Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Posering och arrangering - Hur går man tillväga

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut!!! Har du "Digital Portrait..." så är "Digital Wedding.." ett bra komplement, eftersom den tar upp mer specifikt för just bröllopsfoto. Rekommenderas! (Den kostar ju inte så mycket heller...)

Dessvärre är det ju inte samam författare, men den kan väl vara bra ändå.


Jag tar gärna emot fler tips på poseringskommunikation och tekniker!
 
Givetvis måste du som fotograf kommunicera med modellerna, speciellt vid en så uppställd och konstlad situation som en blöllopsfotografering. Det är inte fånigt - det är att göra ditt jobb! Att sköta kommunikationen bra är väl liksom vad som gör en fotograf bra?! Vilken sopa som helst kan säga "ost" och trycka ner en knapp, men det kräver lite extra att få modellerna att vara avslappnade och se så bra ut som möjligt.

1: Kolla runt på andras bilder och knyck deras poser.
2: Testa poser med några polare och se vilka som funkar och vad du måste säga för att få modellerna i position.
3: Gör skisser för att minnas och för att kommunicera med brudparet.

Ett tips som jag har lärt mig av en duktig fotograf är att istället för att säga "se glad ut nu!" försöka få modellen att slappna av helt i ansiktet, att se helt nollställd ut. Ofta är det ett bättre utgångsläge än ett påklistrat leende. Sedan snackar du och beroende på modellen kan du säga saker som "tänk på att börsen har gått upp med 3 procentenheter" eller "tänk dig att du bor på Ballefjongvägen 6". Då får du (ofta) mer naturliga ansiktsuttryck.

Tja. Det var bara några små idéer. Ta det coolt, träna innan och väx in i din roll som fotograf.

Björn
 
Givetvis måste du som fotograf kommunicera med modellerna, speciellt vid en så uppställd och konstlad situation som en blöllopsfotografering. Det är inte fånigt - det är att göra ditt jobb! Att sköta kommunikationen bra är väl liksom vad som gör en fotograf bra?! Vilken sopa som helst kan säga "ost" och trycka ner en knapp, men det kräver lite extra att få modellerna att vara avslappnade och se så bra ut som möjligt.

1: Kolla runt på andras bilder och knyck deras poser.
2: Testa poser med några polare och se vilka som funkar och vad du måste säga för att få modellerna i position.
3: Gör skisser för att minnas och för att kommunicera med brudparet.

Ett tips som jag har lärt mig av en duktig fotograf är att istället för att säga "se glad ut nu!" försöka få modellen att slappna av helt i ansiktet, att se helt nollställd ut. Ofta är det ett bättre utgångsläge än ett påklistrat leende. Sedan snackar du och beroende på modellen kan du säga saker som "tänk på att börsen har gått upp med 3 procentenheter" eller "tänk dig att du bor på Ballefjongvägen 6". Då får du (ofta) mer naturliga ansiktsuttryck.

Tja. Det var bara några små idéer. Ta det coolt, träna innan och väx in i din roll som fotograf.

Björn

Tackar för ett jättebra inlägg, det gav mig mycket.
Gärna mer synpunkter och tips! Det där med börsen gått upp 3% var riktigt bra :)
 
Är folk överlag villiga att posera eller måste man "tvinga" dom?
Känns det inte fånigt att säga åt brudparet
"Titta däråt!"
"Håll om varandra på det här viset.."
"Kyss varandra med stängda ögon"
"Om brudgummen går bortåt och sedan kommer gåendes mot dig så kan du le när du ser att han kommer"

De flesta vill ha så bra bilder som möjligt, och är de inte speciellt fotointresserade själva så litar de till att fotografen vet hur han/hon vill ha det. Då brukar det inte vara något större problem att "styra" dem som man vill.

Självklart finns även de som har egna idéer på vilka bilder de vill ha tagna. Lyssna och försök gå dem till mötes så långt som möjligt. Det vinner du på i längden.

Det har oftast med personlighet att göra. Fotade en bankchef som gifte sig i somras, och han hade väldigt svårt att ta instruktioner för poser och annat. Det strulade en del runt bröllopet och han styrde och ställde hela dagen, trots att han hade folk som skulle vara ansvariga så att han "bara skulle gifta sig" - men han klarade inte riktigt av det. Det avspeglade sig också i bilderna, han ville inte riktigt bli styrd till något.

Sedan klagade han också på att det var för lite bilder och fel poser. Räkna med att vissa blir aldrig nöjda.
 
Personligen tycker jag de bästa bilderna blir till när jag poserat brudparet, och sedan kör en liten vit lögn om att "jag ska bara fixa utrustningen lite så kör vi igen sen". Då slappnar de av, men behåller oftast posen, plockar lite med kläder och pratar lite - vips så har man en kanonbild! :-D

Det jag oftast gör är att ändra parets naturliga poser, flyttar en hand eller fingrar, ordnar till fötter osv. Framförallt - att få dem att slappna av!

Sen brukar jag skilja på "tidningsfotot" och bilderna till paret.


Shit, det är så skoj att fotografera bröllop! Att få vara med under ett pars mest betydelsefulla ögonblick. Och som fotograf - att verkligen vara bäst när det gäller! Finns inga chanser att göra om det...
 
Jag känner att en väldigt utmanande del av fotograferingen är just detta med att "skapa" bilden när människor påverkas. Hur gör ni för att få personer i de poser eller situationer som ni vill? Vad säger ni till dom och på vilket sätt?

Hur får ni dom att ändra ansiktsuttryck och liknande? Om en person poserar på konstigt sätt? Förklara ni _varför_ ni ändrar på personernas uttryck och poser?

Är brudpar villiga att avsätta tid för endast denna "posering" som beskrivs ovan och hur mycket kan man "styra" över dom vid arrangeringen?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Själva grundfrågan är ju egentligen hur mycket plats man kan ta som fotograf.

Jag tycker att brudparet får avgöra hur styrda de ska bli. Ju kräsnare brudparet är på bilderna ju mer styrda bör de rimligtvis acceptera att bli. För många brudpar är det nog viktigare att bilderna är spontana och naturliga än att man står precis rätt och att händerna är perfekt placerade.

Jag ska själv gifta mig i sommar, och jag vill inte titta på mina bröllopsbilder efteråt och tänka på att "ja just ja, vi står så där för att fotografen ville det, och där fick han jobba i en kvart för att jag skulle vinkla huvudet rätt", jag vill hellre att mina bilder ska vara spontana och kanske tekniskt lite sämre. Minnesbilder helt enkelt, inte fulländade porträtt.

Sen finns det folk som är mer brydda om poser, skuggor, bakgrunder och att man är fotad från sin bästa sida än minnesbilden, men det får man prata om innan. Själv är jag helt värdelös på att styra brudparet, jag gillar knappt bilder där folk kollar in i kameran, jag vill ha "kodak-moments".. :)
 
ANNONS