Annons

polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har köpt Nikon D7000 och undrar om jag skulle vilja köpa polarisationsfilter till finns det nåt speciellt jag bör tänka?
Vill gärna ha tips på vad som passar?

Du bör köpa ett som passar dina objektiv och inte din kamera ;-) Objektiven har en filtergänga längst fram, du måste se vilken diameter en har och sedan köpa filter med samma diameter. Har du objektiv med olika diametrar får du köpa ett som passar det största och sedan adaptrar så det passar dina andra.

Annars, undvik de billigaste men inte så mycket annat.
 
Tack!

Har objekt 18-105.

Skulle vara tacksam om man kunde få tips genom namn och märke.

Längst fram på filtergängan står det vilken diameter gångan har, 67 mm har jag för mig. Det är alltså inte objektivets brännvidd det handlar om.

Märke och modell kvittar i stort sett, köp ett så dyrt du tycker att du har råd med och snåla inte. Kika på B+W, Kenko, Hoya och de andra lite finare märkena.
 
Köpte ett billligt pola-filter från Kaffebrus och konstaterade att det fungerade hyfsat på objektiv med kortare brännvidder. Men, när man satte det på ett objektiv med något längre brännvidd var det inte användbart, oskärpa i vissa delar av bilden.

Köpte sedan ett märkesfilter (Nikon) och det var skillnad det!! Men, det är skillnad på priset också...

Min rekommendation, köp inte billiga polafilter!
 
Jag har ett 67mm Green.L från kina som jag köpte för ca 50kr inkl frakt. Vill någon betala frakten, ca 20-25kr eller så bjuder jag på frakten, så skickar jag så ni kan pröva effekten.
Fungerar fint men bilderna blir skit på teleområdet och ännu sämre på vidvinkel.

B+W har jag förstått att har mässings gängor så att de inte ska fastna lika i objektivet som dom med aluminium gängor.
 
Polfilter

Jag kan bekräfta Rickards gissning på frontdiameter. Du skall köpa ett 67 mm och lyssna noga på hans fabrikatrekommendationer. Ett billigt fiter för några hundra är att kasta bort dom pengarna, inte en bild blir användbar. Vänta till du anser dig har råd med tusen - femtonhundra kronor, det kan du ha mycket skojigt med. Var försiktig med hur mycket polarisation du skruvar upp. En himmel som ser ut som bläck är kanske något överdrivet, ett klart vatten däremot, kan du skruva upp till max.
Lycka till.

Rolf
 
ebay

På ebay.com, ebay.co.uk ebay.de finns det relativt ofta beggade och nya B+W för en billigare peng än nytt i Svergie, funkar alltid att kolla dessutom brukar 67mm vara mindre odyra än 77mm. (Kaesemann, KSM är top of the line )

Cyberphoto,se 1195sek för B+W C-Pol MRC KSM http://www.cyberphoto.se/info.php?article=44842

ebay.de http://foto.shop.ebay.de/Polfilter-...W+67mm&_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282 för tyska ebay ca 100 Euro nytt Buy it now

ebay.co,uk http://photography.shop.ebay.co.uk/...7mm&_osacat=18866&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 ca 50£ Buy it now nytt

ebay.com http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=b+..._Filters&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282 ca 75$ och uppåt

Dagsnoteringen är alltså att satsa på ebay.co.uk där du får ett nytt för 600 sek inklusive frakt.
MVH Joachim
 
Smyger mig in med en kort fråga.

Råkar någon veta var man får tag i ett bra linjärt polfilter nytt?
 
Jag har ett billigt 72mm polfilter hemma som skiftar lite i grönt när man tittar på det. Ger säkert dålig skärpa men det är inte det som slår en när man använder det. Bilderna blir nämligen grönare om man vrider till +95 grader än om man vrider till +85 grader. Grönt som i grön hinna. Detta är oavsett vad man fotar, inne som ute. Klart irriterande! Mitt andra "normala" polfilter ger bara skillnader i grått.

Köp bra polfilter, speciellt om det ska sitta på hela tiden!
 
Leta på ebay

Smyger mig in med en kort fråga.

Råkar någon veta var man får tag i ett bra linjärt polfilter nytt?

Då och då finns de på ebay (japp även nya) Kolla ebay.de och ebay.com regelbundet någon månad eller så så kommer du troligtvis hitta ett.
MVH Joachim
 
Smyger mig in med en kort fråga.

Råkar någon veta var man får tag i ett bra linjärt polfilter nytt?
Båda de tyska filtertillverkarna B+W och Heliopan tillverkar fortfarande linjära polfilter. De flesta återförsäljare av deras filter kan ta hem de filter man vill ha. Om inte heller svenske importören har önskat filter på lager kan leveranstiden bli ca en månad.

Om du inte hittar någon återförsäljare som har filtret, eller inte vill vänta en månad, tänk på att den enda nackdelen med ett cirkulärt filter, jämfört med ett linjärt, är priset. Vilket ju kan vara nog så viktigt förstås.

Olle
 
Senast ändrad:
tänk på att den enda nackdelen med ett cirkulärt filter, jämfört med ett linjärt, är priset.
En till nackdel är att man i kameramanualen kan läsa : "Denna kamera kan INTE användas med linjära polfilter, endast cirkulära polfilter fungerar."
(jag gissar att autofocusen slås ut)
 
En till nackdel är att man i kameramanualen kan läsa : "Denna kamera kan INTE användas med linjära polfilter, endast cirkulära polfilter fungerar."
(jag gissar att autofocusen slås ut)
Nu vände du på det jag skrev. Du skriver att linjära visst har nackdelar jämfört med cirkulära. Nåt annat har jag heller aldrig påstått.
Cirkulära filter kan användas till alla kameror. De har alltså inga nackdelar förutom priset.

Olle
 
Båda de tyska filtertillverkarna B+W och Heliopan tillverkar fortfarande linjära polfilter.

Ah, tackar. Bra att veta att det fortfarande produceras.

tänk på att den enda nackdelen med ett cirkulärt filter, jämfört med ett linjärt, är priset.

Är det så? Tycker mig ha läst att linjära skall vara aningen effektivare än cirkulära. Men är inte säker på det och det finns inte mycket information om det på nätet heller.

Någon som antigen har erfarenhet av likvärdiga cirkulära mot linjära filter eller är införstådd på fysiken bakom kanske har något att säga om detta.
 
Är det så? Tycker mig ha läst att linjära skall vara aningen effektivare än cirkulära. Men är inte säker på det och det finns inte mycket information om det på nätet heller.
Ett linjärt polfilter består av två skyddande glasskivor med en plastfolie emellan. Den fungerar precis som "plastglasen" i ett par polariserande solglasögon. Ett cirkulärt polfilter har en likadan plastfolie, som alltså har exakt samma effekt, plus ytterligare en plastfolie bakom den första. Anledningen är att det linjärt polariserade ljuset kan påverka AF och på många kameror även exponeringsmätningen. Den andra plastfolien gör om det linjärt polariserade ljuset till cirkulärt polariserat. Riktigt hur det fungerar vet jag inte, men det borde gå att hitta förklaring på nätet.

Att den extra folien skulle minska effektiviteten har jag inte hört. Den effekt man är ute efter sköts ju av den första folien, som är lika i båda typerna av filter.

Olle
 
Ett linjärt polfilter består av två skyddande glasskivor med en plastfolie emellan. Den fungerar precis som "plastglasen" i ett par polariserande solglasögon. Ett cirkulärt polfilter har en likadan plastfolie, som alltså har exakt samma effekt, plus ytterligare en plastfolie bakom den första. Anledningen är att det linjärt polariserade ljuset kan påverka AF och på många kameror även exponeringsmätningen. Den andra plastfolien gör om det linjärt polariserade ljuset till cirkulärt polariserat. Riktigt hur det fungerar vet jag inte, men det borde gå att hitta förklaring på nätet.

Jo det här vet jag också, och det svarar ju inte på min fundering.

Att den extra folien skulle minska effektiviteten har jag inte hört. Den effekt man är ute efter sköts ju av den första folien, som är lika i båda typerna av filter.

Här kan det vara värt att även tänka på hur mycket ljus filtret stjäl mm. Själva polarisationen borde ju, som du säger, inte påverkas.
 
ANNONS