Annons

Pannkaksobjektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Varför finns inga pannkaksobjektiv till D90 eller andra Nikon?
Finns något alternativ?
Klart att med ett 24 eller 35 mm AF blir kameran lite mindre och kompaktare. Men ett riktigt platt vore kul, för att göra kameran lite liten och lätt vid vissa tillfällen.
Nog fanns ett platt manuellt ett tag.
Sen finns ju 50 mm 1,4 i E serien, men det är ju manuellt.
Några ideer?

de
Roy
 
Det fanns ett pancake 45mm/2.8 med CPU-kontakter. Helt manuellt utan AF men med fungerande exponeringsautomatik. Skön metallkänsla. Av outgrundlig anledning tillverkades objektivet endast under kort tid. (Av en händelse står ett dylikt på min hylla).
 

Och tydligen riktigt, riktigt bra...

http://digital-images.net/Lenses/lenses.html

Finns dessutom ganska många på beg marknaden i mint- både GN och P varianten.

Den senare P silverfärgade tillverkades i betydligt fler ex jfr den svarta (P) och har därför ett pris på nästan hälften. Nivån i utlandet ligger på ca 2200-4000 SEK.

Har kollat på dessa en längre tid och kommer själv att köpa en rätt snart.
 
... men en vanlig 50/1.8 i plast är lika skarp på bl 4 och uppåt! Men det är nog inte för optiken man köper ett sådant objektiv, utan för känslan och utseendet! Men det är OK, ingen tvekan om den saken!

Per.

T.o.m verkar den prestera bra i jämförelse. Nu har jag inget sådant, än men den sida jag refererar till (känns trovärdigt, jämfört också med andra) skriver så här (Goggle auto översättn.)

Den 45mm f/2.8P manuella objektiv är mycket intressant ... det finns mycket bra detaljnivå och skärpa samt extremt smidig defocused områden och god skuggdetalj-hämtning vid f/2.8-f/5.6 på nära till medellånga avstånd, och blir allt mer vardagliga som du stoppar ner den mer eller gå längre än ca 10 -12 fot (bäst prestanda på avstånd uppnås vid f/8-f/11). My brother-in-law köpte mig en i Japan (tack Wabo!), Och efter fotograferingen med objektivet jag måste säga att om ett ämne som är inne 10 fot, som du vill skjuta mellan f / 2,8 och f / 5,6 , erbjuder liknande karaktär som du får från 85mm f/1.4D. Det bästa resultatet uppnås med ett ämne mellan 3 och 7 fot på f / 4 till 5,6 om du är kräsen, men det totala resultatet från 2,8 till f / 8 är verkligen mycket bra. Det är lite mjuk i oändlighet jämfört med de allra bästa linser, men med tanke på prestanda inom en nära ämne detta är acceptabelt (det påminner mig i detta avseende karaktär 28mm f/2.8 AIS, vilket är oerhört bra för närliggande motiv men lite mjuk i oändligheten). Det är skarpare på 2,8 för nära arbetet än något av 50mm objektiv och sätt skarpare än en zoom på distans. På f / 4 till f / 5,6 det är ganska förbannat nära perfekt. The 45mm f/2.8P gör en fantastisk resa, inomhus eller street-skytte objektiv, och den väger nästan ingenting. Konstruktionen kvalitet är oerhört trevligt, och den kommer med en NC-filter och nätt omvänd-skål huven samt ett speciellt linsskydd som passar med taket på plats. Filtret och huva nästan dubbelt så djup på linsen ... det här är teeny. En mycket diskret och flexibel normal lins. Den släta karaktär och användarvänlighet är attraktiv, och det är "coolt faktorn" är ganska hög.
 
Tack för fina synpunkter!
Skall det bli något av detta bör det bli något med AF etc.
24 - 35 mm dvs ett normal av platt typ med AF etc. Kanske kommer något framöver. Men det är ett visst konstruktionsproblem, inser jag.
Får köra vidare med Leica objektivet, kanske ite pannkak, ne det ser kul ut. Tyvärr fokuserar det inte oändligt, utan blir ett makro, se bild. (hoppas nu bilderna kommer med)

de
Roy
 

Bilagor

  • D90%20med%20Letz%20Elmar%203,5%2050%20mm.jpg
    D90%20med%20Letz%20Elmar%203,5%2050%20mm.jpg
    24.1 KB · Visningar: 841
  • Macro%20med%20Leitz%20Elmar%2050%20mm.jpg
    Macro%20med%20Leitz%20Elmar%2050%20mm.jpg
    17.2 KB · Visningar: 792
Då pancake-objektiv till Nikon efterlysts i denna tråden, kan jag nämna att jag nu lagt ut mitt 45mm/2.8 P på www.tradera.se med slutdatum 2010-03-14.
 
Det fanns ett pancake 45mm/2.8 med CPU-kontakter. Helt manuellt utan AF men med fungerande exponeringsautomatik. Skön metallkänsla. Av outgrundlig anledning tillverkades objektivet endast under kort tid. (Av en händelse står ett dylikt på min hylla).

Det sålde nog inte så bra, folk är inte så lättlurade som man tror :). Visst, det är snyggt, men det har samma prestanda som ett beggat 50mm f/1,8 Series E, som du får för 4-600 spänn på blocket...
 
Det sålde nog inte så bra, folk är inte så lättlurade som man tror :). Visst, det är snyggt, men det har samma prestanda som ett beggat 50mm f/1,8 Series E, som du får för 4-600 spänn på blocket...

Om du drar en liknelse med armbandsur, så ser du snabbt att prestanda inte är allt! Säg det gamla Heuer som inte blir slaget i precision av vad som helst för 250 spänn på Ur&Penn!

Per.
 
ANNONS