
 
ANNONS