Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning företagsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Jag gjorde ett bröllop som hobbyfotograf, fick åka 6mil totalt och var nog 2-3timmar på plats.
Jag tog 1500kr för det med resonemanget att det var mitt första officiella jobb och jag var färsk på det.
Jag tog 800foton ca och det är väldigt mycket jobb sen att gå igenom allt i photoshop så nästa gång blir det betydligt högre pris.

Så du kommer nog upp i en del foton när du börjar plåta.
Ska du åka tåg m.m. så låter det som att med resande och jobbande så blir du borta tre dagar åtminstone.

Det finns ju coolcompany och frilans finans du kan fakturera genom.
Pris är alltid svårt när man inte har gjort något liknande innan men se till att få betalt för alla utlägg som resa, boende m.m och själva jobbet.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Ingen som räknar på kvaliteten på bilderna? Här hoppar glada amatörer in o plåtar allt möjligt o ska tjäna storkovan, jävla fjanteri! LO
 

225237

Avslutat medlemskap
Ingen som räknar på kvaliteten på bilderna? Här hoppar glada amatörer in o plåtar allt möjligt o ska tjäna storkovan, jävla fjanteri! LO
I mitt fall kunde jag visa upp foton från andra bröllop där jag hade fotat som gäst vilka jag visade upp för brudparet som glatt gick med på 1500kr.

Om ts har fått förfrågan så måste han ju ha lagt ut bilder rimligtvis som håller en kvalité där företaget tror att han kan göra ett bra jobb.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
I mitt fall kunde jag visa upp foton från andra bröllop där jag hade fotat som gäst vilka jag visade upp för brudparet som glatt gick med på 1500kr.

Om ts har fått förfrågan så måste han ju ha lagt ut bilder rimligtvis som håller en kvalité där företaget tror att han kan göra ett bra jobb.
Jaså, inte vet jag!, LO
 

snap01

Aktiv medlem
Ingen som räknar på kvaliteten på bilderna? Här hoppar glada amatörer in o plåtar allt möjligt o ska tjäna storkovan, jävla fjanteri! LO
Ingen vet hur duktig TS är kanske väldigt duktig men ditt pris på 1500 kr för jobbet där bara resan tar typ 1 dag är bara riktigt korkat. Du är anställd själv antar jag med tanke på din okunskap om prissättning.

Hela upplägget känns amatörmässigt jag tror få yrkesfotografer ens skulle lämna en offert på det. Att vilja ha just 150 bilder hur kom dom fram till den siffran? När jag fotot ett reseål med kanske 25 hotell o 5 orter då har jag lämnat 600 bilder.
Jag har alltid hållit mig till prisguiderna som Blf o sff utgett där kostar om jag minns en heldag typ 8000 kr + moms sedan ska bildbehandling o resekostnader samt tid tillkomma o jag brukar alltid ha en klasul om bildrättigheterna att dom kund som tar jobbet inte får sälja dom vidare osv.

Jag har alltid försökt få kunder att ta mig för mina bilders skull inte för priset har jag haft en kund som bara är fokuserad på priset så brukar jag tacka nej. Jag vill kunden väljer mig för att jag kan lämna bilder som dom kommer vara nöjda med inte ett billigt pris. Det är nog svår konkkurrens inom foto o då behver man inte sabba markanden med att går under blf o sff prisguider för snittlönen för en fotograf är redan riktigt dålig.

Om TS verkligen vill ha jobbet så tycker jag att det absolut lägsta pris är 8000 kr + moms o då ska kund stå för resa o troligen övernattning om det behövs. O mitt pris baseras på att TS betalar sin skatt o avgifter själv.

Det jag skulle ge TS råd om är att inte skriva på ett papper på att det ska lämnas 150 bilder utan istället vad som ska fotgraferas o hellre skriva ca antal o sätta den gränsen betydligt lägre men jag har svårt att veta det eftersom jag inte vet vad som ska fotas.
För mig så känns denna kund att bara vara ute efter ett lågt pris så TS får ställa sig frågan vad han tycker sin tid är värd.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jobbet är beräknat till en dag, ock så ska en amatör komma o begära 17-20 SEK, skrattretande o löjligt, och bilder värderas efter kvaliteten, alla bilder är inte lika mycket värda, LO
Den enda som är skrattretande i denna dialog är du, men ring till företaget och erbjud dina tjänster du verkar ju vilja jobba gratis och inte bry dig om att leverera kvalitet i ditt fotograferande
 

ForsPhotos

Aktiv medlem
150 bilder för 5500? (37kr/bild)

Du är inte yrkesverksam fotograf, men bilderna har lika mycket värde

Jag skulle begära 17-20KSEK för den mängden arbete som du måste lägga ner, och det är i den lägre skalan av vad de egentligen borde betala
Har nu skrivit offert och skickat exempelbilder till dom och det pris jag skrivit blev 16 000 kr. Får se vad dom säger
 

ForsPhotos

Aktiv medlem
Här talades om en dags jobb för en amatör utan erfarenhet, varför skulle bilderna bildbehandlas så mycket, det vet vi inget om, kanske bara att leverera skarpa kort, annorlunda om man anlitar en fotograf, LO
Dom vill ha alla bilder redigerade och klar för användning vid leverans. Lite längre upp skrev jag redan det
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Hur ska fotograferingen gå till?, Är det dagsljus eller inomhus med blixt på kameran rätt på eller har du ateljeutrustning med blixtar o bakgrund, detta påverkar ju resultatet mycket, LO
 

afe

Aktiv medlem
Det framgår i första inlägget hur bilderna ska se ut. I stället för att förlöjliga TS kan du ju läsa tråden ...
 
ANNONS