Annons

Panasonic GH1 (HD)

paco

Aktiv medlem
Vid den tiden skrattade en hel del seriösa fotomänniskor åt detta, samt även idén om live preview, som numera är standard i de flesta kameror , inklusive proffsmodeller.
Det kommer att skrattas åt det en lång tid framöver också, om det nu skrattas. De flesta tycker nog bara det är bättre med optisk sökare. Jag har en Fuji S9100 med EVF. Hade det inte varit en IR-kamera, hade jag aldrig kunnat acceptera det som enda sökaren på kameran. Just för IR är det en fördel med EVF. Storleken på kameror ökar just för att sökaren görs större. Hur många kameror finns det med stor EVF? Antagligen blir det inga heller för att det ses som en fördel att kameran är liten.
 

TML

Aktiv medlem
Ockerpris för Panasonic GH-1

Blev nästan chockad då jag insåg att den efterlängtade Panasonic GH-1 inkl. kitlins kostar 17000 kr på ScandinavianPhoto. För någon vecka sedan så menade dom att priset skulle vara under 15000 kr, snarare kring 14000 kr. MEN 1 7 0 0 0 kr för denna kamera...glöm det!

Skulle gärna köpt den men priset är minst 2500 kr för dyrt. Konstigt att Pana väljer denna prisstrategi med sitt nya format micro 4/3, nu när även Olympus verkar ha saker på gång i samma format, samt att både Nikon och Canon börjar vässa konkurensen gällande foto/film hybridkameror.

Pana hade en möjlighet att ta stora marknadsandelar här, men nu ... tveksamt!

Kanske man skulle beställa från B&H istället, samma kit, fast "bara" 1500 dollar +div omkostnader.
 

hornavan

Aktiv medlem
Blev nästan chockad då jag insåg att den efterlängtade Panasonic GH-1 inkl. kitlins kostar 17000 kr på ScandinavianPhoto. För någon vecka sedan så menade dom att priset skulle vara under 15000 kr, snarare kring 14000 kr. MEN 1 7 0 0 0 kr för denna kamera...glöm det!

Skulle gärna köpt den men priset är minst 2500 kr för dyrt. Konstigt att Pana väljer denna prisstrategi med sitt nya format micro 4/3, nu när även Olympus verkar ha saker på gång i samma format, samt att både Nikon och Canon börjar vässa konkurensen gällande foto/film hybridkameror.

Pana hade en möjlighet att ta stora marknadsandelar här, men nu ... tveksamt!

Kanske man skulle beställa från B&H istället, samma kit, fast "bara" 1500 dollar +div omkostnader.
Jag håller med att det är mycket pengar, men är det Pana som sagt att det skall vara dyrare i Sverige än i USA?
Priset har också att göra med vad du faktiskt får.
Marknadens bästa kompromiss mellan vanlig systemkamera och högklassig videokamera med ett objektiv som ingen annan kommer i närheten av.
En relativt enkel systemkamera kostar tio tusen och en bra videokamera lika mycket.
För övrigt är det inte priset som är dyrt; det är i så fall kameran.

PS: ” + diverse omkostnader” kan bli både moms och tull och vad gör du när du vill ha service?
 

hornavan

Aktiv medlem
En Canon 500D med 18-200 zoom kostar ca 15 tusen och då får du en tveksam videofunktion med enbart automatiska inställningar och monoljud. Dessutom kan den bara användas med skärmen pg av spegeln. Fokus är segt och svåranvänt.
För 2000 till får du GH1 som löst alla dessa problem på vad det verkar ett bra sätt.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
DxOMark review for the Panasonic Lumix DMC-GH1

♦

Den senaste generationen av bildsensor i Panasonics m4/3 kameror har fått en DxO-ranking. Sensorn i GH1 har ju en multi-aspect ratio, pga att kameran anpassats speciellt för video, men rankingen är baserad på sidförhållandet 4:3.

Tydligt är att denna sensor är av en ny generation, förmodligen framtvingad av dess tillämpning för HD video, men som samtidigt ger bättre prestanda även för stillbild.

DxOMark Sensor analysis clearly shows that the new GH1 sensor is different and actually performance has increased dramatically: a 63.6 DxOMark Sensor score for the GH1, versus 53 for the G1, about a 2/3-stop gain (a 1-stop gain is equivalent to 15 DxOMark Sensor points).
Compared to other four-thirds sensors, the Panasonic DMC GH1 is the best performer of those currently evaluated in DxOMark Sensor, especially in terms of dynamic range.


Intressant är att DxO jämför med en annan ny sensor som har samma pixelpitch, dvs. den i Canons nya EOS-7D. I denna jämförelse framstår Panasonics sensorteknologi som klart bättre, trots sitt handikapp i att vara fysiskt mindre.

The GH1 even outperforms a hypothetical four-thirds sensor cut from a (wider) Canon EOS 7D sensor (with the same pixel size). With its 50% larger sensor surface (corresponding to 9 DxOMark Sensor points), one would expect the 7D to have outperformed the GH1 by 9 points. Instead, it achieves a DxOMark score of 64.9 — only slightly more than 1 point above the GH1’s score of 63.6.

Sålunda finns det ingen anledning att hägra efter Canons sensorer, möjligen kan Sonys vara ett strå vassare än Canons, vilket visas av att Nikon D90 har så hög ranking. Fortfarande gäller dock att störst sensoryta ger högst DxO-ranking.

Sensorformatet för m4/3 framstår härmed som en bra kompromiss, för att med reducerad vikt och mått, ändå erbjuda hyfsade prestanda.

Ref:
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Blev nästan chockad då jag insåg att den efterlängtade Panasonic GH-1 inkl. kitlins kostar 17000 kr på ScandinavianPhoto. För någon vecka sedan så menade dom att priset skulle vara under 15000 kr, snarare kring 14000 kr. MEN 1 7 0 0 0 kr för denna kamera...glöm det!

Skulle gärna köpt den men priset är minst 2500 kr för dyrt. Konstigt att Pana väljer denna prisstrategi med sitt nya format micro 4/3, nu när även Olympus verkar ha saker på gång i samma format, samt att både Nikon och Canon börjar vässa konkurensen gällande foto/film hybridkameror.

Pana hade en möjlighet att ta stora marknadsandelar här, men nu ... tveksamt!

Kanske man skulle beställa från B&H istället, samma kit, fast "bara" 1500 dollar +div omkostnader.
Ja nu såhär i efterhand kan man ju se att den blev en flopp. Har aldrig sett någon bära på den och inte heller känner jag någon som köpt den. (Jag pratar södra Södra sverige då :))
Hade den kostat 12.000 när den kom så hade den blivit en hit utan motstycke nu när priset hade legat på 8-9000.. Men icke, dom enorma marknadsandelarna ville uppenbarligen inte Panasonic ha... MEN, trots detta så är Panasonic den kameratillverkare jag tror mest inför de kommande åren. Har aldrig stött på en kameratillverkare innan som verkar förstå vad fotografer vill ha (förutom Leica då), och kanske är det just samarbetet med Leica som gört?
 

christianhylse

Aktiv medlem
defekt GH2

hej
vet inte riktigt om jag skriver i rätt tråd, känns som jag startar en egen här,
men först och främst.
GH1:an kostar numera runt 13000-14000 kr och kan fås ny från ebay.uk för runt 11000 kr
vilket jag anser vara ett mycket bra pris med tanke på att man då får
det högst förträffliga 14-140-objektivet. Vilket jag själv sålde, men det var helt
enkelt för stort och för långzoomigt för mina behov.
GH1 är en fantastiskt bra kamera, måste erkännas och jag har helt vänt från att ha stora
bjässar med mig ut till att blott använda små sköna ting som den här.
Men hur som helst.
Fattningen är känslig. Min variant började glappa tidigt och nu är den helt hopplös
att använda. "No lens attached" står det hela tiden i menyerna och kameran låser sig.
Har avaktiverat så att man ska kunna använda kameran "utan" objektiv (manuella gluggar)
men det meddelande dyker upp hela tiden. Om man "ruckar" lite försiktigt på objektiven (20 F1.7 och 7-14 i mina fall) så får kameran kontakt igen, men det är högst irriterande.
Har ju garanti och ska skicka i väg kameran, men undrar om någon annan varit med om samma sak. Är jag historisk?

--
till sist, tycker också att Panasonic skulle erbjudit kameran
med såväl 14-140-objektivet samt 14-45 då det senare fixar HD-filmning galant också.)
 

Stene_68

Aktiv medlem
Bilderna från GH1 korrigeras automatisk i kameran (jpg) och vissa råkonverterare. Om man jämför med en okorrigerad bild, ser man att lite av motivet försvunnit när distorsionen korrigerats. Antalet pixlar är dock detsamma, åtminstone om man kollar med programmet Den här datorn.

Vet någon om denna förminskning är inräknad i objektivets brännvidd? Annars måste man ju lägga till lite för att få korrekt brännvidd. Så vitt jag kunnat se så syns lika mycket av motivet på kamerans skärm innan exponering som på jpg-bilder direkt från kameran och råbilder konverterade med Silkypix 3. Däremot har jag upptäckt att att DxO Optics 6 ger bilder med lika många pixlar men utan att klippa lika mycket på sidorna jämfört med kameran (jpg) och Silkypix 3. Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Vitsen med DxO Optics Pro är att du har kalibrerade profiler för kameran och aktuellt objektiv, förmodligen saknar du sådan profil för specifikt objektiv i detta fallet.

Har för mig att korrigeringen av distorsion är en del av m4/3-standarden, men att t.ex. Olympus hittills inte korrigerar för CA.

WYSIWYG gäller för både sökarbilden och JPEG ut fån kameran.
Korrigeringen hos stödda råkonverterare tolkar objektivdata medlevererade i EXIF-fält hos bildfilerna, såsom hos ACR i LR/PS, i Apples Digital Camera Raw för iPhoto/Aperture, samt i det medlevererade Silkypix.

Följer du därför det rekommenderade arbetsflödet, så behöver du inte ens veta om att en korrigering sker någonstans i bildbehandlingskedjan. Jag tror du ska betrakta hela flödet som en oseparabel enhet.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har laddat ner profil för objektivet och man kan se att DxO korrigerar distorsionen. Det verkar dock som om DxO inte gör det riktigt lika mycket som kameran och Silkypix. Ska testa lite mer vid tillfälle.
 
Senast ändrad:

Stene_68

Aktiv medlem
Har testat iExposure lite med råbilder och kan faktiskt inte se att funktionen gör någon skillnad. Däremot ser man skillnad på jpg-bilder direkt från kameran. Är det någon som märkt att funktionen haft någon effekt på råbilder?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Nu har jag lagt upp några bilder tagna med GH1 och 14-140 i mitt album "Landskap & växter". Det är de 3 sista (vinterlandskapen). Är mycket nöjd med kameran och objektivet.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Har skaffat ett Panasonic 7-14 till min GH1. Ett mycket trevligt objektiv som är lätt, kompakt, skarpt och raktecknande. Kan verkligen rekommendera detta objektiv. Läste i ett test att det skulle ha problem med CA i hörnen, men det har jag inte sett några spår av trots att jag testat genom att fota krävande motiv.

Har tagit bilden "Paviljongen 3" i mitt album "Landskap & växter" med det objektivet.
 
ANNONS