Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tes skrev:
Kom ner i 46,4s när jag stängt av alla program och gjort en omstart!

Det är inte helt schysst egentligen eftersom det aldrig är så man jobbar. Man har ju alltid minst 10 program igång och säkert nån Gig i bilder öppna på skärmen samtidigt och jobbar i så det är väl den tiden man borde mäta...men visst är det kul! ;)

Hejsan Therese..

Orkar inte leta mitt resultat men jag har för mig att det var 37 eller 39s, från min G5/2.7GHz.
Så speciellt stor skillnad är det ju inte för dessa tusenlappar.

Kör en AMD64/3700+ som scanner och lagringsmaskin. Den tror jag hamnade runt minuten.
 
jimh skrev:
Lägg ner mac-/pc-tjafset, annars stänger jag tråden. Det finns en hel forumavdelning för sånt och den här tråden ligger inte där.

Lite humor och bus kan väl inte vara så allvarligt?

Alla fall när man är tydlig att markera humorn...
 
59,7 sekunder
Windows XP
AMD Athlon 3700+ socket 939 (2.2 ghz,klockad till 2.8)
Kingston DDR 400 2 gb
Photoshop CS2

Inga program avstängda.
 
Chet skrev:
Lite humor och bus kan väl inte vara så allvarligt?
Självklart är ett skämtsamt inlägg inte så hemskt. Men vissa typer av inlägg leder i princip undantagslöst till att hela tråden fortsättningsvis kommer att handla enbart om det. Mac/pc, digitalt/analogt och Nikon/Canon är sådana ämnen. Så är det bara, det tror jag de flesta som hänger på fotosidan har märkt. Därför finns vs-forumet, så att dessa ämnen kan diskuteras utan att förpesta alla andra trådar.
 
Jo, det finns viktigare saker än att mäta antalet sekunder som det tar för ett dataprogram att utföra en uppgift. Det viktigaste är att det fungerar smidigt och ger det resultat man förväntar sig. MEN - om det tar för lång tid, får man väl se om sitt hus.
 
544,4 sekunder.... med jobbdatorn.
Adobe Photoshop Version: 8.0.1 (8.0x125)
Operativsystem: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
Systemarkitektur: Intel Datorfamilj:6, Modell:8, Version:3 med MMX, SSE-heltal, SSE FP
Processorhastighet: 728 MHz
Inbyggt minne: 767 MB
Ledigt minne: 228 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 698 MB
Minne som används av Photoshop: 50 %
Bildcache-nivåer: 4
Använd bildcache för histogrammen: Nej

Ska testa med min hemdator ikväll, 3.2 ghz Intel, 1,5 GB minne och CS2

Är det någon skillnad mellan CS och CS2 prestandamässigt?
 
roypeter skrev:
59,7 sekunder
Windows XP
AMD Athlon 3700+ socket 939 (2.2 ghz,klockad till 2.8)
Kingston DDR 400 2 gb
Photoshop CS2

Inga program avstängda.

Kör en maskin med samma processor, operativsystem, ej uppklockad och halva minnesmängden, på identiska tider.
 
Min PowerMac G5 Dual 2.0 GHz med 2.5 GB DDR SDRAM tog 45,0 sekunder på sig att skapa radiell oskärpa.

Är lite kritisk mot sådana här test eftersom det knappast kan betraktas som ett Photoshoptest utan endast ett prestandatest för radiell oskärpa. PS's olika filter har inte heller alltid så välskriven kod har någon påpekat. Jag tycker att ett mer relevant Photoshoptest borde se ut ungefär så här:

Öppna en fil
Rotera den
Skapa ett justeringlager, ändra nivåer
Ändra bildstorlek
CMYK:a
Justera färgbalans
Skärpa
Spara
 
132.7 sekunder
Photoshop CS
Xp Pro sp2
wlan, och massa andra program igång

(edit:) Ja, det är en bärbar dator :)
 

Bilagor

  • zcer.jpg
    zcer.jpg
    8.7 KB · Visningar: 942
Björn Nordström skrev:
Min PowerMac G5 Dual 2.0 GHz med 2.5 GB DDR SDRAM tog 45,0 sekunder på sig att skapa radiell oskärpa.

Är lite kritisk mot sådana här test eftersom det knappast kan betraktas som ett Photoshoptest utan endast ett prestandatest för radiell oskärpa. PS's olika filter har inte heller alltid så välskriven kod har någon påpekat. Jag tycker att ett mer relevant Photoshoptest borde se ut ungefär så här:

Öppna en fil
Rotera den
Skapa ett justeringlager, ändra nivåer
Ändra bildstorlek
CMYK:a
Justera färgbalans
Skärpa
Spara


Njae...det här är nog ett ganska bra test för PS och framförallt bildbehandling.

Testet tar, för mig, ungefär lika lång tid som att konvertera 5st 1Dsm2 rawfiler och skillnaden mellan olika datorer blir motsvarande.

Skillnader i tidsåtgång för detta test tycker jag stämmer bra även när det gäller andra vanligt förekommande operationer i bildbehandling som är processorkrävande.

För övrigt är det solklart att Mac OS kommer bättre överrens med Adobes program än WinXP när det gäller adresserbart rammminne till CS2 och en hel del annat.

Arbetar man inte med relativt stora rawfiler eller stora utskrifter lär skillnaderna vara marginella och acceptabla.

Jerry
 
Amilo D bärbar, 3,06 GHz p4, 1Gb ddr266 121s. Utan sladd (1.6 GHz) 222s. Photoshop 7.

Dell p4 2,6 / 506 stationär 126s.

Intressant att se att en bärbar med CeleronM 1.6 presterar lika bra. Kanske skulle prova med en gammal Via c3 700 MHz...
 
193,5 sekunder med cs 2 ( 499 mb allokerat )
Maskinens namn: Power Mac G4 (ca 4 år gammal)
Datormodell: PowerMac3,6
Typ av CPU: PowerPC G4 (3.2)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 1 GHz
L2-cache (per CPU): 256 K
L3-cache (per CPU): 1 MB
Minne: 1 GB
Busshastighet: 133 MHz
 

Bilagor

  • blur.jpg
    blur.jpg
    22.3 KB · Visningar: 850
Senast ändrad:
Efter uppdatering från CS2 9.0 till 9.0.1 så kapades 11s idag.

-----

PS CS2 9.0.1 (060516)

Texturiser Test 1: 3,6s
CMYK Colour Conversion: 7,2s
RGB Colour Conversion: 8,2s
Dust and Scratches: 9,6s
Watercolor: 25,2s
Texturiser Test 2: 3,7s
Stained Glass: 11,3s
Lightning Effects: 13s
Mosaic Tiles: 41,9s
Extrude: 135,3s
Smart Blur: 139,2s
Underpainting: 39,5s

Totalt: 437,7s

Powerbook 12" 1.5Ghz G4, 1.25GB RAM. OSX 10.4.6.
 
Senast ändrad:
PS CS2
Texturiser Test 1: 0,9s
CMYK Colour Conversion: 2,2s
RGB Colour Conversion: 4,0s
Dust and Scratches: 3,1s
Watercolor: 21,9s
Texturiser Test 2: 5,0s
Stained Glass: 11,1s
Lightning Effects: 5,0s
Mosaic Tiles: 20,6s
Extrude: 62,7s
Smart Blur: 50,6s
Underpainting: 32,9s

Totalt: 220s

Amd X2 4200+ 2gb dual channel pc3200
 
Nu fick jag nya sifffror

37.5 sec med amd 3800 x2 2 gigs ram 1.5 gig allokerat till ps testet gjort i cs2
 
59,2sek med en(lite kort):
Intel Pentium 3,4Ghz
1024Mb i minne
GF 6800 256Mb grafikkort

Det jag tror många gör fel är att de inte sköter sina operativsystem/datorer på ett bra sätt för en del resultat man ser med liknande datorer är skrämmande! :(
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS